50 år med bokse-kampe i motorrummet

Motoren hvor stemplerne ligger fladt har en række fordele, men der findes også ulemper. Mikkel Thomsager forklarer nærmere.

14. maj 2016 af Mikkel Thomsager

I en boksermotor arbejder stemplerne liggende vandret diametralt modsat hinanden. Konstruktionsprincippet giver nogle fordele. Først og fremmest et lavere tyngdepunkt, men også færre vibrationer og bedre balance, og så får boxermotorer ofte sin helt egen signaturlyd. Det gælder ikke mindst Subaru, som har en meget karakteristisk lyd.

Ulemperne er, at de teknisk er mere besværlige, fordi den skal bruge to separate topstykker, der ligger langt fra hinanden, og derfor er boxermotorer også dyrere at producere end rækkemotorer.

Den mest berømte boxermotor er VW og Porsches. VW brugte princippet i boblen, i rugbrøddet og i flere andre modeller med samme basisteknik. Porsche bruger stadig boksermotorer i både 718 – nu med fire cylindre – og i 911 med seks cylindre, og Porsche har også lavet otte cylindrede boxermotorer til race.

Alfa Romeo benyttede i mange år en boxermotor, der blev introduceret med Alfasud i 1971, men motoren udgik i 1997. BMW bruger stadig princippet i sine motorcykler.

Subaru er den producent, der holder mest stædigt fast i boxermotoren, og har i dag både boxermotorer i benzin- og dieseludgaver. Den 14. maj 2016 er det 50 år siden Subaru første gang viste en bil med boxermotor i Subaru 1000.

Den 4-cylindrede boxermotor på 997 cm3 blev introduceret sammen med den nye Subaru 1000 i 1966. Den ydede 55 hk, men i 1968 kom en særlig Subaru 1000 SS med 68 hk.

Subaru har produceret biler siden 1954, men 1000-modellen var Subarus første forhjulstrukne bil. Modellen var en minbil, der blev produceret til de specielle japanske mikrobilsregler. 

I dag er samtlige Subaru-modeller på nær et par licensproducerede modeller udstyret med boxermotorer, og Subaru er den eneste bilproducent, der laver en boxer dieselmotor. Den blev introduceret i 2007.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...