Biltest af Suzuki Swift 1,3 GL 4x4
Biltest af Suzuki Swift 1,3 GL 4x4 © bilmagasinet.dk

Suzuki Swift 1,3 GL 4x4

Skjult skæg og ballade

14. februar 2007

Af: Nikolaj Karlshøj

Suzuki Swift 4x4 haves. Barsk offroad-look søges

Små biler med træk på alle fire er Suzukis varemærke, og Swift bliver ikke snydt for en 4x4-udgave. Men i modsætning til Ignis og Jimny kan man spørge sig selv, hvad man lige skal med en ekstra trækaksel i en Swift. Kør bilen ud på en mark og du finder ret hurtigt ud af, at den er håbløs som offroader, fordi de små stubbe slår mod understellet og laver en hulens larm.

Anhængertrækket må kun bære et ton, så det er også overflødigt. Plastikskærme og kængurugitter? Niksen – den ulejlighed at klæde Swift 4x4 ud som en rigtig 4x4 har Suzuki absolut ikke gjort sig.

Ret tåbeligt, egentlig, når man nu har muligheden for at fremtrylle en fræk lille café/grusgrav-bandit a la VW Cross Polo, som godt nok ligner en 4x4, men ikke er det (og iøvrigt er alt for dyr). Swift ville ellers være en fræk sag med 20 mm mere luft i skærmene, rå plast og alu-detaljer, men det må de jo selv om. Og hvad kan der udledes af det? Systemet skal ganske enkelt bruges, før du får gavn af de 13.000 kr., 4x4 koster ekstra. Hvor? Tja, på grusveje, markveje (ikke de grove), skovveje og i snevejr. Gi’ de 92 heste et drag og leg rallykører ude bag sommerhuset eller fornøj dig, når du banker den godt et ton tunge bandit uden om naboen, som snegler sig afsted i snestormen i sin 400.000-kroners Mondeo.

4x4-systemet aktiveres kun, når det er nødvendigt. Ved almindelig kørsel er det kun forhjulene, der trækker, og først når de mister vejgreb, kobles baghjulene til via et spærredifferentiale. Resultat: Du sparer dækslid, motorkræfter og forbrug i det daglige – denne teknik kendetegner også andre asfalt-offroadere.

Det ændrer imidlertid ikke på, at Swift 4x4 mangler noget mudder-attitude for at give bare den mindste smule rationel mening.

SUZUKI SWIFT 1,3 GL 4X4
Motor R4, 1.328 cm, 16V
Ydelse 92 hk ved 5.800 o/min
116 Nm ved 4.000 o/min
0-100 km/t. ikke oplyst
Topfart 167 km/t.
Forbrug EU-miks 15,9 km/l
Årlig ejerafgift 2.020 kr.
Vægt/last/påhæng 1.135/462/1.000 kg
Mål (L/B/H) 371/169/151 cm
Bagagerum 213 liter
Dæk 185/60R15H
Værditab 3år/60.000 km ca. 55.000 kr. (33 pct.)
Reservedelsindeks 124
Pris 159.990 kr.
Pris u/afgifter ca. 65.000 kr.

VI SYNES…Træk på alle fire gøre Swift endnu sjovere.
Men vi savner altså det selvfede offroad-look, som f.eks. en Fiat Panda Climbing har.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...