Tesla Model 3
2019 Tesla Model 3


© Anders Richter

Tesla Model 3: Nu med anhængertræk

Tesla Model 3 er lige blevet lidt mere praktisk, og så har Tesla offentliggjort prisen på den billigste Tesla Model 3, som starter fra under 380.000 kr. Læs alt om Tesla Model 3 lige her

8. maj 2019 af Anders Richter

Få anhængertræk på din Tesla Model 3

Der er fart på salget af Tesla Model 3, som har indtaget de danske veje og ses over alt for tiden. Hvis du har gået og manglet lidt flere praktiske anvendelsesmuligheder i Tesla Model 3, så har Tesla løsningen til dig. 

Nu kan du nemlig få udstyret din Tesla Model 3 med anhængertræk. Det betyder, at Model 3 nu kan trække båd og trailere samt udstyres med cykelbærere. Den må trække op til 910 kg. 

Prisen for anhængertræk til Tesla Model 3 er 8.300 kr. 

Anhængertræk kan fås til: 

  • Model 3 Standard Range Plus
  • Model 3 Long Range med firehjulstræk
  • Model 3 Long Range med baghjulstræk


Priser på Tesla Model 3

Tesla har også offentliggjort prisen på den billigste Model 3. Den hedder Model 3 Standard Range Plus, og koster fra 376.520 kr

Model 3 Long Range dobbelt motor med firehjulstræk starter fra 454.500 kr. og Model 3 Performance fra 538.900 kr. Senere i 2019 kommer en billigere baghjulstrukket variant, men prisen på denne endnu ikke oplyst.

Første danske tur i Tesla Model 3

Tesla Model 3 er netop landet i Danmark, og Bil Magasinet har som nogle af de første fået fat i nøglerne til et eksemplar. Eller nøglerne er måske så meget sagt, for Tesla gør også med Model 3 op med mange af de ting, vi bilejere tænker, er normalt. 

I stedet for en nøgle får du installeret en app på din telefon, hvorfra du kan styre bilens funktioner. Du kan justere temperaturen, se dens lokation, styre opladningen og en stribe andre ting. App'en fungerer også som nøgle til bilen, så du ikke længere skal huske bilnøglen, før du tager på tur. 

Du kan også åbne bilen med app'en, selv om du ikke står fysisk ved den. Det er smart, hvis du i en snæver vending lige skal låne den ud. Vil du gerne bruge noget, der minder om en gammeldags nøgle, følger der et nøglekort med, som du swiper hen over bilens B-stolpe, hvorefter den låser op. 

Tesla Model 3-kabinen er ren minimalisme 

Ankommet i kabinen finder du ud af, at der hersker en helt ny og mere rolig stemning i Tesla Model 3. Den japanske oprydningsguru Marie Kondo ville nok fælde en tåre, hvis hun så dette interiør. Det er nemlig fuldstændig støvsuget for ligegyldigheder. Her er et rat med to knapper, der kan skifte funktion, en stilk på hver side (blink/viskere og gearvælger), og så er der ellers skærmen i midten. Den er stor. Så stor, at du i starten nærmest bliver skræmt. Jeg indrømmer gerne, at det tog nogle timer (ja, dage faktisk) før jeg blev dus med softwaren, men så begyndte den også at krybe under huden på mig. 

Fra skærmen styrer du alt, og selv om det i starten virker forvirrende, og føles systemet lettere at finde rundt i på dag to og tre. Det er smart, og det er nok ikke sidste gang, vi ser en bil, som er støvsuget for de gammeldags trykknapper. 

Tesla Model 3 er på størrelse med en BMW 3-serie

Model 3 er noget mindre end dens storebrødre. Personligt synes jeg, at størrelsen passer bedre. Model X er meget stor, og Model S er også rigtig stor. Model 3 svarer mere til størrelsen af en BMW 3-serie, og det fungerer godt. Præcis som i de andre Tesla-modeller er der både bagagerum for og bag, så den er også praktisk.  

20" fælge på Tesla Model 3

Hvordan Model 3 kører, må du vente til næste nummer af Bil Magasinet med at læse. Men jeg kan dog godt afslører, at de store 20" fælge er lige en tand for store til min smag. De ser enormt godt ud, men du kommer til at gå på kompromis med komforten. Du mærker de fleste bump i vejen, og Model 3 virker generelt meget fast i kødet. 

