Biltest af Skoda Octavia 1,8T RS Combi
Biltest af Skoda Octavia 1,8T RS Combi © bilmagasinet.dk

Skoda Octavia 1,8T RS Combi

Tjek på tyskerne

26. april 2003 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Skoda Octavia RS Combi er for familiær. Dermed læner den sig i kritisk grad op ad en Golf 1,8T som alternativ

RS ER DEN overraskende Skoda Octavia. Den står ikke i skyggen af nogen andre familiebiler, og nu hvor vi har smidt fordommene og Skoda-vitserne ud af bagagerummet, kan vi nyde lækkerierne i fulde drag. Problemet er bare, at priserne er fulgt med det nye, gode image. Spørgsmålet er, om vi ikke - trods alt – så hellere vil have en Golf.

Skoda Octavia RS Combi er stationcar-versionen, og i forhold til femdørs-versionen har den et par tekniske ændringer, som gør den mindre heftig og mere almindelig. Eksempelvis findes den synlige afstivning af bagagerum og motorrum ikke i combi-modellen, som også må nøjes med 16-tommer dæk. I Danmark har femdørs-versionen 17-tommer som standard. Alt andet lige har det gjort Skoda Octavia RS-modellen lidt mere ordinær i Combi-versionen.

Bevares, RS-emblem og Skoda-grønne bremsekalipre sender stadig deres signal, men efter en lille tur omkring bilen savner man lidt af det vilde image, som gør den femdørs RS til noget særligt. Dermed fremstår Octavia RS til 323.000 kr. pludselig skræmmende tæt på en VW Golf Variant 1,8T Highline, som fås til 5.000 kr. mindre (317.798 kr).

Jo, jo, Octavia stiller med den pumpede 1,8-liters turbomotor på 180 hk, mens Golfen nøjes med versionen med 150 heste. Det gør forskellen mellem 8,0 sekunder og 9,2 sekunder fra 0-100 km/t. og en topfart på henholdsvis 231 km/t. og 216 km/t.

Og udstyrslisten kan også opremses i Skodaens favør med blandt andet klimaanlæg, lækre dellæder-sæder og de førnævnte 16-tommer hjul. Golfen nøjes med 15-tommer. Men er det nok til at opveje forskellen mellem at køre Skoda og VW?

Økonomisk set er der i hvert fald ingen tvivl om, at Skodaen er den dyreste løsning – også i det lange løb. En Golf vil givetvis holde prisen bedre. Tilbage er spørgsmålet, om dine genitalier er store nok til, at du kan tillade dig at køre Skoda til 323.000 kroner. Mine er – naturligvis – men jeg vil ikke håne dig for at vælge anderledes.

Skoda Octavia 1,8T RS Combi

Tekniske data: R4 Turbo, 1.781 cm3, 20V, turbo. Ydelse: 180 hk ved 5.500 o/min, 235 Nm ved 1.950 o/min. 0-100 km/t.: 8,0 sek. Topfart: 231 km/t. EU-miks: 12,5 km/l. Årlig ejerafgift: 3.500 kr.
Totaløkonomi:
Skoda har stadig ikke etableret sig som mærke i den dyre ende, og det koster ektra på afskrivningen. Efter tre år og 50.000 km vil Skoda Octavia 1,8T RS Combi have tabt 39 pct. (ca. 126.000 kr.)
Reservedelsindeks: 130
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 1.608 kr.
60.000 km: 1.828 kr.
90.000 km: 1.608 kr.
Pris: 323.000 kr.

Vi synes...Så meget en Golf, at den har tjek på det

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...