Opel Agila 1.0 Essentia
Opel Agila 1.0 Essentia © bilmagasinet.dk

Opel Agila 1.0 Essentia

Opel for nærigrøve

1. oktober 2008 af Steen Bachmann

Det kan ikke være rigtigt, tænker du, første gang du skal låse billigudgaven af den nye Opel Agila op

De må have givet mig en nøgle til en gammel Corsa, for man sælger da ikke en ny bil uden centrallås? Jo, det gør de. Af marketingstrategiske årsager tager General Motors i Danmark en basisudgave af Agila hjem med den lille 3-cyl. motor, ESP-system, højdejustérbare forsæder, to ISOFIX-beslag bagest og en kopholder. Og så er der ikke mere på listen.

Èn ting er, at sidespejle og sideruder betjenes manuelt, og at du i basisudgaven kun kan få kabinen i sort og selve bilen i sort eller hvid. Fred være med det. Det er værre, at bagsædet kun kan lægges ned i ét stykke, at der ikke engang er manuel centrallås, og at rattet er i billig plast. Det betyder, at du for hver meter tænker "hvad laver jeg i en discountbil?".

Det er synd, for Opel Agila og søsterbilen Suzuki Splash er glimrende moderne småbiler. Løsningen er at tage den 20.000 kr. dyrere Enjoy-variant, og hertil metallak til 4.500 kr. Men så kan du lige så godt tage Suzuki's udgave, der til 114.990 kr. både har el-ruder for, centrallås, højdejustérbart rat og metallak.

Opel Agila 1,0 Essentia


Motor R3, 996 cm³, 12V
Ydelse 65 hk ved 6.000 o/min
90 Nm ved 4.800 o/min
Topfart 160 km/t 0-100 km/t 14,7 sek.
EU-miks 20,0 km/l Årlige afgifter 520 kr.
Mål (L/B/H) 374/168/159 cm
Vægt/last/påhæng 1.150/435/0 kg
Bagagerum 225-1.050 liter
Dæk 165/70R14T
Reservedelsprisindeks 110
Værditab/3 år ca. 51.700 kr. (45 pct.)
Pris 114.990 kr.

Vi synes…
Selv discountbiler har elruder og centrallås nu om dage, så at sende en bil på gaden helt blottet for udstyr går ikke.

 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...