Når du rammer et godt og nylagt stykke motorvejsasfalt, glider det hele dog i smør, og Model 3 beviser sit værd. Det her er en elbil, du gerne vil køre langt i. Men overvej måske et sæt mindre fælge og nogle dæk med en blødere dækside. 

Model 3 kryber under huden på dig

Mikkel Thomsager har allerede prøvet kræfter med Model 3 på en tur i USA, og han var meget begejstret. Jeg var dog lidt tilbageholdende med at melde mig i koret af JA-sigere. Men efter nogle dage bag rattet i Danmark, må jeg indrømme, at den også er begyndt at krybe under huden på mig. Dette er en elbil, jeg kunne forestille mig at køre rundt i til hverdag – og ville være glad for det endda. 


Her kan du læse vores første test fra USA...

Anonym i USA

Der er ingen, der lægger mærke til os, da vi triller ud af Los Angeles i den helt nye Tesla Model 3. Bilen er nemlig slet ikke så ny i USA, hvor der allerede kører en hel del rundt i trafikken. Først da vi stopper på en P-plads ved Santa Monica og begynder at fotografere bilen, bliver vi antastet af en Model S-ejer, der spørger, om der er noget særligt ved denne Tesla Model 3, siden vi har så travlt med at fotografere den. Vi må skuffe ham, med forklaringen om, at vi blot er europæiske motorjournalister, der endnu ikke har prøvet bilen, som ikke er kommet til Europa endnu.

Model S-ejeren nikker anerkendende med et smil og en bemærkning om, at vi har noget godt i vente i den nye Tesla Model 3.

Når man møder Tesla-ejere, kan man hurtigt få det indtryk, at de tilhører et broderskab, der bakker op om mærket som medlemmer af en sekt. Så når en amerikansk Tesla Model S-ejer påstår, at vi har noget godt i vente, tillader jeg mig at modtage budskabet med tvivl. Et par timer senere må jeg dog give ham fuldstændig ret. 

Tesla Model 3 bagsædeplads
© Bil Magasinet

Tesla Model 3 er mere raffineret

Den nye, lille Tesla Model 3, der har størrelse som en BMW 3-serie, gør op med et par af de største svagheder i Model S. Når den nye kommer til Danmark i løbet af 2019, vil den redefinere elbilsmarkedet på næsten samme måde, som Tesla Model S gjorde det i 2015, selvom Model 3 også har sine fejl.

Den afgørende forskel er, at den nye lillebroder har bedre køreegenskaber. Hvor Model S har køredynamik som et køleskab og en affjedringskomfort, der lider under de store hjul trods luftaffjedring, føles Model 3 lettere, mere adræt og køreglad i alt, hvad den gør. Affjedringen føles mere ­behagelig på trods af, at Tesla 3 nøjes med konventionelle fjederben. Den testede variant er med den store batteripakke med én elmotor og baghjulstræk.

Mindre vindstøj i Model 3

Præcis, hvor god dynamikken er, må komme an på en prøve, når vi får adgang til den i Danmark, men allerede på vej ud af P-huset, hvor vi starter prøveturen i Tesla Model 3, mærker man den mere nuancerede affjedring på dårligt underlagt. Styretøjet virker mere direkte og med en mærkbar forbindelse til underlaget. Den er man desværre forskånet fra i Model S.

På de lange lige amerikanske high­ways er retningstabiliteten en anelse mindre kontant end i Model S, hvor man af og til har oplevelsen af, at styretøjet skal have besked i forvejen, hvis det skal væk fra midten. Den løsere midterstilling i Tesla Model 3 er velkommen.

Trods de rammeløse sideruder er vindstøjen overraskende lav i hvert fald op til 110 km/t. Nogle Model S-ejere må lide under susen, som formentlig skyldes dårlig samlekvalitet. Det er et andet område, hvor vores Tesla 3 viser sig klart bedre end storebror.

Tesla Model 3 interiør med stor skærm
© Bil Magasinet

Bedre finish i Model 3

Både materialer, samlinger og finish er klart bedre i Model 3, end det vi på Bil Magasinet hidtil har oplevet i Model S både på pressebiler og de privatejede biler, vi har prøvet.

