Hvem har dog brug for al den plads? Godsejeren? Storfamilien? Næh...
Hvem har dog brug for al den plads? Godsejeren? Storfamilien? Næh... © bilmagasinet.dk

Skoda Superb 2,0 TDI Elegance

Kald den bare langtrukken

1. januar 2009 af Claus Møller

Den nye Superb er blevet helt gigantisk - men hvad er fidusen med supersizeren?

af John Sørensen

Inden vi udregner den fine kvadratmeter-pris på den nye Superb, så lad mig lige slå et par ting fast: Dit ur bliver ikke et Rolex, fordi du har købt det i Thailand. Og din Skoda bliver ikke en limousine, fordi den har den samme forlængede taglinie som en Bentley Flying Spur.
Snarere ser den nye Skoda Superb ud, som om den bevidst er lagt i stræk-maskinen - á la en Mercedes S-klasse i den lange ­version. Problemet er bare, at det ikke ser særlig harmonisk ud på en Skoda.
Men bortset fra dét, så er Superb bestemt et imponerende køretøj med en masse ­benplads. Den specielle gimmick med ­dobbelt-bagklappen, der gør Superb til noget så sjældent som en combi-limousine (?), betyder, at bilen er mere praktisk end en ordinær sedan. Du kan åbne bagklappen på gammeldags manér, men et ­ekstra tryk på den skjulte lås får hele bagsmækken inkl. ruden til at åbne sig.
Den er ikke tosset med 170-hestes commonrail diesel under hjelmen. Bilen kører lydsvagt og momentstærkt med et meget højt sjette gear og tilnærmelsesvis så kompetent, at den kunne være en passende ministerbil for Fogh i minimalstaten, hvor vi jo skal ha’ så meget for pengene som muligt. Interiøret har mange ansatser til luksus-niveau i denne ­topudstyrede Elegance-model, men jeg kigger alligevel langt efter udstyr som navigation og DSG-gear, der koster ekstra. Hvis du i stedet for drønstærk diesel tænker på ­økonomien i kombination med mega-stor sedan, så hedder løsningen Greenline med 105-hestes diesel og 19,8 km/l.


Mit problem med Superb er bare - hvad jeg skal med den? Stor, uden medfødt prestige og lidt uharmonisk, som den er. ­Sikkert fin til taxa-brug, men jeg tror faktisk først, at jeg ser lyset til næste år - når der kommer en ­stationcar-udgave.  

Skoda Superb 2,0 TDI eleg.   
Motor    R4, 1.968 cm³, 16V, turbodiesel
Ydelse    170 hk ved 4.200 o/min
    350 Nm ved 1.750 o/min
Topfart 222 km/t     0-100 km/t 8,8 sek.
EU-miks 16,9 km/l    Årlige afgifter 4.500 kr.
Mål (L/B/H)    484/182/146 cm
Vægt/last/påhæng    1.635/475/1.800 kg
Bagagerum    565-1.670 liter
Dæk    225/45R17V
Reservedelsprisindeks    113
Værditab/3 år    188.000 kr. (44 pct.)
Pris    426.500 kr.

Vi synes...

8,8 m2, der billigst (1.4 TSI) koster 295.000 kr. Det er 33.522 kr. pr. m2.  Passat 1,4 TSI koster 39.636 kr.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.