Subaru XV 2,0d Business Sport

1. december 2012 af Steen Bachmann

siden vi lavede stortesten af nye alt mulig-biler (crossover-biltypen) med det flotte opslagsbillede foran Aarhus Rådhus fornylig (BM 250), er der flere læsere, der har spurgt, hvordan i alverden jeg kunne kåre en Mazda som vinder af testen, når nu alle ved, at Subaru laver de fedeste biler. Det fremgik af stortesten, at Mazda CX-5 er bedst på alle parametre undtagen udseendet, hvor Subaru XV vinder på sit lidt brutale look, for sådan er det at teste biler direkte mod hinanden: Virkeligheden er ofte andet og mere end et sexet ydre. Men hvordan fungerer XV som hverdagsbil?

Jeg har haft lejlighed til at teste top­udgaven på billedet over godt 1.500 km, og det var en fornøjelse det meste af tiden. Vindstøjen fra de store sidespejle, A-stolperne og de enorme hjul er acceptabel ved 130 km/t, men sætter du fartpiloten på 140, stiger støjniveauet, så det ikke er muligt at høre taleradio på Radio 24/7 uden at skrue højt op for lyden. Helårsdækkene fra Yokohama gør ellers et godt indtryk, så støjen må man vel bare vænne sig til.

Den 2-liters boxerdiesel trækker godt over et ret smalt arbejdsområde, men støjer mere og er mere tørstig end de tilsvarende dieselmotorer i konkurrenterne. Det ville jeg sikkert ikke have lagt mærke til uden at have lavet stortesten, men jeg kom aldrig over 15 km/l i test­bilen og lå på 13,7 km/l ved pendling på motorvejen med 140 km/t.

Hvad så med den evindelige mobning af Subaru’s kabiner, undgår vi den her? Næ, ikke helt. Sammenlignet med for eksempel en Audi Q3 virker en XV absolut ikke som en bil til over en halv million kroner, men alt fungerer, virker pålideligt og skal nok holde til hårdt brug i årevis. “Elegant” kan ingen kalde kabinen, men de fem danskere, der har købt en XV i år, er nok ligeglade - for dem handler det om at få en solid, robust og anderledes bil.

Udstyr er her masser af i Business Sport, der har elektronisk styret firehjulstræk, 2-zone klima, sort læderindtræk, navigation, stort elsoltag og masser af udstyr; for eksempel kommer der et farvebillede op af det, der foregår bag bilen, når du sætter den 6-trins gearkasse i bakgear. XV diesel fås fra 436.700 kr., og testbilen koster 369.200 kr. på gule plader til privat kørsel.

Subaru XV 2,0d Business Sport

MotorB4, 1.998 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 147 hk ved 3.600 o/min
350 Nm ved 1.600 o/min
Topfart 198 km/t 0-100 km/t 9,3 sek.
EU-miks 17,9 km/lÅrlige afg. 3.960 kr.
Mål (L/B/H)445/178/157 cm
Vægt/last/påhæng1.450/490/1.600 kg
Bagagerum380-1.270 liter
Dæk225/55R17V
Reservedelsprisindeks154
Privatleasing udb./md.udbydes ikketil privatleasing
Pris 546.900 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...