Skoda Octavia IV 2,0 TDI Combi DSG7
Skoda Octavia IV 2,0 TDI Combi DSG7 © A. Hansen

FØRSTE DANSKE TEST: Den nye Skoda Octavia IV ser jo ligefrem godt ud!

Den tjekkiske fætter til VW Golf 8 er klar med mere plads, mere elektronik og lavere forbrug. Hvad kan sådan en Octavia tilbyde familien Danmark i dag?

28. april 2020 af Steen Bachmann

Hvor tester vi Skoda Octavia?

Vi låner en splinterny Octavia Combi 2,0 TDI hos Skoda i Malmø, og kører en længere tur i Skåne under forskellige vejforhold. 

Hvad er nyt ved Octavia?

Skoda Octavia er mærkets mest populære model – også i Danmark, hvor der aktuelt kører knap 50.000 eksemplarer af de hidtidige tre generationer. Fjerde generation er på vej til Danmark og markerer et digitalt gennembrud for modellen med mulighed for elektrificerede drivliner.

Hvor stammer Octavia-teknikken fra?

Octavia fås fortsat som 5-dørs hatchback og stationcar (Combi), og begge vokser i længde, bredde og rummelighed. Octavia IV deler platform med Golf 8, og har længere akselafstand end denne (269 mod 264 cm for Golf). Det giver bedre knæplads på bagsædet og større bagagerum.

Disse motorer fås i Skoda Octavia?

Benzin

Er du til gammeldags benzinmotorer, er der tre at vælge mellem:

1,0 TSI med 110 hk og manuelt gear

1,5 TSI med 150 hk og manuelt gear

2,0 TSI med 200 hk, DSG-gear og 4x4

Diesel

VW-gruppens nye generation af EVO-dieselmotorer udleder op til 80 procent mindre NOx takket være en ny katalysatorteknologi. Du kan vælge mellem:

2,0 TDI med 115 hk og manuelt gear

2,0 TDI med 150 hk og manuelt eller DSG-gear

2,0 TDI med biturbo, 200 hk og med DSG-gear

Mild-hybrid

Octavia bliver Skoda's første mildhybrid. Den har benzinmotor, en 48V-startermotor, der drives af en rem direkte på krumtappen, og et lille 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer og til at trille på el alene. Målet er at spare brændstof og sænke CO-udslippet. 

Der kommer to varianter:

1,0 TSI eTEC DSG med 110 hk

1,5 TSI eTEC DSG med 150 hk

Plugin-hybrid

Octavia bliver Skoda's anden plugin hybrid efter Superb iV. Plugin-versionen har benzin- og elmotor, og et lithium-batteri, der kan lades via et kabel inden afgang. Batteriet er på 13 kWh og giver en rækkevidde på strøm alene på 55 km i WLTP-normen.

1,4 TSI eTec med 150 hk + elmotor med 102 hk = systemydelsen er 204 hk.

DSG-gear

DSG-dobbeltkoblingsgearkassen med syv trin er af en ny type med shift-by-wire-teknologi, hvor førerens valg bliver overført elektronisk til gearkassen. Derved er den normale DSG-gearvælger, der lignede en gearstang, erstattet af en lille gearvælger, der optager minimal plads mellem forsæderne.

Skoda Octavia IV 2,0 TDI Combi DSG7
© A. Hansen Skoda Octavia IV 2,0 TDI Combi DSG7

Vores første indtryk af Octavia?

Det er overraskende positivt. Glem alt om træls hverdagsbil, som du er nødt til at køre i fordi du ikke har råd til andet. Octavia IV ser først og fremmest godt ud med sit mere strømlinede design, mere rent designede front med enkelte LED-lygter i stedet for forgængerens dobbelte, lodrette lygter, og mere markante kølergrill. 

Testbilen er en topudstyret Exclusive med 18" hjul, kromdetaljer og lækkert udført hvidt læderindtræk, så det snyder lidt i forhold til den Style, du sikkert kommer ud at køre i herhjemme.

Støjniveauet er hørbart lavere end i forgængeren, men fra 130 km/t laver sidespejlene vindstøj – i hvert fald mere end i den Golf 8, vi kørte til Sverige i for at prøve Skoda'en. 

Læs mere om den overordnede køreoplevelse i et kommende nummer af Bil Magasinet, så aktivér dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Skoda Octavia IV 2,0 TDI Combi DSG7
© A. Hansen Skoda Octavia IV 2,0 TDI Combi DSG7

Den topudstyrede Exclusive har smagfuld læderkabine og blød plastik på toppen af instrumentbordet. Kabinen er nyudviklet, og både rat, digitale instrumenter og skærmen i midten er nydesignet.

Kabinen i Skoda Octavia er lækker? 

Kabinen er nyudviklet som resten af bilen. I midten er her en 10,25" skærm med en trykplade, der kan betjenes med en glidende bevægelse, og under den er der et område med dedikerede knapper til funktioner som kørestilsvælger og p-assistent.

Der fås nye digitale instrumenter, et nyt to-eget multifunktionsrat (billedet), hvorfra man kan betjene 14 funktioner, og et headup-display, hvor informationer som hastighed, navigation og genkendelse af trafikskilte vises på forruden i førerens synsfelt. 

Skoda Octavia, hva' koster den?

De danske priser er endnu ikke oplyst, men vi følger op så snart de vi har dem.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...