Ny Suzuki Swift Sport får kamp til stregen

Med et prisskilt på over 200.000 kr. har den nye Suzuki Swift Sport noget at leve op til og konkurrenterne står i kø for at give den klø. Læs vores første test her

19. august 2018 af Jacob Dalby

Vil du have en bil, som er indbegrebet af sjov og ballade til en pris, du kan betale, har Suzuki Swift Sport altid været garant for netop det. Den har givet ejerne dynamiske køreegenskaber og masser af smil på læberne. Af netop den grund har Swift Sport også haft en særlig plads på Bil Magasinet. Netop en Swift Sport af første generation har også tidligere været en del af redaktionens private flåde.

Forventningerne til den nye og tredje generation af Swift Sport er derfor høje. På små snørklede veje, står det hurtigt klart, at Swift Sport stadig er en bil, der vil køres hårdt.

Ny turbomotor i Swift Sport

Under motorhjelmen finder vi den mest interessante nyhed i forhold til forgængerne. Swift Sport har fået en ny motor, der erstatter den gamle og omdrejningsvillige 1,6-liters sugemotor. Den nye er en 1,4-liters turbo­motor med 140 hk og 230 Nm. Selv om det kun er fire hk mere end forgængeren, er momentet til gengæld steget med 70 Nm, hvilket er en forøgelse på 44 pct. Samtidig har Swift Sport tabt sig 80 kg så nul til 100 km/t klares på 8,1 sek. Det er ikke den hurtigste GTI på havnen, men bundtrækket er stort nok til, at den føles rigtig kvik.

Den nytilkomne turbo vil helt sikkert få mange medlemmer af Swift Sport-klubben til at vrænge på næsen. De vil savne den gadedrenge-agtige følelse, man får, når nålen i omdrejningstælleren krydser 7.000 o/min, og det hårde arbejde, der skal til, for at få det maksimale ud af de begrænsede kræfter. Med den nye motor stopper ballet allerede ved 6.000 o/min.


Suzuki Swift Sport sæder

Godt bundtræk

Køreoplevelsen i tredje generation er blevet langt mere voksen. Gearskiftene er blevet færre takket være de 230 Nm, der giver træk på forhjulene allerede ved 2.500 o/min. Du kører den mere på bundtrækket. På trods af det vokser smilet hurtigt, når Sporten tæskes igennem hårnålesving.

Selve karrossen er blevet stivere, og det hjælper fordækkene på de 17” store fælge til at få godt greb i asfalten. Den hårde undervogn er samtidig med til at minimere krængningen gennem sving. Kun hvis du presser voldsomt på, understyrer den en smule. Desværre er styringen ikke den mest informative, og hele bilen kan føles en smule urolig, når den presses. Specielt når højre hånd tages af rattet for at skifte gear under nedbremsninger.

Suzuki Swift Sport ny turbomotor


Swift Sport klarer det bedre på motorvejen

Den nye og mere voksne stil i Swift Sport kommer især til sin ret ved højere hastigheder på motorvejen. Motoren snurrer ikke med nær de samme høje omdrejninger, hvilket har en særdeles positiv effekt på støjniveauet i kabinen. Nyrebæltet kan du også smide ud, da den nye undervogn er langt mere komfortabelt afstemt.

I kabinen er en infotainmentskærm standard i Swift Sport. Grafikken er lidt bedaget, men systemet er nemt at bruge. Du kan selvfølgelig også koble din smartphone op med både Apple Car Play og Android Auto.

Selv om gadedrengen er taget ud af Swift Sport, har den heldigvis stadig karakter. Især udseendet, der godt kan fås i andre farver end gult, udstråler ’kom-bare-an’ attitude. Swift Sport har fået bredere appeal og er blevet nemmere at leve med i det daglige. Vigtigst er dog, at Swift Sport stadig er underholdende at sidde bag rattet i.

Suzuki Swift Sport interiør

Hård konkurrence

Med et prisskilt på 224.900 kr. for den nye Swift Sport, er den blevet en hel del dyrere end forgængeren, som til sidst kunne fås helt nede fra 179.900 kr. 

Den nye Swift Sport skal klare sig i et felt med knaldhård konkurrence. Blandt andet Seat Ibiza FR med 150 hk til 199.000 kr., hvor du dog skal sætte mange krydser på ekstraudstyrs­listen for at nå niveauet i Suzuki. For omkring 50.000 mere kan du få fingrende i den nye Ford Fiesta ST eller VW Polo GTI, som begge to kan bryste sig af at have 200 hk og mere plads.  

Standardudstyr i Suzuki Swift Sport

  • LED-lys for og bag
  • Nødbremse med bil- og fodgængergenkendelse
  • Aktiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent, hvor føreren får hjælp til at holde bilen inden for vejstriberne.
  • Nøglefri adgang og trykknap-start
  • Klimaanlæg
  • Klapspejle med varme
  • 7"skærm med DAB+ radio, Bluetooth, bakkamera, navigation, Apple CarPlay og Android Auto Connectivity

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...