I den forgangne uge har det Radikale Venstre været ud med et forslag om, at uafhængige vismænd skal vurdere vores økonomi. De Radikale vil så selv om, om de vil bruge vismændenes vurdering til noget, hvilket atter giver partiet muligheden for at have flere meninger om samme emne - synes jeg. Med fare for at blive skudt radikale holdninger i skoene, har jeg ca. samme holdning til den nye Subaru XV.
Lad mig starte med den højreorienterede del af det radikale svar: Til 369.000 kr. i startpris og 546.900 kr. for denne topmodel skal du være formand i partiet for at hoppe på en XV. Den er lidt større end en VW Golf, men kabinen er ordinær og kedelig, og selv om udstyret er pænt (nøglefri adgang og start, bakkamera, soltag og naturligvis firehjulstræk), virker det urimelig dyrt.
Det er svært at se, hvad XV kan, som du ikke får billigere i en Skoda Yeti, Kia Sportage eller Nissan Qashqai.
Men på partiets venstrefløj har XV alligevel tilhængere. Trods det udtryksløse ydre er der noget umiskendeligt Subarusk over XV. Den kører som ingen anden bil, ikke mindst med den unikke boxer-dieselmotor. Fra gammel tid har jeg lært, at jo mere du kører i en Subaru, des gladere bliver du for den. Jeg vil ikke afvise, at det også er tilfældet her.