Hvis du er på jagt efter en grøn familiebil, du også kan have det sjovt i, mener Skoda nu at have udviklet løsningen. Det er den seneste generation af Skoda Octavia RS, som dog har meget nyt med sig. Den har nemlig fået et lille "iV"-logo efter sit navn, som betyder, at det nu er en plugin-hybrid.

Octavia RS iV gemmer på hybrid-teknik
Det skal forstås på den måde, at under motorhjelmen gemmer sig en 1,4-liters turbobenziner, som i sig selv yder 150 hk. Den er dog kombineret med en elmotor, hvilket giver en systemydelse på hele 245 hk og 400 Nm, hvilket skulle være mere end rigeligt til normalt brug. Kræfterne går gennem en 6-trins DSG-gearkasse, før de ryger videre ud til forhjulene.

60 km på ren strøm
Batteriet har en kapacitet på 13 kWh, hvilket giver en elektrisk rækkevidde på omkring 60 km afhængig af, hvor tung din speederfod er.
Når du er i Power-mode, har du den fulde effekt på 245 hk til rådighed. Her rammer du 100 km/t på 7,3 sekunder, og holder du speederen klemt ned mod tæpperne, takker Octavia RS iV først af ved 225 km/t.

Mindre benzintank i Octavia RS iV
En af bagsiderne ved hybridteknikken er dog, at det stjæler fem liter fra benzintanken, da der skulle findes plads til batterierne. Det betyder, at brændstoftanken kun er på 40 liter. En tur på Autobahn skal derfor krydres med en hel del pitstop.

Kommer også i en mindre variant med 204 hk
Octavia RS iV bliver lanceret både som hatchback og stationcar på samme tid. Og det kommer endda flere hybridvarianter til.
Octavia-familien får nemlig også endnu en iV-nyhed i form af en mindre kraftig 204-hestes hybrid Octavia, som har et lidt lavere moment på 350 Nm.
Læs meget mere om modellen og ikke mindst, hvordan den kører, når vi på Bil Magasinet som nogle af de første kommer bag rattet af Octavia RS iV. Husk at aktivere dit abonnement i dag. Du kan gøre det lige hér, og det tager kun to minutter.
