Biltest af Skoda Octavia  1,9 TDI 130 Elegance
Biltest af Skoda Octavia 1,9 TDI 130 Elegance© bilmagasinet.dk

Skoda Octavia 1,9 TDI 130 Elegance

Gi’ den 6. gear, morfar

26. november 2003 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

80 km/t. i marchfart: Skoda Octavia 1,9 TDI 130 Elegance rykker igennem med den store dieselkværn.

Sig navnet ‘Octavia’ – nej, det lyder stadig ikke rigtig smart. Heller ikke ‘Skoda’ øger street credibility’en. Men det har nu ikke forhindret mærket i at erobre store dele af det danske bilmarked. Og det er ganske fortjent. Pris og værdi for pengene går nemlig hånd i hånd hos Skoda.

Dog runder Octavia med 130 hestes pumpe/dyse-diesel 300.000 kr. med det omfattende Elegance-udstyr. Det er 61.000 kr. mere end billigste Octavia TDI med 90 hk. For du kan ikke få den kraftigste dieselversion uden Elegance-pakken med bl.a. klimaanlæg, fartpilot, regnsensor, kørecomputer.

Skoda Octavia er i sit model-mæssige efterår. Men er du ikke specielt fokuseret på det faktum, at Octavia er baseret på den gamle Golf-platform og derfor har det lidt trangt på bagsædet - ja, så er der masser af langturskvalitet i en 130-hestes diesel-Octavia.

Den høje effekt er kombineret med et sekstrins manuelt gear, der indebærer en meget høj totalgearing. Speedometeret viser næsten 60 km/t. ved 1.000 o/min i sjette gear, og derfor kan Octavia 130 TDI køre umanerligt stærkt med få omdrejninger.

Udover et lavere støjniveau i høj fart betyder sjettegearet også, at du sparer mærkbart på brændstoffet. Dieselmotoren har god trækkraft ved lave omdrejninger, og det udnytter høj-gearet til fulde. I testugen kørte jeg 18,1 km/l i snit ved landevejskørsel. På motorvejen med 130 km/t. var forbruget 17,8 km/l. Med konstante 180 km/t. ligger den seksgears Octavia på cirka 3.500 o/min og kører 14 km/l.

Vær klar over, at Octavia ikke er en racerbil af dén grund. Skal du hurtigt ned fra de helt høje hastigheder, føles bremser og affjedring ikke helt på omgangshøjde. Bilen dykker for meget, når du højfartsbremser, og følingen med bremserne er heller ikke helt god. Okay, den slags kommer med alderen.

Skoda Octavia 1,9 TDI 130 Elegance

Tekniske data: Motor: R4, 1.896 cm3, turbodiesel. Ydelse: 130 hk ved 4.000 o/min 310 Nm ved 1.900 o/min 0-100 km/t.: 9,7 sek Topfart: : 207 km/t. Brændstofforbrug: EU-miks: 18,5 km/l. Årlig ejerafgift: 3.860 kr. Vægt: 1.325 kg. Mål (L/B/H): 451/173/143 cm. Bagagekapacitet: 528/1.328 liter.
Totaløkonomi: Når du skal sælge Octaviaen om tre år, er der kommet en ny model. Mest fornuftigt havde det nok været at købe den 110 hestes diesel som stationcar. En 130 TDI PD bliver alligevel nem at sælge. Regn med et værditab på 32 pct. (ca. 96.000 kr.) efter tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: 92
Service ekskl. materialer:
50.000 km: 1.328 kr.
100.000 km: 1.328 kr.
150.000 km: 1.328 kr.

Pris: 301.000 kr.

Jeg synes...I betragtning af Octavias alder er 130 TDI godt nok en fin bil til den professionelle bilist. Og så er den tilmed imponerende økonomisk.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...