Om det bedre indtryk skyldes, at Tesla har fået mere styr på produktionen, eller om den udleverede pressebil er særligt velsamlet, må vise sig, når bilen dukker op i Danmark.

En del af forklaringen kan være den simple førerplads, som domineres af en stor 15” berøringsfølsom skærm, som ikke bare tager sig af al sekundær betjening. Den tager sig vitterligt af AL betjening, og der er ikke en sekundær instrumentering foran føreren som i Model S.

Antallet af kontakter og greb er således reduceret til et absolut minimum i Tesla Model 3. Der er rudekontakter i dørene og stilke på hver side af ratstammen. Blinkerstilk med fjernlysstyring til venstre og gearvælger, der dublerer som fartpilot, til højre. 

Desuden er der rullekontakter på rattets to tværgående eger. De kan programmeres til at styre forskellige funktioner via den store skærm, som tager sig af alt andet i Model 3. 

Stort set alt betjenes fra skærmen

Uanset om du skal ændre det firevejsjusterbare rats position, tænde for vinduesviskerne, åbne bagagerummet eller ændre på styrken af det regenerative bremsesystem, sker det via gentagne tryk på den store skærm, som nemt flyder til i informationer. 

Det gælder også speedometeret, der har en plads som et simpelt digitaltal i øverste venstre hjørne af skærmen.

Tesla Model 3 forfra i hvid
© Bil Magasinet

Kræver tilvænning

Selv med øvelse kan man næppe tilgå de mange elementer på skærmen uden at fokusere på dem, og dermed fjerner det fokus fra kørslen. Løsningen kunne have været et head up-display, men det fås ikke i Tesla Model 3, og det ville også ødelægge det rene, elegante udtryk, som den simple indretning giver kabinen. 

Den store skærm fungerer til gengæld fremragende til Google-navigationen, og det samme gør musikafspilningen via et unikt digitalt system.

Tesla model 3 med stort glastag
© Bil Magasinet

Stort glastag i Tesla Model 3

Som i den store Model S har Tesla været dygtige til at udnytte den ekstra plads, som den simplere og mere kompakte eldrift giver mulighed for. Førerpositionen er forholdsvis høj, men placeringen er i orden. Det samme gælder bagsædet, hvor to voksne sidder fint med god vinkel på knæene, god benplads og rigelig lofthøjde.

Det sidste skyldes givetvis tagløsningen, som fra over forsædernes ryglæn og ned til bagagerummet udgøres af én stor glasrude. Testbilen har også fast glastag over forsæderne, men det er ekstraudstyr. 

Tagløsningen gør Tesla Model 3 til en 4-dørs sedan med kort udhæng over bagakslen, og det gør adgangen til bagagerummet på regulære 425 liter snæver. Foran er der yderligere et bagagerum på cirka 120 liter. 

Som alt andet i Tesla Model 3 åbnes for- og bagklap på den store skærm i kabinen eller via mobilapp. En regulær bilnøgle er ekstraudstyr. Bilen identificerer sin ejer via et chipkort, du kan have med dig ligesom et kreditkort.

Tesla 3 er ikke et pletskud i traditionel forstand, Den stiller med mange nye løsninger på både godt og ondt, men som helhed fornyer modellen begrebet og den ligner en succes.

Tesla Model 3 bagagerum foran
© Bil Magasinet

Model 3 blev lanceret for tre år siden

Model 3 blev lanceret i 2016, men problemer med leverancen af batterier og børnesygdomme har betydet, produktionen på fabrikken i Freemont syd for San Fransisco først nu er oppe i gear med 10.000 biler om ugen.

Der er 450.000 købere på venteliste, der har indbetalt depositum siden 2016, men et antal amerikanske købere har fået ændret deres ordre til den større Model S P70 med lille batteripakke. Den er dyrere, men da der følger gratis strøm og fuldt Spotify-abonnement med som standard, er den månedlige omkostning kun en anelse højere. 

I dag menes der at være omkring 375.000 købere på venteliste til Model 3.

Tesla Model 3 Long Range RWD

Prisgæt 500.000 kr.  

Motor elmotor  

Ydelse 261 hk, 525 Nm

Topfart 225 km/t  

0-100 km/t 5,4 sek.  

