Subaru XV e-boxer

Subaru XV kunne være god, men fejler alligevel

Subaru XV er den højbenede udgave af Impreza. Den er udstyret med en mere brændstoføkonomisk motor, der får hjælp af en elmotor, men det er desværre ikke nok.

11. september 2020 af Mathias Brandt

Subaru XV test

Jeg tager plads i de blanke lædersæder og hiver fat i dørhåndtaget for at lukke. Den hårde plast og dørens hule klonk, når jeg lukker den, kunne lige så godt have været i den billigste Toyota Aygo. I virkeligheden sidder jeg i en Subaru XV til 479.900 kr. Det harmonerer ikke i min verden. Her er Subaru bare ikke fulgt med tiden og forventningerne på det europæiske marked. Sæderne er en helt anden historie: Her er komforten i top, og jeg har nemt ved at indstille dem, så jeg sidder perfekt.

Den største forandring i Subaru XV findes i motorrummet. Her er den blevet udstyret med den nye e-Boxer-drivline, som er en hybrid i traditionel forstand med en lille elmotor integreret i gearkassen. 

Subaru XV e-boxer

Benzinmotoren på XV springer i gang

Teoretisk set kan du køre udelukkende på el, men det er kun indtil du strejfer speederen, så springer benzinmotoren i gang med det samme. Hele manøvren er gjort for at gøre XV mere brændstoføkonomisk. Ved blandet kørsel opgives den højbenede japaner til at kunne køre 12,7 km/l, hvilket i selv selv ikke er imponerende taget den elektriske hjælp i betragtning.

Det kræver faktisk ikke den store indsats at holde et snitforbrug heromkring. Det skyldes primært, at XV på ingen måde lægger op til hurtige accelerationer – kraftoverskuddet fra de 150 hk sluges af den evindeligt trælse trinløse gearkasse. 

Subaru XV e-boxer

Subaru XV er bygget på samme platform som Impreza. Den er bare blevet hævet og har fået monteret plastikskærmkanter.

Subaru XV kører dynamisk

Der er dog stadig køreglæde at finde i Subaru XV. Om det stammer fra fortidens rallyerfaring eller hvor, ved jeg ikke, men Subaru har en imponerende evne til at få sine højbenede biler til at køre dynamisk samtidig med, at affjedringskomforten er i top – her er XV ingen udtagelse.

Det er bare ikke nok, for alt i alt føles XV gammeldags – specielt når man sammenligner med det benhårde felt af konkurrenter i denne klasse. 

Vi synes:

Subaru XV vil nok for altid forblive en bil til Subaru-fans. Det er svært at finde argumenter for, hvorfor man ikke skal købe en af ­konkurrenterne. 

Subaru XV e-boxer Summit aut.

  • Pris 479.900 kr.  
  • Motor B4, 1.995 cm3, 16V + el
  • Ydelse 150 hk ved 5.600 o/min, 194 Nm ved 4.000 o/min  
  • Topfart 193 km/t
  • 0-100 km/t 10,7 sek.  
  • EU-miks (WLTP) 12,7 km/l  
  • Årlig afgift 2.380 kr.
  • Mål (L/B/H) 447/180/160 cm  
  • Vægt/last/påhæng 1.651/650/1.270 kg
  • Bagagerum 385-1.310 liter  
  • Dæk 225/55R18

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...