Suzuki C2 V8 concept konceptbil
© Suzuki

Kan du huske, da Suzuki proppede en V8'er i en minibil?

I 1997 forsøgte Suzuki at stikke alle øvrige sportsvogns-fabrikanter: De proppede en turboladt V8 i en bil, der fyldte mindre end en MX-5

8. marts 2021 af Frederik Hauschildt

Kan du huske Suzuki C2?

Du er lovligt undskyldt, hvis du ikke kan. Og dog - med en 1,6 liters dobbelt-turboladet V8 i motorrummet, har den 3,6 meter lange konceptbil uden tvivl været svær at glemme. Bilen havde premiere til Tokyo Motor Show i 1997, og selvom bilen må have vagt opsigt, blev konceptet aldrig masseproduceret.

Heftigere end RS6?

Lad os starte ved det mest interessante: Motoren i Suzuki C2 var en 90-graders V8 på 1644 cc. Den kunne levere 250 hk til konceptbilen, der kvitterede med kun at veje 848 kg. Det gav altså et vægt-kraftforhold på næsten 300 hk/ton. Suzuki opgav ingen accelerationstider, men til sammenligning ligger samme værdi for en Audi RS6 på omkring 270 hk/ton.

Suzuki C2 V8 concept konceptbil

Suzukis 1,6 liters twin-turbo V8 havde to topmonterede intercoolere.

© Suzuki // Reklamevideo

Aluminiumsblok og hule knastaksler

Suzuki havde taget alle kneb i brug for at opnå den lave vægt. Motoren var gennemgående aluminium, og knastakslerne var udhulet, alt sammen i tyngdens navn. Hertil kunne tilføjes kædetrækket til de dobbelt-overliggende knastaksler, der også var et forsøg på at gøre motorens helhed lettere.

Gearkassen var tilgængelig som både en sekstrins manuel, og en femtrins automat. Kraften blev sendt til baghjulene, der blev holdt på plads af et dobbelt-wishbone ophæng, ligesom forhjulene. Hjulene bestod af femegede letvægtsfælge, der var dækket i 205/50R16-dæk. Den måske største overraskelse er størrelsen: Bilen fylder med 3.650 mm i længden og 1.650 mm i bredden mindre end den MX-5, Mazda debuterede samme år.

Suzuki C2 V8 concept konceptbil
© Suzuki

Cabriolet, targa eller fast tag

Suzuki C2 bygger videre på Suzuki Cappuccinos kerneprincipper: En lille bil med højt vægt-kraftforhold, der skal skabe en sportslig oplevelse. Herfra kendes også tagkonstruktionen. Den midterste tagplade kan fjernes for at omdanne bilen til en targa. Er vejret tilmed også vindstille, kan bagruden roteres ned i karossen, og bilen bliver cabriolet.

I kabinen finder du nogle detaljer, der bør være forbeholdt biler med en langt højere vægt, såsom elektrisk rudehejs og nøglefri start (i 1997?!). Herfra er kabinen dog simpelt opbygget med én centralt-monteret omdrejningstæller og et digitalt speedometer. 

Suzuki C2 V8 concept konceptbil
© Suzuki

Hvad er meningen?!

I 1990'erne havde Suzuki en udviklingsfilosofi, der omhandlede et fokus på mindre bilers charme. Mindre biler tilbød ifølge Suzuki bedre køreglæde, og så var de oven i købet billigere. Ud fra denne tanke blev også koncepterne for Suzuki Cappuccino og Autozam AZ-1 til, som vi har kigget på i et tidligere nummer.

Kronen på værket skulle så have været C2. Her var meningen, at alt køreglæde skulle udvindes fra størrelsen, og alt skulle således opbygges med køreglæde som centralt mål. Det er derfor, beslutninger som den centrale omdrejningstæller og cabriolet-konfigurationen er truffet.

Ville du være interesseret i at købe en Suzuki med V8, hvis de producerede den i dag? Kommentér på Facebook!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...