Rækkevidde (WLTP) 544 km 

Årlig afgift  Ukendt  

Mål (L/B/H) 470/193/144 cm  

Vægt 1.805 kg

Bagagerum 425+120 liter  

Dæk 235/40R19

Eksteriør

Model 3 fås i fem farver med sort lakering som standard. Metallakeringer som Midnight Silver og Deep Blue samt Perlemorshvid og Rød multicoat kan tilvælges.

Standard er 18” Aero hjul og 19” Sport hjul som tilvalg. 20” Performance hjul kommer som standard på Model 3 Performance.

Interiør

Model 3 kommer som standard med sort eller hvid Premium-interiørpakke med varme i alle sæder, 12-vejs el-justerbare forsæder, centerkonsol med skjult opbevaringsplads, 4 USB porte og to ladestationer til smartphones. Premium lydsystemet har 14 surround højtalere og 1 subwoofer. Model 3 kommer også med automatisk nedblændende elklapspejle med varme.

Skal selv købe strøm

Alle Model 3 kunder vil have adgang til Tesla's globale Supercharger netværk med betaling efter forbrug. I Europa kommer Model 3 med indbygget CCS ladeport, hvilket gør bilen kompatibel med tredjeparts ladenetværk. 

Autopilot som standard Model 3

Model 3 er bygget med Autopilot hardware. Med Opgraderet Autopilot kan Model 3 tilpasse hastigheden efter trafikken, holde sin vejbane, parkere automatisk og tilkaldes via funktionen Summon til ind-og udkørsel af små pladser.

Tesla Model 3 Performance

Model 3 Performance kan køre 0-100 km/t på 3,5 sekunder og har en WLTP-rækkevidde på 530 km. Her er en motor på hver aksel og firehjulstræk, mens topfarten er øget til 250 km/t. 

Udstyr omfatter kulfiberspoiler, Performance hjul, alu-pedaler og røde bremsecalipre.

Tesla Model 3 interior kabinen
2019 Tesla Model 3 Long Range med træindlæg

Kabinen er ultrasimpel med et rat, to pedaler og en 15" skærm i midten. Skærmen er unik for Model 3 og er identisk på venstre- og højrestyrede biler for at sænke produktionsomkostningerne. 

© S. Bachmann
2019 Tesla Model 3 Long Range
2019 Tesla Model 3 Long Range

Bagagerumsklappen åbner lodret op. I modsætning til Model S med stor bagklap er Model 3 en sedan.

© S. Bachmann


Der er tre versioner: Standard med 350 km, Long Range med 499 km og Performance med 530 km og 0-100 km/t på 3,5 sek. 

Adgang til Teslas Supercharger-netværk i Europa koster aktuelt 1,36 kr. pr. kW i Sverige, og Tesla forventer en lignende pris i Danmark. Dermed kan det store batteri lades fra 0 til 100 pct. for ca. 100 kr.

Model 3 fra 230.000 kr. i USA

Elon Musk har holdt sit løfte om en startpris på $35.000 (230.000 kr.) fra fabrikken i USA, men skal bilen have Autopilot-pakke, stor batteripakke og udstyr, lander prisen nemt på det dobbelte. Performance-udgaven med 332 hk, to elmotorer og firehjulstræk koster således $78.000 ab fabrik.

Der vil ifølge Bloomberg fortsat være meget lang ventetid på basisudgaven, som er sjælden på samlebåndet, mens en Long Range, der bestilles i Danmark nu mod et depositum på 10.000 kr., vil kunne leveres i 2019. Tesla oplyser ikke dato.

2019 Tesla Model 3 specifikationer

Tesla Model 3 Long Range

Opbygning
Femsædes, femdørs sedan, baghjulstræk, lithiumbatteri

Motor
1 elmotor, 70 kW batteri
261 hk/525 Nm

Præstationer
0-100 km/t 5,2 sek.
Rækkevidde (WLTP) 499 km
Køreklar vægt 1805 kg

Pris i USA
$49.000 ab fabrik (325.000 kr.)

Pris i Danmark
464.724 kr.

Model 3 med lille batteripakke

Intromodellen kan ifølge markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen komme helt ned i 325.000 kr. med de nuværende afgifter.

"Jeg vurderer, at det er så attraktive priser, også i forhold til konkurrenterne, at den kommer til at sælge godt i Danmark," siger Jan Lang til Bil Magasinet.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.