Egentlig kører Ford Fiesta rigtig godt. Den er lækker i kabinen og har et fint bagagerum. Men ved siden af den helt nye Swift føles den lidt for ’mormor-agtig’. Bag rattet i japaneren er der i hvert fald lagt op til mere frisk kørsel. Når pris og økonomi tages i betragtning, er der kun en ting at gøre: Køb Suzuki’en og en tagboks, hvis du har meget brug for de sidste 84 liter bagage.

© bilmagasinet.dk

Suzuki Swift vs. Ford Fiesta

Har du ikke 300.000 kroner til en mellemklassebil, så fortvivl ikke. Det er nemlig muligt at finde både køreglæde og økonomi i en bil til rimelige penge

8. december 2010 af Christian Richter

Heftig motor, hårde alufælge og sænket sportsundervogn. Er det det, du leder efter i din næste bil, så begynd opsparingen til den kommende Swift Sport eller ST-version af Ford Fiesta nu.

Leder du derimod efter en bil, der er så snusfornuftig, at konen uden videre finder checkhæftet frem samtidig med, at du i al hemmelighed kan more dig på sognevejene, når hun ikke er med, så læs videre. Vi har nemlig set nærmere på to biler, der kan det sidste. Men hvilken vogn gør det bedst?

Begge biler er forholdsvis påholdende med brændstoffet. Begge koster omkring 150.000 kr. uden ekstraudstyr, og begge er så diskrete, at ingen løfter et øjenbryn, når du kører gennem byen. Og det er der god grund til, for Fiesta er allerede en bestseller, mens den spritnye Suzuki Swift ligner forgængeren så meget, at ingen kan se forskel. Suzuki lover imidlertid endnu bedre køreegenskaber end i forgængeren med 1,3- eller 1,5-liters motor.

Både Fiesta og Swift er sjove at køre i
Ude på de snoede landeveje mærkes anstrengelserne. Den gamle Swift var sjov at køre, og den nye skuffer absolut heller ikke. Giv japaneren nogle drag over nakken, styr den ind i et sving, slip speederen og mærk, hvordan den overstyrer lige nok til, at du har det sjovt men uden, at det bliver farligt. Det dejligt direkte styretøj er med til at give en rigtig god fornemmelse af, hvad forhjulene foretager sig. Swift har stadig noget gokart-agtigt over sine køreegenskaber, som gør den til en ganske underholdende bil til prisen.

Det er Ford’en absolut også. Undervognen er bare mere komfortabelt sat op end Suzuki’ens. Dermed ikke sagt, at den ikke kan være med på de snoede veje. Man har fuld kontrol over bilen hele tiden, og der er plads til sjov - bare ikke helt så meget som i japaneren. Til gengæld absorberer den ujævnheder en smule bedre.

Begge biler har motorer på præcis 1.242 kubik, men Ford’en må nøjes med 82 heste - 12 færre end Swift. Og den forskel kan altså godt mærkes, når man holder forrest ved lyskrydset. Her virker Suzuki’en bare mere frisk og veloplagt. Nogen sportsvogn er den naturligvis ikke med en 0-100-tid på den kedelige side af 12 sekunder. Men den lille motor elsker omdrejninger og lyder slet ikke ringe, når den presses. Til gengæld er der ikke meget power at hente ved lavere omdrejninger.

Så er følelsen af bundtræk større i Ford’en, men den lyder også mere anstrengt, når den kommer op over 5.000 o/min - og skal der køres sjovt, skal den altså tvinges op i omdrejninger. Når det går stærkt, er Suzukiens gearkasse også sjovere at betjene. Vandringen er relativt kort, og skiftene foregår hurtigt. Der er dog en lidt plastikagtig fornemmelse og lyd, når man ’rører i suppen’. Samme plastikfølelse går igen, når man betjener radioen og rører ved instrumentbordet.

Swift gør det bedst
Sådan er det ikke i Fiesta. Her præger et højt kvalitetsniveau kabinen. Radioen fungerer intuitivt og lækkert, og gearskiftet er præcist, selv om vandringen er længere og skiftene langsommere end Suzukiens. Ford Fiesta kører godt, men når det kommer til køreegenskaber, så er Suzuki’en bare sjovest. I det daglige har den dog en alvorlig ulempe: Bagagerummet er næsten en tredjedel mindre end i Fiesta. Tager man udstyr, pris og brændstoføkonomi med i betragtning, er der dog ingen tvivl om, at Swift gør det bedst.

 

Når de to små biler får bank ud ad landevejen, er der lidt mere sjov at hente i den nye Swift. Den lille Zetec-motor i Ford'en er knap så glad for omdrejninger som den helt nye 1,2'er, der indtil januar 2011 er eneste valgmulighed i Swift

© bilmagasinet.dk

#1 Suzuki Swift 1,2 GL Aircon
Suzuki Swift er sjovest at køre, og derfor vinder den testen. Men der er også mange fornuftige argumenter for at vælge japaneren. For eksempel får du aircondition og start/stop-system med til samme pris som den mest skrabede version af Ford’en. Metallak og iPod-tilslutning er eneste ekstraudstyr. Swift er også noget mere økonomisk og har flere hestekræfter. Et lille bagagerum gør dog, at vi må holde igen med stjernerne.

# 2 Ford Fiesta 1,25 Trend
Fiesta er noget mere komfortorienteret end Swift, når det kommer til affjedringen, men på motorvejen er det egentlig ikke, fordi den larmer mindre. Vil du tilkøbe det samme komfortudstyr til Fiesta, som Swift’en har som standard i GL Aircon-versionen, skal der altså også lægges nogle flere penge på disken hos forhandleren. Inklusiv alt ekstraudstyr koster de to biler således i runde tal hhv. 155.000 kr. og 180.000 kr.

Læs også: Test af Ford Fiesta

Kilde: Bil Magasinet nr. 231
Fotos: Søren Juul

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...