Jeg sværger: Den hækspoiler er blevet større, siden jeg så den sidst.
Formentlig er hækspoileren på Subaru WRX STi bare vokset inde i mit hoved, men i praksis er det som om, den er vokset ud af virkeligheden. Måske er det derfor, den er standard på den billige model, mens den skal bestilles til den dyre.
Subaru WRX STi (som ikke hedder Impreza mere, men blot WRX STi) er efterladt som et symbol på Subarus storhedstid. Det var dengang, mærket førte sig frem på den internationale rally-scene. Få bilmodeller har som Impreza været i stand til at overføre sin succes i motorsport til reelt hverdagssalg.
Faktisk har Subaru ikke været med i international rally siden 2008. Deres sidste titel blev vundet i 2003 (af Petter Solberg), men med en hækspoiler i 2. sals højde er ingen tvivl om, at det er dér, Subaru WRX STi kommer fra.
Selv med Bil Magasinets altid dynamiske racerbriller monteret med gaffatape om hele hovedet er det bare svært at se WRX STi som andet end et levn fra fortiden.
Jo jo, den har 300 hk, er utrolig hurtig fra start og går til 100 km/t på 5,2 sekunder. Den styrer fantastisk direkte og har kun 2,5 ratomgange fra stop til stop og gearskiftene er vidunderligt korte. Men... bagsiden af medaljen er komforten og kabinen, der stadig ligner noget fra en japansk bil fra midt i 1980'erne. Og så den rå adfærd, som gør den til en voldsom kammerat i hverdagen.
Konkurrenter som Golf R, Audi S3, Ford Focus RS, Megane R.S og flere gør det lige så godt til de samme penge, uden at komforten og kabinens finish er ofret.
Jeg er stadig småforelsket i WRX STi, men det er som om, aldersforskellen gør det indlysende, at det aldrig bliver os to.