Skoda Superb iV
© Skoda

Første test: Skoda Superb Plug-in-hybrid

Selvom de ligner hinanden til forveksling tilbyder plug-in varianten øget komfort - men må også gå på kompromis.

2. december 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Det grå og mørke vejr forfølger os til den elektriske hovedstad Amsterdam i Holland. Hovedstaden har den næststørste flåde af plug-in biler per indbygger i verden og er derfor mere end oplagt til præsentationen af den elektrificerede Skoda Superb iV.

Bil Magasinet var inviteret af Skoda.

Skoda Superb iV
© Skoda

Hvad er nyt i Skoda Superb iV?

iV er Skoda-sprog for elektrificering og Superb bliver den første, sammen med den nye og fuldt elektriske Citigo e, der bærer skiltet. Udover det lille skilt er det ellers ikke til at se, at der er tale om en plug-in hybrid. Kun den mildt anderledes front og kølergrill, som har indbygget ladeport, afslører, at denne Superb er med kabel.

Selvsamme kabel lader batteriet på 13 kWh, der giver mulighed for omkring 55 elektriske og lydløse kilometer. Det passer rigtig godt til Superbs natur, der allerede med konventionel forbrændingsmotor er en komfortabel rejsemakker. Den lydløse kørsel, der varer ved et godt stykke over den tilladte motorvejshastighed, bidrager glimrende til Superbs natur.

Elmotoren med 116 hk er hjulpet af den ligeledes støjsvage 1,4-liters benzinmotor med 156 hk, der sammen får Superb til 100 km/t på 7,7 sekunder. Det hele foregår smidigt igennem DSG-gearkassen med seks trin, der ligesom den adaptive undervogn er standard på Superb iV. Til gengæld må vi gå på kompris med pladsen i bagagerummet. For at få plads til batteriet er bagagerummet skrumpet fra 625 liter i den almindelige Superb til 485 liter i plug-in varianten.

Skoda Superb iV
© Skoda

Hvem er konkurrenterne?

Den nærmeste konkurrent stammer fra samme koncern og deler selvsamme teknik med Superb. Volkswagen Passat GTE er ligesom Superb netop præsenteret i en faceliftet model til en pris, der med stor sandsynlighed bliver en smule dyrere end Skoda Superb iV. Passat GTE er en smule hurtigere til 100 km/t men tilbyder ikke samme rummelighed i kabinen. Prisen for Passat GTE starter ved 417.495 kr.

Rækker budgettet lidt længere har BMW netop præsenteret sin nye 3-serie som plug-in hybrid i form af 330e. Her er der 297 hk til rådighed med en startpris på 589.071 kr.

Skoda Superb iV
© Skoda

Hvornår lanceres Skoda Superb iV?

Hverken den præcise lancering eller den endelige pris ligger fast på Superb iV. Vi forventer lancering i løbet af første kvartal 2020 med en pris en smule under VW Passat GTE.

Vil du vide mere?

Et stort batteri i bagagerummet sikrer ikke kun lydløs kørsel men også flere andre komfortfunktioner. Find ud af om det virker i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...