Fikse konceptbiler fra Suzuki

Viser forslag til ny minibil og en sjov firkantet mini, der kunne få succes i Danmark

5. marts 2015 af Steen Bachmann
Udover den nye Vitara, der til priser fra ca. 200.000 kr. har dansk premiere sidst i april, har Suzuki to konceptbiler, en nyudviklet platform og nye motorer med til Genève. Suzukis nye platform skal bruges som basis for tre platforme til fremtidens nye biler. I første omgang produktionsmodellerne af de to konceptbiler.
 
Suzuki iM-4

iM-4 er en simpel mikro SUV, der henter elementer fra Suzukis stolte 4x4 historie.  Den er kun 3,7 meter lang og har en fin udstråling. Modellen baseres på den nye platform og vil blive tilbudt i en Mild Hybrid udgave. Produktionsmodellen bliver den næste i rækken af store Suzuki nyheder efter introduktionen af iK-2 produktionsmodellen.

Suzuki iK-2
 
 
iK-2 viser Suzukis ambitioner med hensyn til at udvikle en kompakt hatchback på størrelse med Siwft. Den er godt fire meter lang og planen er, at den produktionsklare model skal være klar til salg i starten af 2016. Den skal baseres på den nyudviklede platform og vil kunne fås med den nye Boosterjet turbomotor. Desuden er en Mild Hybrid udgave også under overvejelse.
 
Ny turbomotor
Under navnet Boosterjet præsenterer Suzuki en lille benzinmotor med direkte indsprøjtning og turbo. Den har en volumen på 1 liter, og får premiere i den produktionklare udgave af iK-2, som efter planen skal introduceres primo 2016.
 
 
Suzuki har også premiere på deres nye Mild Hybrid teknologi (SHVS). Her er 1.2 benzinmotoren med Dualjet (dobbelt indsprøjtning og højere kompression) koblet sammen med en integreret start-generator, der giver ekstra kraft til motoren ved acceleration. Endvidere opsamles bremseenergien i et li-on batteri, så den senere kan genanvendes. Den nye Mild Hybrid bliver tilgængelig i produktionsudgaven af iM-4.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...