Test: Suzuki Swift Sport med tryk på

Anders Richter har tilbragt en uge i selskab med den nye Suzuki Swift Sport. Selvom der er sket meget med Swift Sport - så får Anders varme minder fra dengang han selv havde første generation af Swift Sport

14. oktober 2019 af Anders Richter

Musklerne spændes allerede ved 2.500 o/min, hvor 230 Nm står klar til at klemme mig i nakken. Jeg kaster de 1.050 kg ind i rundkørslen, men jeg har tydeligvis sat barren for lavt. Jeg sætter hastigheden op, og Swift Sport’en kvitterer med at gribe i asfalten på en måde, jeg husker fra min egen Swift Sport, som dog var af den første generation, der var i produktion fra 2005-2012.

Faste læsere vil måske kunne huske min blå bil kaldet “Stiften”, som levede sit liv i Vores Biler-sektionen i Bil Magasinet, hvor den blandt andet blev optimeret med EBC-bremser og klistrede Toyo-dæk 

Interiøret er klassisk Swift, selv om der er kommet et par sportslige detalje med bl.a. nye sæder.

Turbo = mere moment

Det var en vanvittigt sjov bil og en af dem, jeg husker tilbage på med et smil. Og selv om der også står Swift Sport på den gule testbil af seneste generation, virker de to som ret fjerne slægtninge.

Den nye Swift Sport er udstyret med en 1,4-liters motor med turbo. Trykladningen giver et større moment i bunden, men fjerner også noget effekt ved de høje omdrejninger. Du mærker det ved, at det nærmest ikke giver mening at køre bilen helt ud i gearene.

Sådan var det ikke i min gamle bil, som havde sit røde felt ved 7.000 o/min, og det var så fantastisk en følelse at sende den helt op i begrænseren. Der var dog flere bagsider: For det første havde den intet moment ved lave omdrejninger. 

For det andet var den træls på langtur, fordi den havde en 5-trins gearkasse med korte udvekslinger. Det gjorde, at den lå med ekstremt høje omdrejninger på motorvejen. 

I modsætning til tidligere tiders Swift Sport har den nye generation turbo og mere bundtræk.

Swift Sport med 6 gear

Allerede i generation II af Swift Sport fik modellen et sjette gear, og det har den nye også. Gearkassen, der er monteret på den nye Boosterjet-motor, er endda endnu højere gearet, så den nu er komfortabel på langfart.

Undervognen i den nye Swift Sport er stram men dog uden at være decideret hård. Den har et fint styretøj, som føles direkte og lækkert, men du skal altså ikke frygte, at dine plastfyldninger i tænderne bliver rystet løs. Sådan var det ikke i den originale, som havde en decideret hård undervogn. 

Swift Sport er vanedannende

En uge bag rattet af den gule Suzuki giver mig lyst til endnu engang at have en Swift Sport i garagen. Det virker som om, modellen er blevet moden i takt med mig selv. Lige i øjeblikket drømmer jeg heller ikke selv om en stenhård undervogn eller close-ratio gearkasse til daglig. Jeg vil hellere have lidt blødere fjedre, mere bundtræk og et sæt bagdøre monteret på en bil, der stadig er hylende morsom at køre om hjørner i.

Swift Sport er ikke en GTI på højde med f.eks. Ford Fiesta ST, men det gør nu heller ikke noget. Til gengæld er det en sjov minibil med fin plads og meget udstyr til en pris på 224.990 kr. Hvis du vil have hverdagssjov, bliver den svær at slå. 

Suzuki Swift Sport 1,4 boosterjet specifikationer

Pris 224.990 kr.  

Motor R4, 1.373 cm3, 16V, turbo

Ydelse 140 hk ved 5.500 o/min, 230 Nm ved 2.500 o/min

Topfart 210 km/t  

0-100 km/t 8,1 sek.

EU-miks 17,9 km/l

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...