Biltest af Skoda Superb 2,5 TDI Elegance
Biltest af Skoda Superb 2,5 TDI Elegance © bilmagasinet.dk

Skoda Superb 2,5 TDI Elegance

Ministerbil til lavbudget

20. februar 2003 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Hvis ministrene skulle spænde livremmene ind, var det måske noget med en Skoda Superb som ministerbil.

SOM DEN STÅR der i sin sorte lakering med kromkanter om vinduerne, potent kølergrill og store aluminiumsfælge, er den lange Skoda Superb ikke helt malplaceret foran Christiansborg. Hvis ikke statens indkøber af tjenestebiler lider af snobberi, kunne en Superb måske afløse en Audi A8 eller BMW 7-serie. Og der ville være billige point at score for en økonomibevidst regering ved at skifte til den langt billigere Superb. Selv Enhedslisten ville sikkert sidde og klappe i deres hænder.

Specielt på to punkter anbefaler Superb sig som limousine – også på ministerplan. Det ene er komfort, det andet rummelighed. Superbs undervogn er blød og ignorerer alle ubehagelige ujævnheder med samme naturlighed som en spindoktor-trænet minister glider af på inkvisitoriske journalister. Den fornemme komfort bliver yderligere underbygget på bagsædet, hvor der er så meget benplads, at finansminister Thor Pedersen (V) kunne søge om hektarstøtte til den. De enormt lange sidedøre giver god adgang, men problemer, når de skal åbnes på en snæver parkeringsplads.

Foran er alt ved det gamle, hvis du vel at mærke har været i en VW Passat. Lidt poleret nøddetræ på midterkonsollen og et par flotte lædersæder giver Superb det rette strejf af eksklu-sivitet.

På en tur på Autobahn til Frankfurt nød vi komforten, men Superben begyndte at svømme hen over ujævnheder ved høj hastighed. Det betød, at den skulle korrigeres ekstra meget og krævede mere koncentration. Superb er mest til cruising, mens køredynamikken kommer i anden række.

Det store oliefyr ude under hjelmen er perfekt til den store bil. Den 2,5-liters V6-turbodieselmotor har masser af drejningsmoment, og diesel-lyden er kun tydelig, når motoren er kold.

Mellemaccelerationen er så overbevisende, at jeg næsten kan nøjes med at bruge tre af de seks manuelle gear. En motor som denne fortjener automat-gear, men så må du lægge 41.000 kr. mere på bordet.

Det betyder til gengæld, at prisen ryger et pænt stykke over den halve million. Det er ikke mange penge for en ministerbil, men for en Skoda er det lidt for pebret. Godt nok er vi glade for at byde østeuropæerne velkommen i EU, men her må selv statsminister Anders Foghs smil stivne lidt.

Skoda Superb 2,5 TDI Elegance

Tekniske data: V6, 2.496 cm3, 24V, turbodiesel. Ydelse: 155 hk 4.000 o/min, 310 Nm ved 1.400 o/min. 0-100 km/t.: 9,5 sek. Topfart: 219 km/t. EU-mix: 14,2 km/l. Årlig ejerafgift: 5.780 kr.
Totaløkonomi: Du kan godt regne med en afskrivning i den tunge ende. Superb er en dyr bil – og vanvittig dyr for en Skoda at være. Regn med cirka 40 pct. (206.000 kr.) over tre år.
Reservedelsindeks: 168
Service ekskl. materialer:
35.000 km: 945,00 kr.
Pris: 514.000 kr.

Vi synes...Perfekt som taxi eller limousine, men til den pris findes der mere fristende alternativer.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...