subaru solterra

Solterra er Subaru's første elbil. Den forventes til Danmark midt i 2022.

© Søren Juul

Smugkig i Ballerup på Subarus første elbil

Solterra er navnet på Subaru's første elbil. Vi ser nærmere på det første eksemplar i Danmark + data, billeder og priser

1. marts 2022 af Søren Juul

Subaru er berømt for sine succesfulde rallybiler fra 90’erne og 00’erne – og i de senere år solide og magelige SUV’er med boxermotor og firehjulstræk. 

Til sommer kan man for første gang sætte sig bag rattet af en elbil fra det japanske mærke. Navnet er Solterra, og der er tale om en offroad-duelig SUV udviklet sammen med Toyota og bygget på samme platform udviklet til elbiler.

Overdådig benplads bag i Subaru

I skærmkasserne sidder op til 20” fælge skubbet helt ud i hjørnerne af karosseriet. Akselafstanden er velvoksne 285 cm, så kabinen byder på overdådig benplads, især bagsædet. 

Under gulvet finder man et vandkølet 71,4 kWh batteri, der føder en elmotor på hver aksel. Effekten er 218 hk og Subaru oplyser en rækkevidde på 378 til 415 km på en opladning 

10 års garanti på batteri

Batteriet kan lades 20-80 pct. i hjemmelader på 6,5 time med en lidt gammeldags etfaset 6,6 kW kapacitet, som formodentligt bliver opdateret til 11 kW med tre faser på et tidspunkt. 

Mere tidssvarende er bilens evne til at lynlade med op til 150 kW i en hurtiglader: Her tager 20-80 pct. 19 minutter. 

Opsigtsvækkende i disse elbiltider er holdbarheden på batteriet: Subaru har designet det, så det kan holde 90 pct. kapacitet efter ti års brug, hvis bilen passes med rettidig service.

Hvor Toyota tilbyder sin første elbil, Toyota bZ4X, med for- eller firehjulstræk, værner Subaru om sin offroad-dna og kommer kun med træk på alle fire. Begge har en frihøjde på 21 cm, dedikerede køreprogrammer for dyb sne og mudder og ligner SUV’er, der rent faktisk kan bruges til terrænkørsel.

Læs også: Vi tester fem familievenlige elbiler til Berlin og tilbage.

Solterra er første skridt i Subarus proces mod elektrificering. Elbilen er søster til en tilsvarende Toyota, som den deler platform og teknik med.

© Søren Juul

Kabinen synes rummelig og har fladt gulv på grund af batteriet i bunden.

© Søren Juul

Solterra er i Danmark i juli

Subaruen tager 750 kg på krogen og lander hos forhandlerne i juli i tre udstyrsvarianter kaldet Limited, Touring og Touring+. 

Der er p.t. leveringstid indtil september-oktober. 

Priserne starter ved 429.900 kr. og springer 20.000 kr. for hvert niveau af udstyr. 

En stor 12,3” trykskærm i midterkonsollen er altid standard, sammen med varmepumpe og en omfattende sikkerhedsudstyrspakke kaldet Subaru Safety Sense med mulighed for “over-the-air”-opdatering.

Vi vender tilbage med en test – eksemplaret på billederne hos forhandleren i Ballerup skal videre samme dag på sin europaturné.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...