Hatchback, stationcar, 220-hestes benzin, 184-hestes diesel, manuelt eller DSG-gear? Skoda Octavia RS kan specificeres på talrige måder 

Skoda Octavia RS 2,0 TDI DSG

En snusfornuftig og sjov Skoda

1. juni 2014 af Søren Juul

Med et drejningsmoment på massive 380 Nm fra 1.750 o/min er diesel-udgaven af Octavia RS en bil, du bliver glad for, når der skal foretages en sikker landevejsoverhaling eller tilbagelægges lange motorvejsstræk i et højt tempo.

Det er en fremragende motorvejsbil med en fast men ikke ukomfortabel undervogn, der sikrer stabilitet ved høje hastigheder og sikre køreegenskaber. Skoda’s dyreste Octavia er den billigere søstermodel til VW Golf GTD, som Wolfsburg-fabrikken i 5-dørs konfiguration og med DSG-gearkasse vil have 510.395 kr. for. Merprisen for Golf’en giver dig en mere lækker kabine, men du må nøjes med mindre bagagerumsplads.

Udadtil ligner Octavia RS TDI den benzindrevne som en enægget tvilling, men det er en anden og mere komfortorienteret bil, der ikke helt besidder samme GTI-talent på snoede veje.

Den kraftige dieselmotor trækker hårdt men over et smallere omdrejningsfelt, hvilket gør det svært at få samme smidige rytme, når vejen svinger.

DSG-gearkassen tøver ikke med at servere et kickdown, hvilket tirrer dieselmotoren ved lave hastigheder - den tøver i hvert fald ikke med at lave hjulspin ved fuld gas i de lavere gear, selv om kræfterne bliver tøjlet af et elektronisk spærredifferentiale. Den slags unoder er glemt igen, når først du kører på motorvejen.

Læs også: Test af Skoda Octavia

Skoda Octavia RS 2,0 TDI DSG
Pris 433.000 kr.
Motor R4, 1.968 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 184 hk ved 3.500 o/min | 380 Nm ved 1.750 o/min | Topfart 230 km/t
0-100 km/t 8,2 sek. | EU-miks 20,0 km/l

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...