© bilmagasinet.dk

Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente

Mere stil til Hr. Jensen

10. juli 2009 af Mathias

Danskernes favorit er blevet mere stilfuld med seneste facelift

Læs også: Test af Skoda Octavia

 

Af Jens Østergaard

Da første version af Skoda Octavia blev præsenteret i 1997, var den et kvante­spring for den tjekkiske bil­fabrikant, der for alvor lagde afstand til fortidens ­synder. Siden har alle inkarnationer af bilen fundet vej til rigtig mange ­carporte ude i de danske parcelhuskvarterer.

Forståeligt nok, for Octavia er et gennemfornuftigt bilkøb: Bagagerummet er gigantisk - 560 liter i hatchback-­udgaven giver uden problemer plads til barnevogn og ferie­oppakning til hele familien samtidig, uden at man skal lægge bagsæderne ned. Med bagsæderne nede lyder tallet på 1.350 liter. Kabinen er ­rummelig med plads til ­teenageknægten og hans langlemmede venner på bagsædet, når de skal hentes hjem fra byturen.

Teknik og motorer er fra VW, ingen problemer der, og ­Octavia starter ved 215.000 kr. for den mest skrabede model med den gamle 8-ventilede 1,6-liters ­benziner, der endnu står ved forhandlerne, og for 387.000 ­kroner får man den ultra-rummelige stationcar i højeste udstyrsniveau med 2,0-liters diesel­motor og firehjulstræk, så priserne er lige i øjet. Med de udvendige, ­kosmetiske ændringer ved seneste facelift bliver der talt mere til hjertet end tidligere, selv om det altså stadig er pengepungen, der får det sidste ord.

Den nye front springer mest i øjnene. Større forlygter, der strækker sig ind i forskærmene og er blevet udstyret med et alt andet end diskret ­Octavia-logo bag ­glasset, en endnu mere prangende grill (der i ­forvejen var ­blevet større i 2004) og ­tågeforlygter med drejelys giver bilen mere attitude og stil. Også bagkofanger og baglys har fået justeringer, om end i mere beskedent omfang.

Testbilens Ambiente-udstyr (der er mellemste udstyrstrin) omfatter alt, hvad man skal bruge i en komfortabel køre-på-arbejde-og-fragte-ungerne-til-fodbold-bil: Fartpilot, el-varme i sæderne, masser af ­aflæggerum foran, bagved og ved siden af sæderne, semiautomatisk aircondition, kørecomputer, fire ­elruder - de bageste med børnesikring - og fire-vejs justerbart rat, så man nemt finder den optimale kørestilling.

Ønsker man mere end det fornødne, kan man for 25.000 kr. ekstra hoppe et trin op til ­Elegance-udstyret og få ­parkeringssensor, armlæn, 2-zonet ­klimaanlæg, stik til MP3-afspilleren og læder på rat, gearknop og håndbremsen.

Skoda benytter også faceliftet til at introducere den nye 1,4-liters benziner, der allerede ­kendes fra VW. Med 122 hk er den ­glimrende til de fleste behov. Den virker lidt mere støjende her, end den gør i for eksempel VW Golf, ligesom Octavia ved 130 km/t lider lidt af problemer med vindstøj ved fordørene. Men det er i småtingsafdelingen.

Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente   
Motor    R4, 1.390 cm³, 16V, turbo
Ydelse    122 hk ved 5.000 o/min
    200 Nm ved 1.500 o/min
Topfart 203 km/t     0-100 km/t 9,7 sek.
EU-miks 15,9 km/l    Årl. afgifter 2.020 kr.
Mål (L/B/H)    457/177/146 cm
Vægt/last/påhæng    1.390/535/1.200 kg
Bagagerum    560-1.350 liter
Dæk    195/65R15H
Reservedelsprisindeks    113
Værditab/3 år    ca. 112.000 kr. (45 pct.)
Pris    248.000 kr. 


VI SYNES… 
En stabil, godmodig og komfortabel hverdagsbil med et gigantisk bagagerum. Stadig et rigtig godt køb

 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.