Skoda Octavia IV Plugin-hybrid Combi DSG
Skoda Octavia IV Plugin-hybrid Combi DSG© PR

DANSKE PRISER: Octavia plugin-hybrid ligner et kanonkøb

Den tjekkiske familiebil er klar som opladningshybrid med en elektrisk rækkevidde på op til 60 km, masser af plads og en stærk pris

13. oktober 2020 af Steen Bachmann

Skoda Octavia er netop lanceret som benzin, diesel og mild-hybrid, og nu følger endnu en motorvariant: Opladningshybriden. Den er klar hos de danske Skoda-forhandlere fra og med uge 46.

Octavia iV plugin-hybrid har en elmotor på 102 hk og en 1,4-liters turbobenziner på 156 hk. Tilsammen yder de en systemydelse på 204 hk og et moment på 350 Nm. 

Batteriet er på 13 kWh og giver en rækkevidde på el på op til 60 km i WLTP-normen. Med en hjemmelader på 3,6 kW lades det 0-80 pct. på 2,5 time, mens en fuld opladning tager 3,5 time.

Der fås to udstyrsniveauer. Som standard er her 18” Perseus-alufælge, Columbus-navigationsanlæg med 10’’ skærm og trådløs Apple CarPlay, trådløs opladning af smartphone, digitale instrumenter, kørestilsvælger, 2-eget multifunktionslæderrat, nøglefri adgang, aut. nødbremse med fodgængerbeskyttelse, vognbaneassistent, LED-lygter, ladekabel til hjemmelader og og anhængerforberedelse. Plugin-hybriden må trække 1.500 kg. 

I Octavia Plus er her også adaptiv fartpilot, aut. op/ned-blænd på fjernlys, LED-baglygter med dynamisk blinklys, LED-tågeforlygter med drejelys, 3-zonet klimaanlæg, parkeringssensor bag, ambiente-belysning i kabinen og sølvfarvet tagræling på stationcaren.

Octavia plugin-hybrid fra 300.000 kr.

Octavia fås som 5-dørs hatchback og stationcar. Danske priser: 

Skoda Octavia iV plugin-hybrid: 299.995 kr. 
Skoda Octavia iV plugin-hybrid PLus: 319.995 kr.

Skoda Octavia Combi iV plugin-hybrid: 329.995 kr.
Skoda Octavia Combi iV plugin-hybrid: 349.995 kr. 

Installation af ladeboks er med i prisen på bilen ved samtidig bestilling af et Clever Unlimited-abonnement til 369 kr./måned for fri forbrug af el ude og hjemme.

I april 2020 testede Bil Magasinet første gang den nye Octavia. Dengang skrev vi:

Hvor tester vi Skoda Octavia?

Vi låner en splinterny Octavia Combi 2,0 TDI hos Skoda i Malmø, og kører en længere tur i Skåne under forskellige vejforhold. 

Hvad er nyt ved Octavia?

Skoda Octavia er mærkets mest populære model – også i Danmark, hvor der aktuelt kører knap 50.000 eksemplarer af de hidtidige tre generationer. Fjerde generation er på vej til Danmark og markerer et digitalt gennembrud for modellen med mulighed for elektrificerede drivliner.

Hvor stammer Octavia-teknikken fra?

Octavia fås fortsat som 5-dørs hatchback og stationcar (Combi), og begge vokser i længde, bredde og rummelighed. Octavia IV deler platform med Golf 8, og har længere akselafstand end denne (269 mod 264 cm for Golf). Det giver bedre knæplads på bagsædet og større bagagerum.

