Tesla: "Det bliver svært at sælge en VW e-Up til 550.000 kr."

Regeringen vil ikke forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler, og ingen aner, hvad der så kommer til at ske. Vi har talt med den danske Tesla-importør, som kalder uvisheden 'en katastrofe for branchen'.

21. august 2015 af Bil Magasinet

Den tidligere SR-regerings løfter om, at elbiler fortsat vil være 100 procent afgiftsfritaget i 2016, vil ikke blive opfyldt. Det oplyste skatteminister  Karsten Lauritzen (V) før sommerferien. Men hvad skal der så ske, og hvad vil de nuværende bilafgifter betyde for en elbil som en Tesla Model S?

Vi har spurgt pressechef hos Tesla Motors, Esben Pedersen. Han var en af de første, der blev ansat i den skandinaviske Tesla-organisation i 2012, og følger branchen dagligt.

Ved I noget om afgiftsfritagelsen af elbiler, som vi ikke ved?
“Det tror jeg ikke. Vi ved ikke andet end, at Venstre-regeringen har meldt ud, at afgiftsfritagelsen for elbiler ophører 1. januar 2016.”

Hvad vil det betyde for en bil som Tesla Model S?
“Med den nuværende lovgivning vil elbiler ikke få fradrag for lav miljøpåvirkning. Det vil betyde, at en Tesla til 620.000 kr. vil komme til at koste omkring 1,8 mio. kr.”

Hvor mange vil I kunne sælge af dem?
“Måske to-tre stykker om året, og det er højt sat. Men i virkeligheden handler usikkerheden ikke om Tesla, men om hele elbilbranchen. Afgifter vil ramme de billigere elbiler relativt hårdere. Jeg ville i hvert fald nødig skulle stå for at sælge en VW e-Up for 550.000 kr.”

Koster afgiftfritagelsen staten penge?
"Ifølge Skat går staten glip af 450 mio. kr ved at forlænge fritagelsen et år, og det er det beløb, politikerne arbejder ud fra. Men det beløb accepterer vi ikke. I dag generer en Model S samme indtægt til statskassen som en leaset BMW eller Mercedes i samme prisklasse - hvilket dækker ca. 90 procent af bilerne. En leasingbil kører typisk tre år, før den bliver udskiftet. Herefter bliver den eksporteret til udlandet, og momsen går Staten glip af. For en bil til 620.000 kr. betyder det en indtægt på 131.969 i afgift og rente. Til sammenligning indbringer den billigste Model S 124.600 kr. i moms."
 
Det vil sige, at man kan spekulere i værdistigning, hvis man køber en ny Tesla i dag?
"Du kan endnu nå at få en fabriksny Model S bygget efter dine specifikationer leveret i år. Men vinduet er ved at lukke, og om ikke så længe, vil vi kun kunne levere pre-fremstillede biler, som allerede er i Europa inden nytår. Om en Model S derefter koster 25- eller 180 procent mere står hen i det uvisse, for i praksis aner vi ikke, hvad der vil ske med afgifterne. Det er en altødelæggende situation at stå i for branchen som helhed."

Her er Esben Pedersens forklaring på, hvor meget staten får ind i afgift på en almindelig bil i sammenligning med en elbil:

I Bilstatistik kan man se, at 80-90% af bilerne i luksusklassen bliver købt af leasingselskaber, og vi ved, at Mercedes og BMW stort set sælger alle deres biler til eksport efter endt leasing. Og at praktisk talt ingen Tesla er eksporteret.

Når staten prøver at udregne afgiften på en given bil, ser de kun på bilens listepris og herved en alt for høj indtægt til staten, da importørerne giver  meget store rabatter til leasing-selskaberne. På en BMW 520 gives der 100.000 kr i rabat og på Mercedes E klasse er det over 200.000 kr eller mere. Tesla giver IKKE rabat til nogen, uanset antal af købte biler.

Udover dette så betales der kun afgift og rente på en leasingbil i den tid brugeren har bilen. Så hvis vi f.eks. sammenligner følgende to biler, så bliver tallet noget helt andet end de tal, staten regner med.

En af de mest solgte firma biler i direktørklassen er en BMW 520d. Tesla tager den her uden automatgear, da listeprisen dermed næsten er den sammen som en Tesla Model S 70d.

BMW 520d sedan: 621.500 kr i listepris
Tesla 70d: 623.000 kr i listepris

Indtægt til staten:
Tesla: 124.600 kr i moms
BMW: 131.969 kr i afgift og rente

Altså en forskel på 7.369 kr., som staten taber i provenu. Hvis Skat mener, at vi taber omkring 450 mio. kr. om året, hvis vi skal fortsætte afgiftsfritagelse på elbiler, så svarer det til, at vi kan få 67.851 Tesla'er på vejene om året....

Men hvordan kommer jeg så frem til dette tal? En leasingbil kører typisk tre år, før den bliver udskiftet, herefter bliver den eksporteret til udlandet og momsen går Staten glip af. Hvis man ser på mikrobilen VW e-Up, så får staten flere penge ind på en e-Up end på en normal benzinmodel - selv om der ikke er registreringsafgift på en e-Up.

En anden ting er, at Danmark allerede er et af verdens dyreste lande at købe en elbil i, fordi vi har en høj moms og ikke giver kontant tilskud til elbiler, som man gør i andre lande.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...