Bindegal Subaru til gunstig pris

Udstillingens største hækvinge sidder på den nye WRX STi, der lander på 650.000 kr. i Danmark

6. marts 2014 af Steen Bachmann

Subaru viser noget af en hård hund i form af WRX STi. Den bygges i en særlig Launch Edition med bronzefarvede fælge, klassisk Subaru-blå lakering og ekstra kort gearstang - efter de første 1.200 stk. i serien er bygget bliver det muligt at købe udstyret separat.

STi har flere elektroniske systemer end en moderne passagerjet, og du selv indstille dæmpernes hårdhed, returløb, firehjulstrækket fordeling af kræfter mellem alle fire hjul, traction control, active torque vectoring - listen over muligheder er nærmest uendelig.

Motoren er en tunet udgave af Subaru's 4-cyl. 2,5-liters boxer med turbo, der også bruges i Forester XT. Den yder her 300 hk ved 6.000 o/min, hvilket giver 0-100 km/t på 5,2 sek. Momentet er 407 Nm.

WRX STi fås kun som sedan, og kun med 6-trins manuel gearkasse. Hvis den enorme hækvinge kke er din smag, fås en GT-udgave uden til samme pris. Begge varianter har  Harman Kardon lydanlæg med navigation og bakkamera, soltag, nøglefrit låsesystem med startknap og tonede ruder.

Prisen er ikke helt tosset sammenlignet med de få konkurrenter i klassen for firehjulstrukne galninge.

"Helt undtagelsesvist er det lykkedes os at skaffe den hjem til priser, der starter på 649.900 kroner - svarende til 130.000 kroner billigere end den nuværende WRX STI. Det skal nok hjælpe på køreglæden i 2014," siger Subaru's danske salgsdirektør, Niels Thaning.

"Det er selvfølgelig ikke min forhandlingsteknik det hele. Det meste af den gode pris hænger sammen med en gunstig Yen-kurs, men vi mærker tydeligt, at der er kommet mere fokus på Danmark i kraft af den positive modtagelse, speciet XV og den nye Forester har fået," lyder det.

Konceptbil med hybridteknik
I Genève viser Subaru også VIZIV 2 Concept, der skal vise vejen for kommende generationer af crossovers. Det ikke særligt sexede navn VIZIV står for ”Vision for innovation”.

Der er tale om en firehjulstrukket crossover med et plugin hybridsystem med tre elmotorer: Én trækker på forhjulene, og én ved hvert baghjul. Hele arrangementet drives af Subarus 1,6-liters turboladede boxermotor i kombination med den trinløse automatgearkasse Lineartronic.

Løsningen med tre elmotorer giver en ekstra dimension til firehjulstrækket. Når man drejer på rattet, kan systemet sende flere kræfter til det yderste hjul og dermed hjælpe til med at få bilen hurtigere gennem svinget. Når rattet drejes tilbage, og bilen rettes op, fordeles flere af kræfterne til forhjulene for at øge retningsstabiliteten.

VIZIV 2 Concept har køreprogram med tre indstillinger. Som tillæg til ”Intelligent” og ”Sport” har den fået ”Eco-Cruise”. I Eco-Cruise mode deltager sikkerhedssystemet EyeSight i styringen af motorernes effektudtag for at tage mere hensyn til køreforhold og den omgivende trafik.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...