EU dropper særskat på Tesla S

Finanslovens særstraf på Tesla Model S strider imod EU-konkurrenceregler

18. december 2015 af Mikkel Thomsager

Tesla S bliver alligevel ikke ramt af den særligt hårde afgift på elbiler, som udelukkende var møntet på netop denne ene model. EU har afgjort, at den særlige afgift på Tesla S, der udgøres af et fradragsloft på 800.000 kr., er i strid med EU's konkurrenceregler, fordi den favoriserer billige elbiler.

Mens bilbranchen generelt jubler over en afgiftssænkning på fra 180 til 150 procent på koventionelle biler, som er en del af finansloven for 2016, så ærgrer elbil-importørerne sig over, at elbiler til gengæld nu får en afgift hængt på sig.

I første omgang en lempelig en af slagsen, idet registreringsafgiften på elbiler indfases over fire år – undtaget Tesla Model S, som rammes af et loft for fritagelsen på 800.000 kr. Tesla Model S er den eneste bil på markedet, der rammes af dette loft. Det er denne særbehandling af Tesla Model S, som EU-Kommissionens konkurrencedirektor betragter som statsstøtte, fordi det ifølge direktoratet giver en afgiftsfordel til de billigere elbiler.

Ifølge en pressemeddelelses fra Skatteministeriet har regeringen derfor, sammen med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre, besluttet at udskyde det loft på 800.000 kr. over afgiftsrabatten, som var en del af elbilsaftalen fra oktober, selv om regeringen ikke mener, at loftet i afgiftsrabatten er statsstøtte.

”Når vi udskyder loftet, er det for ikke at så tvivl om kernen af en politisk aftale: At sikre ro om rammevilkårene for elbiler. Selvom loftet nu bliver udskudt, har vi stadig fundet en god løsning, der giver mulighed for at udbrede elbiler i Danmark. Jeg mener stadig, at de dyreste elbiler får uforholdsmæssig store gevinster, og derfor må vi nu se på, hvordan loftet gennemføres, så der både tages hensyn til statskassen og ret og rimelighed på bilmarkedet,” siger skatteminister Karsten Lauritzen i pressemeddelelsen.

Hvad dette får af konsekvenser for prisen på en Tesla Model S er uvist. Tesla havde i forvejen ikke meldt priserne på sine biler ud, efter de nye afgiftsregler, og efter at mærkets danske marktingmand, Esben Pedersen forlod sit job med kort varsel i sidste uge, henviser Tesla alle henvendelser til sin internationale afdeling, som endnu ikke har svaret på Bil Magasinets henvendelse.

I realiteten får den nye afgifts-lempelse dog næppe den store betydning for det danske salg af Tesla Model S i 2016, som under alle omstændigheder bliver lille. Siden den nye afgift blev annonceret i oktober, har Tesla haft travlt med at hente og indregistrere nye biler i Danmark.

Frem til november var der indregistreret 962 Teslas i Danmark. Alene i november blev der indregistreret yderligere 525, hvilket gjorde Model S til Danmarks fjerde mest solgte model i november, kun overgået af Peugeot 208 (882), VW Up (612) og Toyota Aygo (545).

Et lignende stort Tesla-salg ventes i december, hvilket givet vis får den konsekvens, at der bliver solgt meget få Tesla Model S i 2016, selv med den nye reducerede afgift.

Læs også: Her er Teslas nye Model 3

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...