© bilmagasinet.dk

Subaru Forester 2,0X

Den nye Forester er for dig, der rent faktisk har brug for en alsidig bil

3. juni 2009 af Steen Bachmann

Den internationale præsentation af den nye Forester fandt sted i Litauen, der stadig har hundredvis kilometer af grusveje med kanter, huller, pludselige niveauforskelle og sten på vejbanen.

Her, hvor vi passerer en husmand, der er ude at harve med en gammel brun hest, er vaskebræt-rillerne gift for en SUV som en BMW X3. Den er hårdt affjedret og ville hoppe over rillerne, mens man i blødere soft­roadere ville miste fornemmelsen af, hvad hjulene laver og hvor, du er på vej hen.

Forester mestrer grusvejen.

Dens konventionelle McPherson-ophæng for og avancerede dobbelte wishbones bag er i stand til at absorbere stødene, uden at den begynder at sejle som en vandseng, hvis der dukker et stykke asfalt op eller et sving, der pludselig snævrer ind. Den duver let, men det sker progressivt og forudsigeligt.

© bilmagasinet.dk

Frihøjden er hævet to cm til 21,5 cm - udhænget bagtil er 1,5 cm mindre end før

I byen er den praktisk, har relativt smalle døre, der næsten åbner 90 grader, den er høj, så du stiger ind i kabinen, og med det store operavindue bagest er der reelt udsyn. Forester er baseret på platformen fra den nye Impreza og har ni cm længere akselafstand end forgængeren fra 1997, hvilket giver overraskende god benplads og luft på bagsædet.

Den længere akselafstand har også sin del af æren for den gode komfort. På landevejen er den overraskende støjsvag op til 130 km/t ved normal kørsel, og den har et direkte, men næsten for let elektrisk servostyretøj.

 

© bilmagasinet.dk

Klima og el-spejle er standard. Du sidder lavt og finder nemt en god kørestilling

Den 2-liters boxer tager hurtigt omdrejninger, men skriger på moment og virker for svag til 1,5 ton firehjulstrækker. Subarus nye dieselboxer er en helt anden sag: Den passer perfekt, så tag dén.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...