“Har den biturbo” spørger en forbipasserende far, der kommer gående med sin barnevogn. At dømme på randene under hans øjne har han endelig fået vugget sit afkom i søvn, og nu står farmand så og savler på den blå Skoda.
“Øhhh, ja!” når jeg lige at fremstamme. Jeg må indrømme, at han tog mig på sengen. Det er første gang nogensinde, at en forbipasserende har spurgt ind til en testbil med Skoda-logoet i snuden. Og efter et par dage bag rattet forstår jeg egentlig godt, at han ville vide mere.
Denne artikel er hentet fra Bil Magasinet's månedsmagasin. Aktivér dit abonnement i dag og få mange flere tests af de nyeste biler kørt i Danmark ved at trykke lige hér!
Dette blå bæst er den nye Skoda Kodiaq RS. Det er pt. den største, hurtigste og ikke mindst dyreste Skoda, der findes. Prisen vender vi tilbage til senere, for først skal vi lige have slået fast, hvad denne bil skal bruges til.

De digitale instrumenter er en lækker detalje. Top-effekten kommer allerede ved 3.500 o/min.
Kodiaq RS leverer 500 Nm fra 1.750 o/min.
Under hjelmen er monteret en 2-liters dieselmotor monteret med biturbo. Det er et aggressivt setup, for ladetrykket kan gå helt op til 2,8 bar. Det leverer en effekt på 240 hk, mens det dog mere er de 500 Nm, som er tilstede fra 1.750 o/min, du mærker i det daglige. Kræfterne håndteres af en 7-trins DSG-gearkasse, og de overføres af et firehjulstræk. Det er en både stærk og yderst effektiv pakke.

De særlige RS-sæder ser formidable ud og støtter kroppen helt perfekt – også på langturen.
Kodiaq RS er ikke så økonomisk
Bagsiden af medaljen er, at den godt kan lide at slubre dieseldråber i sig. Den er opgivet til 12,5 km/l, og i hverdagen rammer du nok omkring 11 km/l ved pæn kørsel. Det gør også, at den koster 6.840 kr. i årlig afgift, hvilket lige skal regnes med i budgettet.
Denne artikel er hentet fra Bil Magasinet's månedsmagasin. Aktivér dit abonnement i dag og få mange flere tests af de nyeste biler kørt i Danmark ved at trykke lige hér!
Nul til 100 km/t er overstået på 6,9 sekunder, og det er måske i sig selv ikke så imponerende. Dens virkelige styrke er mellemaccelerationer, hvor den store Skoda er i sit es.

Imponerende svingglad
Sving kan den også godt æde. Du mærker det høje tyngdepunkt, men den gør det overraskende godt. Kodiaq RS har da også netop sat rekorden for hurtigste 7-personers bil på Nürburgring.
Praktisk er den også. Bagsædet har en enorm benplads, og bagagerummet rummer 650 liter. Så du kommer aldrig nogensinde til at mangle plads. Det eneste spørgsmål, der står tilbage, er så, om du skal købe den? Og her er svaret ikke så simpelt.

De 20” alufælge kaldes “Xtreme”. De er standard på en RS. På trods af størrelsen giver de god komfort.
Størrelsen er stor og prisen er høj
Prisen på en 5-sæders Kodiaq RS er på 665.000 kr., mens den 7-sæders koster fra 681.000 kr. Det er isoleret set rigtig mange penge, og når man tænker på, at det er en Skoda, svarer det til en formue. Til den pris er der pludselig en stribe andre køretøjer, som kunne være interessante – og også flere, som lugter lidt mere af luksus.
Denne artikel er hentet fra Bil Magasinet's månedsmagasin. Aktivér dit abonnement i dag og få mange flere tests af de nyeste biler kørt i Danmark ved at trykke lige hér!
RS-prislappen gør altså, at Kodiaq pludselig rykker en klasse op, og her får den det svært. Personligt ville jeg i hvert fald være mere fristet af en Audi Q5 eller BMW X3, som koster stort set det samme.

Skoda Kodiaq RS TDI 4x4 DSG
Pris 665.000 kr.
Motor R4, 1.968 cm3, 16V, biturbodiesel
Ydelse 240 hk ved 3.500 o/min, 500 Nm ved 1.750 o/min
Topfart 221 km/t
0-100 km/t 6,9 sek.
EU-miks (WLTP) 12,5 km/l