Disse motorer fås i Skoda Octavia

Benzin

Er du til benzinmotorer, er der to at vælge mellem:

1,5 TSI med 150 hk, automatisk cylinderfrakobling og manuelt gear

2,0 TSI med 200 hk, DSG-gear og 4x4 (kommer først senere)

Diesel

VW-gruppens nye generation af EVO-dieselmotorer udleder op til 80 procent mindre NOx takket være en ny katalysatorteknologi. Du kan vælge mellem:

2,0 TDI med 115 hk og manuelt gear

2,0 TDI med 150 hk og manuelt eller DSG-gear

2,0 TDI med biturbo, 200 hk og med DSG-gear (kommer først senere)

Mild-hybrid

Octavia bliver Skoda's første mildhybrid. Den har benzinmotor, en 48V-startermotor, der drives af en rem direkte på krumtappen, og et lille 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer og til at trille på el alene. Målet er at spare brændstof og sænke CO-udslippet. 

Der kommer to varianter til Danmark senere på året:

1,0 TSI eTEC DSG med 110 hk

1,5 TSI eTEC DSG med 150 hk

Plugin-hybrid

Octavia bliver Skoda's anden plugin hybrid efter Superb iV. Plugin-versionen har benzin- og elmotor, og et lithium-batteri, der kan lades via et kabel inden afgang. Batteriet er på 13 kWh og giver en rækkevidde på strøm alene på 55 km i WLTP-normen.

1,4 TSI eTec med 150 hk + elmotor med 102 hk = systemydelsen er 204 hk.

Varianten forventes til Danmark senere i år.

DSG-gear

DSG-dobbeltkoblingsgearkassen med syv trin er af en ny type med shift-by-wire-teknologi, hvor førerens valg bliver overført elektronisk til gearkassen. Derved er den normale DSG-gearvælger, der lignede en gearstang, erstattet af en lille gearvælger, der optager minimal plads mellem forsæderne.

Skoda Octavia IV 2,0 TDI Combi DSG7
Skoda Octavia IV 2,0 TDI Combi DSG7© A. Hansen

Vores første indtryk af Octavia?

Det er overraskende positivt. Glem alt om træls hverdagsbil, som du er nødt til at køre i fordi du ikke har råd til andet. Octavia IV ser først og fremmest godt ud med sit mere strømlinede design, mere rent designede front med enkelte LED-lygter i stedet for forgængerens dobbelte, lodrette lygter, og mere markante kølergrill. 

Testbilen er en topudstyret Exclusive med 18" hjul, kromdetaljer og lækkert udført hvidt læderindtræk, så det snyder lidt i forhold til den Style, du sikkert kommer ud at køre i herhjemme.

Støjniveauet er hørbart lavere end i forgængeren, men fra 130 km/t laver sidespejlene vindstøj – i hvert fald mere end i den Golf 8, vi kørte til Sverige i for at prøve Skoda'en. 

Læs mere om den overordnede køreoplevelse i et kommende nummer af Bil Magasinet, så aktivér dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Skoda Octavia IV 2,0 TDI Combi DSG7
Skoda Octavia IV 2,0 TDI Combi DSG7

Den topudstyrede Exclusive har smagfuld læderkabine og blød plastik på toppen af instrumentbordet. Kabinen er nyudviklet, og både rat, digitale instrumenter og skærmen i midten er nydesignet.

© A. Hansen

Kabinen i Skoda Octavia er lækker? 

Kabinen er nyudviklet som resten af bilen. I midten er her en 10,25" skærm med en trykplade, der kan betjenes med en glidende bevægelse, og under den er der et område med dedikerede knapper til funktioner som kørestilsvælger og p-assistent.

Der fås nye digitale instrumenter, et nyt to-eget multifunktionsrat (billedet), hvorfra man kan betjene 14 funktioner, og et headup-display, hvor informationer som hastighed, navigation og genkendelse af trafikskilte vises på forruden i førerens synsfelt. 

Skoda Octavia, hva' koster den?

De første 1.000 danske købere kan få en First Edition fra 249.000 kr. for en 5-dørs Octavia 1,5 TSI 150 hk Ambition. Herefter stiger versionen til 259.000 kr.

Merprisen for Combi (stationcar) er 15.000 kr.

Prislisten for den nye Octavia:

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...