© bilmagasinet.dk

Skoda Fabia Combi 1,6 TDI

Skoda Fabia Combi 1,6 TDI har fået en klædelig overhaling både inde og ude

20. februar 2012 af Mathias Brandt

Bagagerummet på Combien gør fortsat Fabia tung, når den ses fra siden, men pladsforholdene er generøse og den faceliftede front er rigtigt appetitvækkende med Skoda’s mere vestligt orienterede kølergrill og de store, flotte forlygter.  
Skoda har hentet rækken af nye højteknologiske og brændstofbesparende motorer over fra den nye VW Polo. Ugens testbil er en 1,6 liters commenrail-diesel med 105 hk - betydeligt mere smidig og støjsvag end de gamle typer med pumpedyse-teknik. Men du oplever stadig irriterende rystelser under bykørsel, når foden hviler på koblingen. Til gengæld kører den nye motor op mod 23,8 km/l ved almindelig blandet kørsel.

Læs også: Test af Skoda Fabia

DET ER SPECIELT på grund af kørecomputeren, en del af Fabia’s mellemste udstyrspakke Ambiente, at der næsten går sport i at holde igen på gassen. Den fortæller dig dels, hvornår du skal skifte et gear op eller ned, dels muliggør den udlæsning af dit aktuelle forbrug, såvel som gennemsnitsforbruget. Jeg savner dog et sjette gear, der kunne udnytte motorens moment fuldt ud og formentlig sænke både motorvejsforbruget og støjniveauet yderligere.

Kabinen har nu noget næsten VW’sk over sig. Bedre materialer, friskere design og en mærkbart lækrere kvalitet. Sådan bør det også være, når prisen for denne Ambiente-model, som er den billigste med 105 hk dieselmotoren, når helt op på 204.000 kr.

 

© bilmagasinet.dk

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...