Fatal Tesla-ulykke: Autopilot kræver sit første dødsoffer

Tesla kan se frem til en gennemgribende granskning, efter at deres autopilot-mode har været aktiveret under en dødsulykke

1. juli 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

I USA er myndighederne nu gået ind i sagen om en trafikulykke, der krævede en Tesla-ejers liv. Elbil-giganten kan se frem til en komplet granskning af deres autopilotsystem i deres model S, der var aktiveret under den tragiske ulykke.

Når autopilotsystemet er aktiveret, kan bilen selv skifte vognbane, styre hastigheden og bremse. Føreren af bilen skal dog stadig holde hænderne på rattet, være opmærksom på trafikken og have fødderne ved speeder og bremse.

Ulykken

Ulykke skete på motorvejen, hvor en lastbil trak ud foran Tesla'en. Autopiloten burde sætte ind og bremse, men grundet stærkt modlys formodes det, at censorerne ikke har kunne registrere de lyse sider på lastbilens anhænger - derudover har føreren heller ikke selv bremset. 

Derved kørte Tesla'en ind under lastbilens anhænger. Amerikanske National Highway Traffic Safety Administration har nu indledt en evaluering af systemet, for at kunne vurdere om autopilot-modet har en andel i ulykken. 


Tesla indberettede selv ulykken til de amerikanske myndigheder og udtaler i den forbindelse: 

- Dette er den første dødsulykke på over 130 millioner miles, hvor autopilot har været aktiveret. Blandt andre biler i USA, er der dødsulykker hver 94 millioner miles. Verden over er tallet omkring én ulykke per 60 millioner miles. Det er desuden vigtigt at understrege, at National Highway Traffic Safety Administrations involvering kun er en indledende evaluering, for at afgøre om systemet levede op til forventningerne.

Den dræbte var den 40-årige Joshua D. Brown fra Canton i Ohio. Han var kendt i elbil-miljøet, isærdeleshed hos Tesla, og kaldte eftersigende sin bil for "Tessy". Han ejede et teknologifirma og brugte sit liv på innovation. 

De selvkørende biler

Flere firmaer er gået ind i projekter om at skabe komplet selvkørende biler, og dødsulykken med autopilot-funktionen giver derfor anledning til overvejelser omkring teknologiens formåen og eventuelle mangler. 

Tesla udtaler selv om deres autopilotsystem: 

- Autopilot bliver hele tiden bedre og bedre, men det er ikke perfekt og kræver stadig at føreren af bilen er opmærksom. 


Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...