Biltest af Suzuki Wagon R 1,3 GL
Biltest af Suzuki Wagon R 1,3 GL© bilmagasinet.dk

Suzuki Wagon R 1,3 GL

Velfærdsbilen

27. juli 2000 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

Den nye Suzuki Wagon R er frihed på hjul

KÆRE POUL!
Som statsminister ved du mere end nogen anden, hvilken rolle dit parti har spillet i opbygningen af det danske velfærdssamfund. Både før og efter krigen stod dine forgængere forrest i kampen for velfærd til alle danskere i form af ordentlige arbejdsvilkår med minimumsløn og ret til frihed.
På et eller andet tidspunkt - formentlig i 60erne - opnåede andre af dine forgængere dit partis oprindelige mål: Velfærd til alle danskere. Siden har også Socialdemokratiet kæmpet for at finde ud af, hvad velfærd så er. I din nytårstale var du inde på noget med overskud til nydanskere og sådan noget. Det kan jeg godt forstå, men jeg synes, at du overser den største velfærdsgevinst, som i virkeligheden er den oprindelige: Retten til frihed.

Men frihed handler ikke længere om otte timers arbejdsdag og to ugers ferie, men om frihed i den mest indlysende forstand, nemlig friheden til at bevæge sig frit. Mangler du et billede på, hvad det er, så se på denne bil: Suzuki Wagon R. Den er uprætentiøs, rummelig, praktisk, pålidelig og ikke mindst økonomisk. Den kan købes for en arbejderløn og vil gøre god fyldest i en hvilken som helst arbejderfamilie. Den er essensen af velfærd i Danmark år 2000.

Personligt ærgrer det mig, at der kun er fire sikkerhedsseler, og hattehylden, som er et soldækken, er også til grin. Hvis du kommer direkte fra din Audi A8, vil du omgående bemærke, at den lille, men høje bil ikke er skabt til race, men du ville såmænd befinde dig godt på bagsædet. Jeg kan ikke lige se, hvad du skulle bruge foldebagsædet til, men det er der sikkert et par hundrede tusinde af dine vælgere, som ved. Systemet, hvor ryglæn og sæde foldes sammen i et snuptag for derefter at efterlade et plant gulv, er i hvert fald smart, selv om det er møgirriterende, at bagsædernes selelåse derefter forsvinder ned bag sædet.

Men derudover finder du næppe et stykke frihed, der i den grad passer som paragraffer i en lovtekst i forhold til begrebet velfærd. Suzuki Wagon R+ er velfærd på hjul. Sænk afgiften på den (du må gerne hæve benzinafgifterne samtidig, hvis det kan glæde venstrefløjen), og du har forøget velfærden betydeligt hos mindst en halv million vælgere.
Med venlig hilsen
Mikkel Thomsager
Testkører, Bil Magasinet

Suzuki Wagon R 1,3 GL 125.994 kr.

Tekniske data
R4, 1.299 cm3, 16V, 76 hk ved 5.500 o/min. 115 Nm ved 4.250 o/min. 0-100 km/t: 12,8 sek. Topfart 155 km/t. 16,4 km/l. Årlig ejerafgift: 1.840 kr.

Totaløkonomi:
Anvendelighed og anskaffelsespris sikrer, at Wagon R+ har en af de laveste afskrivninger i klassen. Efter tre år og 50.000 km vil den have tabt 35.000 kr. (27 procent)
Reservedelsindeks: Ikke oplyst
Service ekskl. materialer:

Vi synes:
Fantastisk køretøj, uagtet at køreoplevelsen er begrænset

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...