© bilmagasinet.dk

Suzuki Swift 1,2 ECO+ GLX

1. marts 2012 af Søren Juul

“Kører som en gokart”. Klichéen over alle klichéer trives stadig på Suzuki’s marketingsbureau, hvor Swift fremstilles som landevejens svar på en racekart. Med 94 hk er Swift lige akkurat frisk i optrækket, hvis den 1,2-liters motor køres ud i gearene, mens trækkraften fra en 125 cm³ racekart kan få voksne mænd til ryste i bukserne af skræk. Når salgsgassen lægger sig, står dog tilbage en minibil med et kvikt styretøj og en undervogn sat op til at svinge med moderat krængning. Sæderne støtter godt, omend ikke så ekstremt som et Tillett-kartsæde, og giver sammen med læderrattet følelsen af en bil, der har meget udstyr til pengene.

GLX-versionen har fuldautomatisk klima, 16” alufælge, fartpilot, multijusterbart rat (det er ikke standard i i Swift), el-spejle og -ruder, fire skivebremser og start/stop-system (heraf ECO+ betegnelsen), så motoren er i stand til at køre op til 20,4 km/l. Der også nøglefri adgang, som er bekvemt, men hvorfor skal bilen bippe som en bilalarm fra 80’erne hver gang, du låser bilen? Nuvel, 172.990 kr. for alt det udstyr pakket ind en livsglad minibil er ikke nogen tosset kombination. Og modsat i en kart, kan du have hele familien med.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...