© Foto: Søren Juul

Kodiaq undgår elektrificering – og er helt fantastisk

Skoda’s største af de høje modeller er blevet faceliftet – se det danske modelprogram og priser her.

15. oktober 2021 af Frederik T. Frey

Kodiaq har netop overstået en foryngelseskur, der indeholder de uundgåelige Botox-indsprøjtninger, som er obligatoriske ifm. et facelift. Betragter man bilens front, er forlygterne, der kan udstyres med Matrix-LED-teknologi, blevet smallere end tidligere, mens grinet/grillen mellem Skoda-ansigtets to lysende “øjne” er blevet endnu mere fremtrædende.

Bryster sig af "SKODA"

På bagsmækken står der, så hele verden kan se det, SKODA i versaler hen over klappen lige under ruden. Ellers er justeringerne meget lig frontens – opstrammede kofangere og redesignede lygter… og nå ja, blinklysene er nu “dynamiske” og løber med små dioder fra inder- til ydersiden af lygtehuset. 

Skoda Kodiaq's bagende har blandt andet fået nyt lygtedesign, "SKODA" i versaler på langs af bagklappen og en ny, mørk læbe i forlængelse af taget.

© Foto: Søren Juul

Skoda Kodiaq har ministerkabine

Kabinen er domineret af store flader, omend der i testbilen faktisk ikke er uendelige mængder af fralægningsplads. Mellem sæderne går en bred kardantunnel, der heldigvis har fået et indstilbart armlæn lagt hen over sig. Instrumenterne er digitale og konfigurerbare til det nærmest grænseløse. På instrumentbordet mellem sæderne er en touchskærm, der til al held og ikke mindst anvendelighed har en række af fysiske knapper som følgeskab. Kontakter til sædevarme, varme i bagruden og motorens start/stop-system kan betjenes uden at fjerne blikket fra vejen – gammeldags? Muligvis, men stadig yderst velfungerende og intuitivt.

Fem eller syv sæder

Rattet er én af interiørnyhederne i forbindelse med faceliftet, og kransen har nu bare to, meget brede, egere.
Testbilen har “bare” fem sæder, mens syv er muligt mod en merbetaling på 17.895 kr. Pladsen på bagsædet er overdådig, sæderne er velstøttende, og der er højt til loftet. Bagagerummet er et sandt raumwunder med 650-2.065 liter, og dropper man reservehjulet, er det muligt at udstyre den store tjekke med dobbeltbund for beskedne 2.895 kr. 

Blandt nyhederne i kabinen er et rat med bare to egere.

© Foto: Søren Juul

Bevæger sig roligt

Skoda Kodiaq bevæger sig med overbevisning, men samtidig ikke så gammeldags, stift eller tungt, at man føler sig hensat til tidligere tiders SUV’er. Den høje Skoda er utrolig behagelig på lange, lige stræk, hvor komforten er i højsædet. Affjedringskomfort er overbevisende, og selv om karrosseriet ikke kan sige sig fri fra at vugge under diverse påvirkninger, bliver bevægelserne aldrig forstyrrende eller overdrevne.

Få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr.! Læs mere her.

El... Hvem Hvad Hvor?

Det mest bemærkelsesværdige ved faceliftet af Kodiaq er den fortsatte udeblivelse af elektrificering – her er ikke mulighed for hybridteknologi i motorrummet. Testbilen, en 1,5 TSI ACT DSG7, er udstyret med 4-cylindret benzinmotor, der er god for 150 hk. Gearskiftene tager en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse sig af. Det, og det meste andet, fungerer yderst overbevisende i den faceliftede Skoda Kodiaq, der efterlader lidt at ønske.

Priser på Skoda Kodiaq

Se det fulde danske model-, variant- og versionprogram på billedet herunder:


Det danske modelprogram med priser – udtræk fra d. 14. oktober 2021.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...