Subaru konceptbil
Subaru har længe tage tilløb til springet, mange andre fabrikanter også tager i øjeblikket. Subaru vil producere elbiler, og det har været på tale siden 2017. I starten af dette år kunne skitser og konceptbilen Evoltis fremvises.
Bilen tager umiddelbart mange linjer fra Toyota RAV4, og er mindst lige så kantet i designet. Skærmkanter er også i sort, hvilket får bilen til at fremstå større og bredere, end den er.
Desuden er forenden udført i en helt ny stil for Subaru: Her er lygterne smalle, og grillens form har fået et slag raffinering. Der er igen taget et kig på RAV4, da de store indsugnings-lignende huller i hver side under lygterne blev tilført.

I konceptbil
Samarbejde med Toyota
Subaru har udviklet platformen e-TNGA sammen med Toyota, og i første omgang, skal det resultere i to biler: Én til hvert af de to mærker, sammenligneligt med det forhold, der er mellem Toyota GT86 og Subaru BRZ.
Platformen er efter sigende alsidig, og kan bruges til en masse forskellige underkategoriseringer af C-segmentet. Selvom det umiddelbare mål er en SUV til C-segmentet, kan platformen også bruges til diverse andre biltyper. Toyota siger, at platformen kan udstyres med både for-, bag- og firehjulstræk, og en række forskellige batterikonfigurationer og størrelser.

3D-rendering af den nye platform
© SubaruSkal Toyotas fasttilstandsbatterier med?
Toyota har været undervejs med det, markedet kalder fasttilstandsbatterier. Med en langt bedre energitæthed kan disse batterier få en rækkevidde, der i visse tilfælde er dobbelt så god, som på regulære litium-ion batterier.
Subaru siger, at det er Toyota, der skal stå for elektrificeringen, så et kvalificeret bud ville lyde på, at vi først ser det nye batteri i denne bil.
Produktionshorisont?
Batteriet fra Toyota regnes med at være i produktionsbiler inden 2025. Om det er ved et tilfælde eller ikke, så siger Subaru også, at det er deres horisont for masseproduktionen af Evoltis.
Toyota siger, at deres version af bilen allerede er færdigbygget, men at der endnu skal planlægges produktion. Det stemmer overens med den historie, der fortælles om Toyotas batteri. Her er en prototype klar, men endnu ikke fremvist.

I skitsetegning
© Subaru