Biltest af Subaru Legacy 2,0 GL
Biltest af Subaru Legacy 2,0 GL© bilmagasinet.dk

Subaru Legacy 2,0 GL

Sjælden specialitet

24. august 2000

Af: Mikkel Thomsager

Velkørende Subaru Legacy er overset i mellemklassen

HVORNÅR HAR DU sidst set en Subaru Legacy på de danske veje? Det kan du sikkert ikke svare på, og det er ikke, fordi du lider af hukommelsestab. Når du i det hele taget nævner Subaru Legacy ligner de fleste mennesker et spørgsmålstegn. Statistisk set har du sikkert også større chance for at vinde i lotto end for at møde en Legacy på din vej.
Det er synd, for Legacy er en af de mest velkørende biler i mellemklassen overhovedet. Men omvendt er det også svært at bebrejde folks ignorance overfor en bil, der er så anonym. Designet får ikke ligefrem kunderne til at stå i kø.

Situationen bliver ikke bedre, når man sætter sig ind i den grå-sorte kabine, der er mildest talt uinspirerende. Instrumentbordet præges af hårdt plastic, og betjeningsgrebene føles billige, men man sidder forbavsende godt, og alt sidder, hvor man forventer det.

Indtil videre har Legacy ikke været et opmuntrende stævnemøde, men da jeg starter den 2,0 liters boksermotor op, og kabinen fyldes af boksermotorens karakteristiske afdæmpede trommen, bliver humøret straks bedre. Men glem den ildspyende Impreza GT Turbo, selv om det i princippet er den samme motor uden turbo. Effekten er 125 hk ved 5.600 o/min., og momentet på 184 Nm bliver leveret ved 3.600 o/min. Det gør ikke Legacy til nogen kanonkonge, men den går frisk til biddet fra lave omdrejninger. Motoren er smidig, og det er ikke noget problem at cruise i fjerde gear nede fra 35 km/t. Komfort er også i højsædet med en stilfærdig motor og en affjedring blandt klassens bedste.

Men glem alt om en sofa på lerfødder, for Legacy er trods alt i familie med Impreza GT Turbo. Legacy brillerer med en flot balance i sving, hvor firehjulstrækket giver et godt vejgreb, og undervognen bevarer fatningen næsten uanset underlag. Styretøjet er præcist og giver god feedback, så Legacy er nem at placere i sving, Den er ikke kontant som en Alfa 156, men alt sker med en lækker præcision.

At Subaru Legacy er en af de bedre køreoplevelser i mellemklassen er åbenbart ikke nok til at lokke kunder i butikken. Prisen på 254.996 kr. er ellers fornuftig, når man tager i betragtning, at firehjulstræk er standard. Så vi er tilbage ved, at det er det anonyme design, der bestemmer Legacy’s skæbne.

Subaru Legacy 2,0 GL 254.996 kr.

Tekniske data:
Motor: B4, 1.994 cm3, 16V
Ydelse: 125 hk ved 5.600 o/min, 184 Nm ved 3.600 o/min. Præstationer: 0-100 km/t: 10,7 sek. Topfart: 194 km/t. EU-mix: 11,1 km/l. Årlig ejerafgift: 4.120 kr.

Totaløkonomi:
Selvom Legacy er prissat fornuftigt, kan man regne med en markant afskrivning, da Subaru-mærket er en sjældenhed på brugtmarkedet. Regn med cirka 39 procent eller 99.000 kr.
Reservedelsindeks: 175
Service ekskl. materialer:
12.500 km: 400 kr.
25.000 km: 800 kr.
37.500 km: 400 kr.

Vi synes:
Opløftende køreoplevelse, kedelig indpakning

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...