Subaru nærmer sig Audi-niveau

Første indtryk af ny Subaru Outback: Den er et stort skridt fremad mod de tyske prestigemærker

17. november 2014 af Steen Bachmann

Bil Magasinet havde sidst på ugen lejlighed til at køre en forserie-udgave af den nye generation Subaru Outback, der produceres hos Fuji Industries i Japan og er i Danmark i marts 2015. I et kommende nummer af Bil Magasinet forklarer Steen Bachmann, at tredje generation af Subaru's sikkerhedssystem EyeSight, hvor to farvekameraer øverst i forruden fungerer som et sæt ekstra øjne, der hjælper dig med at køre bilen, har nået et udviklingsmæssigt niveau, hvor det giver mening i almindelig efterårstrafik.

Når du kører med den aktive fartpilot, der selv holder afstand til bilen foran, er systemet mere årvågent end tilsvarende laserbaserede systemer fra Audi og andre bilmærker. Selv i en dyr Audi ligner du en idiot de første to sekunder, før den aktive fartpilot finder ud af, at nå, ok, vi er i gang med en overhaling? Og kører laaangsomt op til den hastighed, du kom fra.

Når du kører på landevej med aktiv fartpilot og to ekstra øjne bag en langsomt kørende bil, og blinker til venstre, er Outback med på, at nu overhaler vi. Den sætter flere omdrejninger på boxerdieselmotoren og gør den trinløse gearkasse klar, og sætter automatisk farten op i samme øjeblik, du blinker til venstre. Herefter kører den aggressivt op til den hastighed, du har indstillet piloten til. Det fungerer effektivt og udramatisk i virkelig trafik. EyeSight-systemet med seks assistenter bliver standard i danske biler.

At Outback så også er begyndt at se godt ud er en anden ting.

Tjek danske priser og se flere billeder af Outback

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...