Suzuki Vitara facelift
© Søren Juul

Første tur: Effektiv rynkecreme og friske turbokræfter til Suzuki Vitara

Midtvejsfacelift giver Suzukis SUV en ny kølergrill og en ny basismotor. Få vores førstehåndsindtryk og priserne her.

31. oktober 2018

Hvor?

Vi er kørt en lille time væk fra redaktionen på Frederiksberg og møder testbilerne i Kirke Såby på Midtsjælland. 

Hvad er nyt Suzuki Vitara?

Fjerde generation af Suzuki Vitara kom i 2015 og får nu et lille, men ikke uvæsentligt ansigtsløft. Udvendigt har den bl.a. fået en ny og mere markant kølergrill med seks lodrette kromlameller i stedet for to vandrette. Bagenden er shinet op med nye baglygter, der træder mere frem fra karrosseriet og nu har tre vandrette LED-bjælker, som giver Vitara mere karakter i mørket. 

I kabinen er der kommet blødere plastik på instrumentbordet og på de to højeste udstyrstrin en farveskærm mellem speedometer og omdrejningstæller, DAB+ i infotainmentsystemet og en praktisk opbevaringsboks mellem forsæderne.

Omfattende sikkerhedspakke i Vitara

Og så er der er en god og en dårlig nyhed på sikkerhedsfronten. Vitara fås med en opgraderet sikkerhedspakke med syv assistentsystemer, såsom automatisk nødbremse, der nu også kan bremse for fodgængere, skiltegenkendelse, vognbaneassistent, slingreadvarsel, aktiv fartpilot, "blind vinkel advarsel" – og et system, som registrerer og advarer mod krydsende trafik, når man bakker. 

Den dårlige nyhed er at sikkerhedspakken først er standard på det øverste udstyrsniveau Adventure, der koster fra 248.000 kr., eller hvis du bestiller bilen med firehjulstrækket Allgrip.   

Suzuki Vitara kølergrill

En ny kølergrill og nye kofangere frisker Vitaras udseende op. 

© Søren Juul

Mere fremtrædende LED-baglygter giver Vitara mere karakter. Som en af få SUV'er i denne prisklasse fås modellen med firehjulstræk fra 242.990 kr.  

© Søren Juul

Er der sket noget i motorrummet?

Den gamle 1,6 liters benzinsugemotor med 120 hk er sendt på pension. I stedet ligger der nu en ivrig og momentstærk 3-cylindret 1,0 liters Boosterjet benzinturbomotor med 112 hk og 170 Nm drejningsmoment under motorhjelmen – i øvrigt Suzukis første benzinmotor med partikelfilter. 

Den gamle 1,4 liters turbomotor med 140 hk er der ikke pillet ved, men nu kan den fås allerede fra mellemste udstyrstrin Active. Begge motorer fås både firehjulstræk og automatgear. Vil du have Vitara med dieselmotor kommer du til at gå forgæves, for motorvarianten er droppet fremadrettet i Vitara. 

Suzuki Vitara interiør

Her er vi ude at køre i en Vitara 1,0 Boosterjet Allgrip med mellemste udstyrsniveau Active. En kærkommen nyhed er bedre og blødere materialer på instrumentpanelet. 

Hvad skal den koste Suzuki Vitara?

Priserne stiger ved lanceringen 11. november en lille smule, så Vitara starter på 198.000 kr. med en 112 hk og basisudstyr Club, der giver dig manuel aircondition, Bluetooth, 16" stålfælge, elruder foran, syv airbags og en del andet udstyr.

Mere attraktiv er næste udstyrstrin Active til 218.000 kr, der udvider udstyrslisten med bl.a. automatisk klima, 17" fælge, multimediesystem med 7" skærm og Apple carplay, fartpilot, kromdetaljer, læderrat med videre.

Skal du have sikkerhedspakken med automatisk nødbremse, skal du enten bestille din Vitara Active med firehjulstræksystemet Allgrip, som klemmer prisen op på 243.000 kr. - eller tage den med topudstyr Adventure, der starter på 248.000 kr. - men så får du også læderindtræk, elbetjent panoramatag, LED forlygter, navigation, p-sensorer for- og bag og 17" fælge med i prisen.  

Opgradering fra den 112 hk 1,0 Boosterjet til 1,4 Boosterjet-motoren med 140 hk koster beskedne 15.000 kr. At opgradere Vitara med Allgrip firehjulstræk koster 25.000 kr., mens "ægte" automatgear med momentomformer lægger ca. 30.000 kr. til prisen.    

Hvem er konkurrenterne? 

Der er hård konkurrence i klassen for små SUV'er, men de nærmeste i salgstatistikkerne er Peugeot 2008, Renault Captur og Opel Crossland. 


Suzuki Vitara bagfra kørende

Med Allgrip fireshjulstræk kan Vitara uden problemer fræse ned ad en markvej uden at sidde fast. 

© Søren Juul

Hvordan kører den så? 

Vi har testet den nye Vitara med den nye lille basismotor med 112 hk og Allgrip firehjulstræk og generelt gør den det virkelig godt, uanset om vi jager den ud på motorvej, landevej eller ned ad en pløret markvej. Der er krummer i den lille ivrige turbomotor, gearskiftet er dejligt præcist og kabinen virker mere gedigen end før faceliftet. Resten af detaljerne - og om vi endte med at sidde fast på en pløret mark - må du vente med at læse til et kommende nummer af Bil Magasinet. 

Du kan få mange flere gode historier
i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...