© bilmagasinet.dk

Suzuki Alto 1,0

Alto er kvik nok, men man får godt nok ikke meget bil for 100.000 kr.

8. september 2009 af Steen Bachmann

Tekst: Jens Østergaard 
Foto: Carsten Nymann



Alto er bilen til de, der vil bruge færrest mulige penge på den firehjulede og ikke vil købe brugt. 98.990 kr. er startprisen for mest ­skrabede version, og de 22,7 km/l, der er opgivet af producenten, vælter ingen budgetter. Den helt billige GL-udgave har elruder for, centrallås, ESC og seks airbags.

De 11.000 kr. ekstra, som test­bilen med GLS-udstyr koster, giver splitbagsæde, omdrejningstæller, radio med fire ­højttalere, højde­justerbare forsæder og ­karrosserifarvede sidespejle og dørhåndtag. Man skal stadig justere sidespejlene med gode, gammeldags stilke, og alle sæder er flade og svampede.

Den lille 3-cylindrede 1-liters benzinmotor får pedaler og rat til at vibrere lystigt ved ­tomgang, og et tryk på speederen ­frigiver en særdeles charmerende ­raspen. Ved bykørsel er Alto ­faktisk temmelig kvik, om end der skal skrues godt op for radioen, før musikken kan overdøve motoren.

Alto har som standard fem døre, og ligesom i 5-dørs versionerne af konkurrenterne 107, C1 og Aygo er bagdørene forsynet med vinduer, der ikke kan ­rulles ned, men kun åbnes på klem.

© bilmagasinet.dk

Klapvinduer er billige at producere, men ­vanvittigt upraktisk. I Alto reducerer ­vinduets udformning ­udsynet skråt bagud betragteligt.

Alto føles som en mere komplet bil end trillingerne, men ønsker man mere køreglæde i samme ­prisklasse, er man bedre tjent med en Fiat Panda, og kan man finde de ekstra omtrent 15.000 kr. til storesøster Suzuki Splash, er de endog rigtig godt givet ud.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...