Opel-importøren skal udregne det konkrete forbrug for hver enkelt Insignia, der kommer hjem fra fabrikken i Tyskland,

© Anders Richter

Ny forbrugsnorm gør det utroligt bøvlet at udregne forbruget

Den nye WLTP-norm skal hjælpe forbrugerne med mere realistiske forbrugstal – men de nye tal udregnes på en måde, der er næsten uoverskueligt indviklet for bilimportørerne

26. september 2018 af Steen Bachmann


Den nye WLTP-norm betyder, at alle biler skal testes i forskellige kørselssituationer, over længere testdistancer og med mere dynamiske accelerationer og opbremsninger. Det skal sikre en bedre sammenhæng mellem resultaterne fra de standardiserede test og det reelle brændstofforbrug på almindelige veje.

WLTP-loven er fornylig vedtaget af Folketinget med tilbagevirkende kraft fra 1. juli 2018 som en følge af et EU-direktiv. 

WLTP er en mere realistisk målemetode

Overgangen til WLTP-metoden har helt op til ikrafttrædelsen den 13. september 2018 medført ventetid for at få testet og godkendt nye biler. Bilbranchen/Dansk Industri har ligefrem lavet et forbehold, som deres medlemmer har kunnet bruge på slutsedlerne.

"Den nye målemetode giver generelt et mere retvisende billede af bilernes brændstofforbrug. I stedet for gennemsnitsværdier vil WLTP på sigt give mulighed for i kundematerialet at vise udledning og brændstofforbrug for den individuelle bil, som den leveres fra fabrikken. Det er dog vigtigt at huske, at brændstofforbruget og bilens udledning vil være præcis, som det altid har været. Det er alene testen, der er ændret," siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen under Dansk Industri.

2018 Opel Insignia GSi
2018 Opel Insignia GSi © Anders Richter

Opel: WLTP medfører et enormt ekstra arbejde

Opel-fabrikkerne i Tyskland skal teste nye biler både med og uden udstyr, og der skal fastlægges CO2-værdier for de enkelte udstyrsdetaljer for hver af de fire kørecykler i WLTP.

Efterfølgende skal CO2-påvirkningen af udstyret fastsættes hver for sig og i kombination med hinanden – og det er ikke altid muligt bare at lægge tingene sammen. 

"Tænk på, at der til nogle af bilerne er både 50-60 typer forskelligt ekstraudstyr. Rigtig sjov bliver det, når noget af dette udstyr kombineres med noget andet, og så pludselig kræver et andet ledningsnet/større generator, der så også vejer noget og har et ekstra – teoretisk – forbrug," siger informationschef hos Opel Danmark, Erik Morsing. 

"Man spekulerer i sit stille sind på, om lovgiverne har haft nogen idé om omfanget af dette arbejde på bilfabrikkerne – og måske om det også er hensigtsmæssigt at blive så detaljeret og nøjeregnende set i forhold til, hvad der kommer ud af det."

2018 Opel Insignia GSi
2018 Opel Insignia GSi

Hov, er der både læderindtræk og elstole i din nye bil? Så risikerer den at gå et trin op i ejerafgift.

© Anders Richter

Kunderne skal også forstå den nye norm

Alle i organisationen og dens forhandlere skal forstå de nye regler – men det skal kunderne også. 

"Et af problemerne er jo, at forhandlerne sammen med kunden finder ud af, hvor meget udstyr, der skal være på en bil, og vupti, så fik læderindtrækket den til at hoppe op på et dyrere trin af den årlige ejerafgift. Så kan man fravælge noget udstyr, og så få en billigere afgift, hvis bil og udstyr ligger på vippen til en dyrere klasse." 

"Hidtil har man nemt kunnet aflæse den grønne afgift på en bil, men det bliver mere usikkert fremover. Hvis det betyder noget for kunden – og det gør det jo ofte – så skal man ind og kigge i en tabel, når bilen er "bygget" med det ønskede udstyr, og så se, om den bliver dyrere. Registreringsafgiften er jo pludselig også en variant, for vi skal beregne fradrag eller tillæg i afgiften efter udstyr og deraf følgende CO2-udslip," siger Erik Morsing.

Fakta om WLTP

WLTP står for "Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure".

Normen er indført fra 13. september 2018. Alle nye biler skal fra denne dato testes i WLTP. 

Målet er at give et mere reelt billede af en bils forbrug ved at teste den i en fast cyklus i et laboratorium og på offentlig vej.

Læs mere på wltp.dk

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.