Suzuki Jimny vs. Mercedes AMG G63

Hvor mange Suzuki Jimny'er skal der til at slå en 585 hestes Mercedes-AMG G63? Få svaret hér

1. april 2019 af Mathias Brandt & Søren Juul

Det er ikke uden grund, at Suzuki Jimny bliver kaldt en Mercedes G-klasse i miniformat. Den bygger grundlæggende på de samme principper og er lavet til at køre offroad. Men Mercedes-AMG G63 yder 585 hk og vejer over 2 ton. Derfor kræver det ikke mange hjerneceller at regne ud, at den aldrig vil have en chance i "Tug-of-war" mod en G-Klasse. Men hvor mange Suzuki Jimny skal der til før de kan slå en Mercedes-AMG G63? Få svaret i videoen herunder. 

Bagefter kan du læse hele testen af Suzuki Jimny nedenunder. 

Hvad er nyt i Suzuki Jimny?

I 1970 lancerede Suzuki den første Jimny. En lille firehjulstrukken arbejdsbil med chassisramme og reduktionsgear. Modellen har de lavet lige siden, men raffineret den over tre generationer. Derfor har Jimny også fanget an blandt offroad-entusiaster og byfolk. De to sidste generationer af Suzuki Jimny var på markedet herhjemme i 1999-2001 og 2005-2008.

Fjerde generation er tro mod originalens robuste offroad-historie. Den bygges stadig på en chassisramme, den har reduktionsgearkasse, stive aksler, tromlebremser bag på og noget så gammeldags som styretøj med kuglekredsløb.

Motor i Suzuki Jimny

En stor nyhed ligger under motorhjelmen. Suzuki har nemlig lavet en ny motor kun til Jimny på 1,5 liter og 102 hk og 130 Nm. Den afløser den gamle 1,3'er med 88 hk og 118 Nm og er parret med en 5-trins manuel gearkasse. Den nye motor i Suzuki Jimny er blevet 15 pct. mere brændstofsøkonomisk i forhold til den gamle.

Suzuki siger, at motoreren skulle være i stand til at levere et overbevisende drejningsmoment langt op gennem omdrejningskurven, hvilket er et must, hvis du gerne vil køre terrænkørsel. 

Det hele er pakket ind et særdeles funky design, der får Suzuki Jimny til at ligne en krympet Mercedes G-klasse. Den vil pynte foran en café i byen og med en længde på bare 3,65 meter inklusive reservehjulet på bagmækken, vil der være gode chancer for, at du også kan finde plads til at parkere den. 

Suzuki Jimny med reduktionsgear

Op til 100 km/t: Hiv i den lille gearstang, og Jimny går fra baghjuls- til permanent firehjulstræk. Et ryk mere aktiverer reduktionsgearkassen til barskt terræn.  

Suzuki Jimny med firehjulstræk

Som standard vil den nye Suzuki Jimny blive leveret med en 5-trins manuel gearkasse. Det er også muligt at få den med en 4-trins autogearkasse, som eftersignende er mere smidig end før. Suzuki Jimny har selvfølgelig firehjulstræk, som Suzuki kalder Allgrip Pro AWD-system. Suzuki selv påstår, at det er designet til professionelle.

Firehjulstrækket er intelligent, forstået på den måde, at den kan indstilles i tre forskellige trin. I ”2H” kører den med baghjulstræk, sætter du den i ”4H” trækker den på alle fire hjul. Sidst men ikke mindst kan den sætte i ”4L”, som er et terræn-mode med lav gearing.

suzuki Jimny med en lille kabine

Hvad med sikkerheden i Jimny?

Ignis har lige indkasseret tre stjerner i EuroNCAP chrashtest. Men spis lige brød til.

Modellen lander først på markedet til foråret 2019, så vi regner stærkt med at japanerne har fået fikset den airbag, der ikke pustede sig ordenligt op. Modellen fik desuden ikke kredit for sin sikkerhedspakke med bl.a. automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse pga. bilens nakkestøtter, der dumpede.

Til information stiller Jimny som standard med 6 airbags, selestrammere, automatisk nødbremse, vognbaneassistent, slingreadvarsel og skiltegenkendelse.

Hvordan kører den så?

Jimny kører overraskende godt på asfalt, dens undervogn og styretøj taget i betragtning. Styretøjet er rimelig præcist og bilen hverken larmer eller bumler henover ujævnheder som en Land Rover Defender.

Den er langsom - topfarten er bare 145 km/t - og Suzuki har ikke ulejliget sig med at oplyse 0-100 km/t tiden. Men du kommer fremad og det er i det mindste svært at få en fartbøde, selv du giver bilen fuld gas. 

suzuki Jimny i gul forfra danske plader

Udstyr i Suzuki Jimny

Jimny bliver lanceret i to forskellige udstyrsversioner – Active og Adventure. I begge biler får du omfattende standardudstyr. Begge varianter af Jimny har automatisk nødbremse med bil- og fodgængergenkendelse, vognbaneassistent, slingreadvarsel, skiltegenkendelse, 6 airbags og selestrammere på alle fire pladser.

Aircondition, fartpilot, el-ruder, centrallås, sædevarme og Bluetooth er også standard på begge versioner. Vælger du højeste udstyrniveau, Adventure får du endvidere udstyr som LED forlygter, alufælge, klimaanlæg, læderrat, sorte ruder bag og multimediesystem med navigation og Apple CarPlay/Android Auto.

Den gode personbilsfornemmelse forstærkes af interiøret, der mikser rå, ridsefast funktionalitet med dele fra Suzuki's andre modeller som det tre-egede læderrat og den store 7" trykfølsomme skærm.  

Hvad koster Suzuki Jimny?

Udbuddet er stort af små crossovers med høje fjedre og robuste skørter, men Jimny er altså den eneste minibil, som kan kaldes en "fuldblods" firehjulstrækker. Priser for en Suzuki Jimny starter på 229.990 kr. for Active-modellen og 254.990 kr. for Adventure-udgaven.

suzuki Jimny kører terrænkørsel

Suzuki Jimny 1,5 Allgrip adventure

Pris  fra 229.990 kr.  

Motor R4, 1.462 cm3, 16V  

Ydelse 102 hk ved 6.000 o/min130 Nm ved 4.000 o/min  

Topfart 145 km/t

0-100 km/t ikke oplyst  

EU-miks 12,7 km/l  

Årlig afgift 4.240 kr.

Mål (L/B/H) 365/165/172 cm  

Vægt/last/påhæng 1.165/270/1.300 kg

Bagagerum 85-377 liter  

Dæk 195/80R15

suzuki Jimny har et lille bagsæde

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.