Subaru Outback

Premiere: Subaru Outback

Den japanske alt mulig-bil er på vej til Danmark i en ny generation med et system, der giver bilen øjne

4. november 2014 af Bil Magasinet

Femte generation af Subaru Outback er på vej til Danmark. Lasteevne, trækkapacitet og totalvægt er øget, så Outback nu må trække 2.000 kg, og kapaciteten i bagagerummet er øget til 1.848 liter. Bilen er blevet 2,5 cm længere og 2 cm bredere.

Outback bliver den første Subaru-model i Europa, der er udstyret med assistentsystemet EyeSight. Det har alle funktioner integreret i et stereokamera, der aflæser trafikken. Til forskel fra radarbaserede systemer kan det skelne mellem forhindringer og afgøre, om det er en bil, en fodgænger eller en cyklist og agere for at undgå en ulykke. Efter systemet er bygget op om to kameraer kan det nærmest sidestilles med et par ekstra øjne, der ser det samme som føreren. I den nyeste generation har EyeSight fået farvesyn, så den også kan identificere bremselygterne på bilen foran.

Subaru Outback interior

EyeSight arbejder sammen med bilens ABS-system og er desuden koblet sammen med speederen og den elektriske servostyring. I samarbejde med Active Torque Vectoring gør det bilen i stand til hurtigt at styre uden om en forhindring, samt at det tager gassen af, når systemet opdager, at føreren er ved at ramme en forhindring eller et forankørende køretøj.

EyeSight blev lanceret i Japan i 1999 og præsenteret i sin anden generation i 2008. I Japan er EyeSight ekstraudstyr, og mere end 80 procent af dem, der køber en Subaru, tilvælger det - i Europa bliver det standardudstyr.

Subaru Outback

EyeSight har seks funktioner

* Automatisk nødbremse (Pre-collision brake) bremser bilen helt fra hastigheder op til 50 km/t og reducerer hastigheden med mindst tilsvarende, hvis man kører hurtigere
* Aktiv fartpilot følger automatisk trafikrytmen på for eksempel motorvej. Det ser køretøjer i samme kørebane og bremser bilen ned til samme hastighed. Når den forankørende sætter farten op eller forlader banen, accelererer systemet bilen op til den forvalgte hastighed. Funktionen er aktiv ved hastigheder mellem 30 og 180 km/t.
* Opmærksomheds assistent (Lane Sway Warning) aflæser kørebanemarkeringerne og advarer føreren, når han ikke er helt opmærksom.
* Vognbaneassistent (Lane Departure Warning) advarer føreren, hvis han eller hun ubevidst kører over en anden kørebane.
* Pre-collision throttle management tager gassen fra speederen for at forhindre, at føreren kører ind i forankørende køretøjer eller forhindringer.
* Lead vehicle alert gør føreren opmærksom på, at den foran holdende bil er sat i gang igen.

EyeSight er ifølge amerikanske IIHS og engelske Thatcham kåret til verdens bedst fungerende sikkerhedssystem. Ifølge IIHS og Thatchams test kan EyeSight standse bilen helt fra hastigheder op til 50 km/t. Amerikanske IIHS har udnævnt Subaru Outback til Top Safety Pick +. Denne udmærkelse tildeles kun dem, der præstere bedst i sin klasse. Subaru er det eneste mærke, der har alle sine modeller klassificeret som TSP. Outback er også blevet kollisionstestet af Euro NCAP. Resultatet offentliggøres den 3. december.

Firehjulstræk og automatgear er standard

Outback har Active Torque Vectoring, der måler G-kræfter ved høje kurvehastigheder og bremser det inderste hjul og overfører flere kræfter til det yderst for at styre hurtigere ind. Systemet stammer fra Subaru WRX STi. Outback har også fået chassiset opdateret med nye støddæmper og fjedre, og en hurtigere styrrespons.

Subaru Outback

Firehjulstrækket hedder X-Mode og er koblet til speeder, gearkasse og bremsesystem for at  assistere på glatte veje og ved kørsel op ad bakke. Hill Descent Control hører også til X-Mode. Systemet bremser automatisk bilen og gør nedkørslen tryg og kontrolleret helt ned til hastigheder på fire km/t. X-Mode bliver standard i biler med den trinløse automatgearkasse Lineartronic.

Outback fås i tre udstyrsniveauer, der er opkaldt efter bjergbestigernes tre niveauer på Mount Everest. Base, Ridge og Summit.

Base: X-Mode, Start-stop-system (2.5i), 10-vejs el-justerbart førersæde, bakkeholder, LED-nærlys, lysautomatik, 17-tommer alufælge, ratbetjent stereo med 7-tommer infodisplay, Bluetooth, adaptiv fartpilot, SI-Drive (2.5i), 2-zoners automatisk klimaanlæg med separate luftdysser til bagsædet, el-opvarmet bagsæde, regnsensor, syv airbags og sikkerhedssystemet EyeSight.

Ridge har desuden: læderbetræk, sædeindstilling med hukommelse og nøgleløst system med knapstart.

Summit har udover ovennævnte også: elbagklap og eljusterbart passagersæde, soltag, 18-tommer letmetalfælge samt infotainmentsystem fra Harman/Kardon med 7-tommer touchskærm, navigation og 12 højtalere.

I Danmark fås to motorer:

Subaru Outback 2,5i X-mode Lineartronic med 2,5-liters benzin med 175 hk og 235 Nm, pris fra 559.900 kr. 

Subaru Outback 2,0D X-mode Lineartronic diesel med 150 hk og 350 Nm, pris fra 599.700 kr.

Subaru Outback har premiere hos de danske Subaru-forhandlere i marts 2015.

Subaru Outback

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...