© bilmagasinet.dk

Skoda Superb 1,6 TDI Combi

Nye lygter og en strømlinet front afslører, at Superb har fået et facelift

24. juli 2013 af Mathias Brandt

Skoda har inviteret en håndfuld motorjournalister til Wien for at prøvekøre den faceliftede Skoda Superb. På parkeringspladsen foran lufthavnsterminalen ser der ikke umiddelbart ud til at være
sket det helt store med bilen, som har fået et facelift. Med den nye front minder ansigtet nu meget om de mindre søskende Rapid og Octavia.

Skoda’s designere har brugt en del energi på lygterne - eller egentlig har de prøvet at spare energi. Modellen fås nu med LED-kørelys, som er kombineret med Bi-Xenon. Det giver bilen et skarpere designudtryk, samt en bedre lyskegle, når natten falder på. I kombination med LED-forlygterne, har baglygterne fået samme tur. Tre LED-bånd gør den let genkendelig i forhold til Rapid og Octavia, som har henholdsvis ét og to bånd. Nu kan du altså kende forskel på Skoda’s modeller om natten - hvis nogen da har brug for det?

© bilmagasinet.dk

Bag rattet glemmer du dog alt om lygter, når du sætter dig til rette i det magelige forsæde. De udvendige dimensioner, har Skoda ikke pillet ved, og det betyder, at Superb stadig er overlegen i sin klasse, når det kommer til plads i kabinen og bagagerummet. Skoda har arbejdet med sedanens specielle bagagerumsklap, der både kan åbne som på en sedan eller som en hatchback, hvor bagruden følger med. Det nye er, at det nu åbner mere intuitivt, hvad end det så betyder.

Med faceliftet følger en moderat opdatering af interiøret, som dog er svært at få øje på, når du ikke har den gamle lige ved siden af. Største ændring er et nyt ratdesign, som dog kun er standard i Ambition og Elegance. I laveste udstyrsniveau, Active, må du nøjes med rattet fra den gamle Superb.

© bilmagasinet.dk

Ligegyldigt hvilket udstyrsniveau, du vælger, giver Superb en meget høj kvalitetsfornemmelse for pengene. Sammenlignet med resten af Skoda’s modelprogram, virker Superb meget tættere på VW-kvalitet.

Nyt er et system, der overvåger, om chaufføren er ved at blive træt. Systemet er dog set før i VW og Mercedes. Derudover har Superb adopteret VW-koncernens seneste parkeringshjælp, så man nu både kan få hjælp til at parallelparkere, men også når bilen skal placeres i båsen foran supermarkedet.

Motorprogrammet har fået en opdatering, så stort set alle motorvarianter har forbedret brændstoføkonomi. Det betyder samtidig, at Skoda nu kalder hele sit modelprogram for Greenline, pånær hvis du snupper en Superb med firehjulstræk; så hedder den blot 4x4.

Der findes fire forskellige benzinmotorer. Den mindste er en 1,4 TSI med 125 hk. Ønsker du bare en smule kraftoverskud, skal du hoppe et trin op til 1,8 TSI med 160 hk, som giver den perfekte balance mellem kræfter og et forbrug på 14,7 km/l. 1,8 TSI kan også fås med DSG og firehjulstræk. Derudover kan du få en 2,0 TSI med 200 heste, eller en 3,6-liters V6 med 260 hk.

© bilmagasinet.dk

Har du brug for at køre langt, er der ingen vej uden om den lille 1,6 TDI Greentec, som kører helt op til 23,8 km/l. Med 105 hk og et moment på 250 Nm er det på ingen måde en hurtig bil, men det fine moment bidrager alligevel til en respektabel acceleration. Du får lidt mere overskud, hvis du rykker op i en 2,0 TDI med 140 hk eller 170 hk. Imponerende nok har de to det samme forbrug på 21,7 km/l. Med DSG-gear går den 140-hestes 19,2 km/l, mens den 170-hestes sniger sig op på 18,5 km/l, hvilket er gode nyheder for landets vognmænd. Nu holder Superb sig igen inden for trafikstyrelsens krav til taxaer.

Med den uovertrufne plads i kabinen, er det ikke så mærkeligt, at Skoda Superb er blevet lidt af en taxa-darling. Desværre må hungrende vognmænd og privatpersoner vente lidt endnu, inden de finder kuglerammen frem for at se, om der er plads i budgettet til en Superb, da den først introduceres i september. Priserne er endnu ikke på plads, men du skal ikke forvente voldsomme prisstigninger.

Skoda Superb 1,6 TDI Combi

MotorR4, 1.598 cm3, 16V, turbodiesel

Ydelse 105 hk ved 4.400 o/min250 Nm ved 1.500 o/min

0-100 km/t 12,6 sek.

Topfart 190 km/t

Forbrug EU-miks 21,7 km/l

Årlige afgifter 3.520 kr.

Mål (L/B/H) 434/182/151 cm

Vægt/last/påhæng 1.596/513/1.500 kg

Bagagerum 633-1.865 liter

Dæk 205/55R16

Prisgæt 350.000 kr.

Dansk intro: September 2013

© bilmagasinet.dk

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...