Biltest af Skoda Fabia Combi Comfort 1,9
Biltest af Skoda Fabia Combi Comfort 1,9© bilmagasinet.dk

Skoda Fabia Combi Comfort 1,9

Det lugter af (u)lykke

20. februar 2004 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche

Skoda Fabia med 101 dieselheste er en superhurtig motorvejskrydser, men den har én (stinkende) slagside.

Oppe i mit hoved sejler en fiskekutter rundt ved siden af en buschauffør, når jeg hører ordet diesel. Det er lugten, den er gal med. Desværre skal selv en mådenholden drikker som Skoda Fabia 1,9 TDI Combi tankes.

I førersædet tager jeg et par dybe indåndinger, åbner døren og stavrer hen til standeren. Slangen til pistolen er snoet, så jeg drejer pistolen rundt og får helt gratis en halv liter diesel ud over mine bukser og sko. Denne hørmende oplevelse skal frem, fordi der ellers ikke er meget at sætte beskidte oliefingre på ved sådan en Fabia TDI.

Pladsen på bagsædet er lige så god som i en Skoda Octavia, og bagagerummet på Fabia Combi er dejligt regulært. Lægges sæderne ned, har du et helt plant rum, og jeg fragtede for eksempel et spisebord på 160x90 cm – på skrå med kanten på nakkestøtten.

Oliedamperen kører fantastisk – indstyringen er der ikke mange i klassen, der kan fedte sig til at matche. Affjedringen er måske en anelse for fast for nogle, men jeg synes, den er lige i øjet, så længe jeg ikke har kæresten med og er tvunget til komfortkørsel.

TDI-motoren trækker hårdere end hele Istedgade – selv i tomgang. Skal du for eksempel køre 40 km/t., så brug første og eventuelt andet gear, sæt den i fjerde og slip gassen, så klarer momentet resten.

Den solide trækkraft har desværre et par onde søskende, nemlig støj og vibrationer. Her er pumpe/dyse-teknikken bagud i forhold til commonrail. På motorvejen er der ingen kvaler, her spæner Fabia 1,9 TDI af sted med sine 101 tvangsfodrede olieheste. Dem turde jeg godt satse penge på – det er ren Tarok.

Fabia TDI’s indflydelse kan spores i mine tanker – buschauføren er hoppet ind i en Fabia diesel og triller smilende af sted ved siden af kutteren. Diesel vinder frem, og jeg kan intet gøre for at stoppe oliebrænderne. Jeg må bare vænne mig til at tage handsker på, når jeg tanker, og glæde mig over superkræfterne på motorvejen, og hvor sjældent jeg skal tage tankpistolen i hånden.

Skoda Fabia Combi Comfort 1,9 TDI

Tekniske data: Motor: R4, 1896 cm3, 8V, turbodiesel. Ydelse: : 101 hk ved 4.000 o/min, 240 Nm ved 1.800 o/min. 0-100 km/t.: 11,6 sek. Topfart: 187 km/t. Brændstofforbrug: EU-miks: 20,0 km/l. Årlig ejerafgift: 3.220 kr. Vægt: 1175 kg. Mål (L/B/H): 422/165/145 cm. Bagagekapacitet: 426/1225 liter
Totaløkonomi: Diesel og stationcar er to ord, der holder priserne i vejret. Regn derfor med at Fabia Combi vil tabe 29 pct. (58.000 kr) over tre år/50.000 km
Reservedelsindeks: 76
Service ekskl. materialer:
50.000 km: 1.375 kr.
100.000 km: 1.375 kr.
150.000 km: 2.750 kr.
Pris: 199.999 kr.

Jeg synes...Dieseldunst er ikke min kop olie, men Fabia Combi 1,9 TDI er en god, regulær mini-stationcar, der trækker godt og kører fremragende.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...