Nu får din bil øjne

Den nye Subaru Outback har to kameraer øverst i forruden, der hjælper med at køre bilen. Systemet er årvågent og ekstremt effektivt i tung vintertrafik

19. december 2014 af Steen Bachmann

Subaru's nye assistentsystem er bygget op om to farvekameraer øverst i forruden, der fungerer som et par ekstra øjne, der ser det samme som føreren. Bil Magasinet har testet systemet på en forseriebil i Skåne, og vi er imponerede over dets effektivitet i virkelig trafik.

Systemet aflæser og følger med i trafikken. Det kan skelne mellem forhindringer og afgøre, om det er en bil, en fodgænger eller en cyklist forude, og er der fare på færde, advares føreren med lyd og blink. Reagerer han eller hun ikke, hugger bilen selv bremserne i, så en kollision kan afværges eller konsekvenserne formindskes. Overskrider man en vejstribe uden at blinke af først, eller skifter man vognbane uden at have opdaget en bil i den blinde vinkel, advarer det også. Endelig kan det identificere bremselygterne på bilen foran og gøre klar til en eventuel opbremsning i tilfælde af, at føreren har overset den. Nederst i denne artikel kan du se Steen Bachmann teste det nye system.

Assistentsystemet EyeSight har seks assistenter, blandt andet aktiv fartpilot, der selv holder afstand til bilen foran. Ved at bruge kameraer i stedet for radar som konkurrenterne er rækkevidden betydeligt længere, hvilket giver en mere smidig kørsel. Radarbaserede systemer med kortere rækkevidde har en tendens til at være nervøse og hellere bremse for meget end for lidt, og det giver urolig kørsel. Subaru's system ser lige tingene an, inden det beslutter at bremse, hvis en bil for eksempel trækker ind foran med for kort afstand, og balancen mellem komfort og sikkerhed er et niveau højere end hos Mercedes og Audi. Det er imponerende, at en relativt lille bilproducent kan slå de mægtige tyske mærker på dette område.

Kvik overhalingsassistent

Vi er især begejstrede for en ny overhalingsassistent, der er en del af den aktive fartpilot. Den eliminerer den trælse ventetid på et eller to sekunder, der opstår, før traditionelle systemer finder ud, at hov, er vi ved at overhale? Når du blinker til venstre i Outback for at overhale, har bilen allerede øget hastigheden inden, du overskrider midterstriben. Selv på en regnfuld svensk landevej kan man anvende systemet uden problemer. Med EyeSight virker den aktive fartpilot mere årvågen og tilgivende end i systemer fra andre bilmærker, jeg har erfaring med.

Hvad skal det til for? Pointen er højere sikkerhed både for dem i og uden for bilen, og den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP har netop kvitteret med topkarakter og en af de højeste bedømmelser for sikkerhed i en ny bil i nyere tid. Sikkerhedsudstyr er desværre belagt med 180 procent registreringsafgift i Danmark, så priserne begynder lige under 600.000 kroner for en Outback med 2,5-liters benzinmotor med 175 hk, trinløst automatgear og firehjulstræk, når modellen introduceres i Danmark i marts 2015.


Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...