© Søren Juul

Danske ejere klager over Tesla - er utilfredse med bremserne

Læser undrer sig over gravrustne Brembo-bremser på en halvt år gammel performance-elbil. Det samme gør et fælleskab af Tesla-ejere på internettet. Tesla afviser.

3. december 2022 af Søren Juul

Tesla Model 3 er vant til at få ros. Amerikaneren blev kåret til “Årets Bil i Danmark 2020” – og i år kårede en jury af biljournalister og eksperter Tesla'en til “Årets Brugtbil 2022”.

Redaktionen er også begejstret, særligt for Performance-varianten, der med 513 hk og store bremser er et underholdende bekendtskab – selv på en racerbane. Jep, dén variant, som Tesla-boss Elon Musk i et tweet brugte til at love bank til selveste BMW M3.

Selvtilliden må således være i top hos Tesla. 

© Screenshot Twitter

Det kan en mail til redaktionen fra Tesla Model 3 Performance-ejer, Hans Mosegaard, måske lave om på. Han skriver til Bil Magasinet:

“Det har længe været et kendt fænomen, at Tesla Model 3 Performance i kraft af deres specielle Brembo-bremser har/havde en svaghed for unormal rust. Nu er der også kommet dybe riller/fuger til anken.

For at få mig et overblik af situationen har jeg kontaktet andre Tesla Model 3 Performance-ejere via diverse Facebook-grupper – og fundet frem til mere end 50 ejere med præcis samme udfordring som jeg mig, nemlig dybe fuger/riller – specielt på bagerste bremseskiver. Flere melder om samme problem på de forreste skiver ligeså.

Efterfølgende har det vist sig, at der findes flere tusinde Model 3 Performance-ejere (primært fra årgang 2020/2021) med samme problem alene i Tyskland. Antallet af danske ejere med selv samme problem stiger konstant.

...Indtil videre er der ca. +50 danske Model 3 Performance-ejere som forsøger at få Tesla Motors Danmark i tale, men de henviser til Ankenævn for biler – som Tesla ikke er medlem af og ikke vil anerkende. Tilbage står muligvis kun civilt søgsmål,” skriver Hans Mosegaard i en lang mail. 

© Hans Mosegaard / fotos sammenklippet af Bil Magasinet

Til at bakke påstanden op, vedhæfter Hans Mosegaard billeder af sine egne bag-bremseskiver, fotograferet på en 6-7 måneder gammel bil fra 2021 med 13.775 km på tælleren – plus en Facebook-tråd, hvor andre danske ejere (anonymiseret og "klippe-klistret" af red.) poster tilsvarende problemer:  

Bagerste venstre bremseskive på Tesla Model 3 Performance efter 13.775 km.

© Hans Mosegaard

Danske Model 3 Performance-ejere svarer på Hans Mosegaards tråd om "Brake-gate".

© Screenshot Facebook / tråd redigeret og anonymiseret af Bil Magasinet

På redaktionen finder vi det mystisk, at så nye biler døjer med gravrust på skivebremserne, men som papirnussende lægmand må vi spørge eksperterne hos FDM, om de kan genkende problematikken:

Teknisk konsulent hos FDM, Yassir Abaiji, svarer hurtigt tilbage (uddrag af mail):

“Der er ifølge vores erfaringer ikke en særlig problematik med Tesla Model 3 Performance alene, men en generel udfordring på især el og hybride køretøjer i vores nordiske klima.

FDM rådgiver generelt til at man få smurt og renset bremser mindst 1 gang om året, typisk i forbindelse med service eller ved hjulskifte i de biler hvor der er lange serviceintervaller. Se evt. denne artikel omkring vedligeholdelse af bremser.

Udover rens og smøring kan det være en god ide at bremse hårdt en gang imellem, eller at anvende ”bremse rense modus” i bilens rekuperations menuer.

Hvis denne mulighed ikke er tilgængelig for en specifik bil, kan man oplade bilens højvoltbatteri til 100% SOC, så rekuperationen begrænses og der anvendes en større andel hydraulisk bremsning til at få slidt bremserne rene," skriver Yassir Abaiji.

Altså - FDM kender ikke til et generelt problem med bremserne på Model 3 Performance. Vi sender bolden retur til Hans Mosegaard:

"Hans! Husker du at motionere det hydrauliske bremsesystem tilstrækkeligt?". Dét bekræfter Hans Mosegaard, og indskyder en interessant bemærkning i sit mail-svar:

“Tesla har i løbet af 2021 indført et nyt “Bremse-vedligeholdelsesprogram” inde i deres Service Menu, som dikterer en styret og fast hastighed med 10x nedbremsninger - fordelt med minimum 15 sek. mellemrum. Det er påfaldende, at denne “funktion” er dukket op, som flere og flere Tesla Model 3 Performance-ejere “brokker” sig over disse forhold. Jeg har desuden fundet en tysk Tesla Model 3 Performance-gruppe, hvor antallet af noterede Tesla Model 3 Performance-ejere når op på 1.600 ejere. Vi er ikke alene.

Og i øvrigt: Dette problem for mange opstår selv på “næsten nye” biler. I mit tilfælde inden for de første 6-7 mdr. og med ganske få kilometer på tælleren, og hvor bilen endnu ikke har oplevet en vinter med kulde, fugt, vand, salt og frost!".

Tesla afviser... 

Vi formulerer Hans Mosegaards' betragtninger til Tesla Danmark’s svenske pressechef, Maria Lantz:

  1. Kan Tesla Motors Danmark genkende et billede af, at der er problemer med Brembo-bremserne på Model 3 Performance?
  2. Mener Tesla Motors Danmark, at det er normalt, at skivebremser er slidt ned/defekte efter bare 6 måneders brug og et lavt km-tal på cirka 13.000 km?
  3. Hvorfor henviser Tesla Motors Danmark (Odense) vores læser til at klage til Ankenævn for biler, når Tesla Motors Danmark, tilsyneladende ikke er medlem af Ankenævn for biler og ikke anerkender eventuelle afgørelser som måtte falde fra Ankenævn for biler?

Pressechefen kvitterer venligt for modtagelsen af mailen – og vender tilbage nogle dage senere med et svar, som ikke gør os meget klogere. 

Tesla Motors Danmark har ingen kommentarer til Brembo-bremserne på Model 3 Performance – og afviser også at kommentere på Hans Mosegaards øvrige påstande – af hensyn til GDPR.  

Med andre ord har vi ikke fået dokumenteret endeligt, at Tesla Model 3 Performance har et generelt problem med unormalt slitage af bremserne. Men faktum er, at der er en del ejere, som er optaget af problemet, og der er skrevet vidt og bredt på nettet om emnet (se nedenfor).

Ejer du et eksemplar med bremser, der er udskiftningsmodne langt før forventet tid – så smid en kommentar i tråden på Facebook og et billede af bremserne – evt. i en mail til [email protected] – så samler vi til bunke og spørger Tesla igen.

Opdatering 9. december 2022: Sekretariatschef Nikolaj Andresen fra Ankenævn for Biler forklarer hvorfor, at Tesla henviser til Ankenævn for Biler:

"Ifølge forbrugerklagelovens § 4 er en bilforhandler forpligtet til at orientere om, at en tvist med forhandleren kan indbringes for Ankenævn for biler. Tesla Motors Denmark er således forpligtet til at orientere om klagemuligheden, hvilket selskabet da også har gjort i den konkrete situation."

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...