Test | Skoda Octavia RS er blevet en plugin-hybrid med vægtudfordringer

Den mest sportslige variant af Octavia er ikke længere sportslig – i hvert fald ikke igennem en række snoede sving på en øde landevej

28. oktober 2020 af Jacob Dalby

Hvor tester vi Octavia RS?

Selv om nummerpladerne stammer fra Skodas hjemland, befinder vi os i Østrig for at blive klogere på den nye plug-in hybrid Skoda Octavia RS. Og ja – der står faktisk plug-in hybrid og Skoda RS i samme sætning.

Bil Magasinet var inviteret af Skoda.

Hvad er nyt i Skoda Octavia RS?

Lige rigeligt, faktisk. Udvikling er som regel til det bedre, men når vi ser på den mest sportslige Octavia med det lille RS-logo, er skuffelsen bag rattet til at tage og føle på. Den nye RS er nu en plug-in hybrid. Systemet virker som sådan rigtig fint – problemet er det lille logo på fronten. Mere om det senere...

Hvilken motor i Octavia RS

Octavia RS kører med 1,4-liters TSI benzinmotor i kombination med en elmotor og et batteri på 13 kWh – samme setup som i den nye Golf GTE. 

Systemerne fungerer ens med en elektrisk rækkevidde på op til 60 km og en tophastighed på 140 km/t indtil benzinmotoren springer i gang. Overgangen mellem el- og benzinmotor er stille og støjsvag uden rystelser. Så langt, så godt.

Hvor blev det sportslige af i RS?

Problemet opstår først, når du tror du skal udnytte din sportslige Octavia, for her stopper festen. Octavia RS opfører sig ikke længere sportsligt - den er blevet en økobil pyntet med sportslige detaljer.

Selvom den har 245 hk, er den med 7,3 sek. over et halvt sekund langsommere end sin forgænger fra 0 til 100 km/t. Selv med køreprogrammet i ’Sport’ lægger de grønne ambitioner en skygge over det sportslige med langsom speederrespons og en gearkasse, der nægter at geare ned, når man vil ramme det næste sving med et passende gear. 

Det hele kulminerer med en kunstig motorlyd ud gennem højtalerne, der ikke er hørt mere falsk siden Peugeot 308 GT.

Hvad du skal vælge i stedet for Octavia RS?

Det hele giver meget mere mening i den almindelige Octavia iV plug-in hybrid, hvor man får præcist hvad man forventer. Samme setup med 1,4 TSI, 13 kWh batteri og elmotor men med 204 hk i stedet for 245. 

Til gengæld mærkes de færre kræfter næsten ikke og i stedet for at blive skuffet over den manglende sportyness, glædes du over støjsvagheden og hvor godt hybridsystemet fungerer. Selv bremsepedalen, der veksler mellem at regenerere strøm og bruge bremseskiver og -klodserne, fungerer bedre end i langt de fleste plug-in hybrider.

Læs med i et kommende nummer af Bil Magasinet, hvor vi går meget mere i dybden med både Octavia iV og RS.


Octavia plugin-hybrid fra 300.000 kr.

Octavia fås som 5-dørs hatchback og stationcar. Danske priser:

Skoda Octavia iV plugin-hybrid: 299.995 kr.
Skoda Octavia iV plugin-hybrid PLus: 319.995 kr.

Skoda Octavia Combi iV plugin-hybrid: 329.995 kr.
Skoda Octavia Combi iV plugin-hybrid: 349.995 kr.

Installation af ladeboks er med i prisen på bilen ved samtidig bestilling af et Clever Unlimited-abonnement til 369 kr./måned for fri forbrug af el ude og hjemme.

Hvad synes Bil Magasinet om Octavia RS?

Det kan du læse om i et kommende nummer af Bil Magasinet. I en større test ser vi nærmere på, hvad Octavia RS ellers har at byde på.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...