Biltest af Suzuki Liana 1,6
Biltest af Suzuki Liana 1,6 © bilmagasinet.dk

Suzuki Liana 1,6

NIV MIG - JEG KØRER LIANA

25. oktober 2001 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

Suzuki vil have en bid af alle kagerne. Liana er deres nye bud på en kompakt MPV

Du er velkommen til at knibe dig i armen, står der i prislisten fra Suzuki. Naturligvis møntet på, at deres biler er så billige, at du tror det er løgn. Skulle jeg være en anelse perfid, kunne sloganet også gå på oplevelsen af den nye Suzuki Liana, der så langt fra giver en køreoplevelse, der er med til at holde dig vågen.

Det er med Liana som med så mange andre i klassen af kompakte MPV’ere - det er biler uden den store personlighed og køremæssige feedback. Fænomenet er ikke ukendt og kan ikke klandres Suzuki alene, for når markedet åbenbart forlanger høje biler med små hjul, så må det gå ud over køreegenskaberne. Liana krænger og understyrer, så er det sagt.
Suzuki har ellers være gode til at fylde givtige nicher med halvskægge biler til små penge. Se bare husholdningsæsken Wagon R eller folke-firehjulstrækkeren Vitara. Men jeg tiltror ikke Liana helt samme succes.

Størrelsen og konceptet er som udgangspunkt i orden. Liana skal give MPV-fornemmelse til prisen for en lille stationcar, og den billigste 90-hestes 1,3 koster 157.000 kr. 1600-modellen med 103 hk koster 170.000 kr., og det er i overkanten.

Derfor skal du overveje nøje, om din familie ikke kan klare sig med den lille motor. Der er kun 5 km/t i forskel på topfarten og den lille motor går 0,8 km/l længere på literen. Vær bare opmærksom på, at sideairbags kun er standard i 1,6-modellen; et temmelig kritisabelt forhold.

Spørger du mig, synes jeg ikke, at Liana er specielt køn - trods lidt leg med linjerne. Suzuki magter efter min mening bedre den ærlige, basale streg som i f.eks. Ignis eller Wagon R. Det to-farvede interiør lyser op, men hverken materialekvalitet eller layout er på højde med klassens bedste. De digitale instrumenter virker som en god nyhed, men dur ikke i solskin. Har du solbriller på, kan du knapt se instrumenteringen, for eksempel overses blinker-indikatoren nemt, og det er decideret farligt.

Naturligvis er der højt til loftet i en Liana, og sæderne er pænt store. Splitbagsædet disker op med justerbare ryglæn, det er fint. Men der er en alvorlig skønhedsfejl - lægger du ryglænene ned, er det skuffende, at du ikke får en plan lastflade.

Suzuki Liana 1.6 Pris: 169.991 kr.

Tekniske data: Motor: R4, 1.586 cm3, 16v. 103 hk ved 5.500 o/min. 147 Nm ved 4.000 o/min. 0-100 km/t: 11,7 sek. Topfart: 170 km/t. EU-mix: 14,1 km/l. Årlig ejerafgift: 2.900 kr.

Totaløkonomi: Suzuki er ikke nær så ukendt et bilmærke som før. Det økonomiske image har bidt sig fast i flere klasser, men Liana er en helt ny bil i en klasse, hvor den ikke er alene. Derfor bliver afskrivningen ikke mere end gennemsnitlig. Regne med, at din Suzuki Liana 1,6 har tabt godt 56.000 kr. (33 procent) efter tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: 138
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 800 kr.
30.000 km: 1.400 kr.
45.000 km: 1.200 kr.

Vi synes...
Vælg den billigste - Suzuki køber du for at spare

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...