Ny Skoda Fabia test pris
Den nye Fabia

Står skarpt - Luftmodstanden er reduceret til 0,28 Cw, hvilket er klasseledende.

© Skoda

Danske priser og test: Skoda Fabia fås fra 169.000 kr.

Bil Magasinet er inviteret til Gdansk i Polen for at prøve kræfter med den fjerde generation af Skoda Fabia. Her er alt, du skal vide.

23. januar 2023 af Frederik Hauschildt, Mikkel Østrup-Jeppesen

Test af Skoda Fabia

Af Frederik T. Frey

I sidste måned gik Skoda Fabia sin sejrsgang i stortesten, hvor blandt andet VW Polo, Mazda 2 og Ford Fiesta blev sat til vægs.

Den øverste plads på podiet blev nået uden den store begejstring – til gengæld er der ikke sparet på fiffige løsninger, rummeligheden og snusfornuften har nærmest taget overhånd – Fabia er en praktisk “superbil”. Hvordan forholder det sig så, hvis man tester en variant og version, der er mere skrabet?

Den gråvejrs-farvede Skoda Fabia har en 3-cylindret turbobenzinmotor med beskedne 95 hk. Gearkassen er manuel, har fem fremadgående trin, og håndbremsen er mekanisk.

Udstyrsniveauet Ambition, som er det næstlaveste, giver heller ikke meget at fise over, men du kan blære dig med 15” alufælge, højdejusterbare nakkestøtter på bagsæderne samt indfarvede dørhåndtag og sidepejle.

Skoda Fabia test pris
Test af Skoda Fabia© Søren Juul

Tydelige tjekkiske styrker

Fabia 1,0 TSI Ambition er på alle måder en afvæbnende oplevelse – der er intet fryns eller dekadence. Til gengæld er det, som er til stede, upåklageligt. De 95 hk gør ikke Fabia til hurtigløber, men betjent gennem den uproblematiske gearkasse, føles Fabia aldrig sløv – se bare 0-100 km/t-tiden på 10,6 sek.

Instrumenterne er analoge men lette at aflæse, og selv om Skoda lider af samme udfordringer som resten af VW-koncernen med hensyn til brugervenlighed i opbygningen af det trykfølsomme infotainment-system, er kabinen generelt ergonomisk samt ikke mindst rummelig og nem at udnytte.

Er Fabia med manuelt gear og 95 hk en ringere bil end stortestvinderen med 110 hk, DSG-gear og spandevis af udstyr? Tja, den er slappere – men det føles rart “kun” at skulle bruge cirka 200.000 kr., for tjekkens styrker er ligeså tydelige i denne variant som i stortest-Fabia’en til cirka 300.00 kr. 

Vi synes:

Fabia bliver lækker med udstyr – men det revolutionerer ikke køreoplevelsen. Køb en billig.

Ny Skoda Fabia test priser
© Skoda

1 | Skoda Fabia fra 169.995 kr.

Priserne starter ved 169.995 kr. inkl. et service- og reparationsabonnement i 3 år/45.000 km. Det rækker til en Fabia Active 1.0 MPI med 80 hk. 

Den har 5-stjernet sikkerhed hos EuroNCAP og automatisk nødbremse med udvidet beskyttelse af fodgængere og cyklister, vognbanealarm, træthedsregistrering og 6 airbags.

  • FABIA Active 1.0 MPI 65 hk 5-trins manuel 169.995 kr.

  • FABIA Active 1.0 TSI 95 hk 5-trins manuel 189.995 kr.

  • FABIA Selection 1.0 TSI 95 hk 5-trins manuel 224.995 kr.

  • FABIA Selection 1.0 TSI 110 hk 6-trins manuel 234.995 kr.

  • FABIA Selection 1.0 TSI 110 hk 7-trins DSG 254.995 kr.

  • FABIA Selection 1.5 TSI ACT 150 hk 7-trins DSG 280.995 kr.

(Alle priser er inkl. 3 års service- og reparationsabonnement)

2 | Ny Fabia er større, bredere og lavere

Skoda's måske bedste ven i Danmark, Skoda Fabia, er lanceret i en splinterny fjerde generation. Minibilen fra Tjekkiet er blevet 11 cm længere, knap 4 cm bredere og en smule lavere. Den har også taget 9,4 cm på imellem akslerne, og det er takket være et platformskift. Modsat VW's modstykke, så er den nye Fabia ikke bare et facelift: Det er en ny bil.

Fabia fortsætter Skoda's tradition som den rummelige fætter til VW: Bilen er, af hensyn til blandt andet plads og køredynamik, bygget på samme MQB-A0-platform som både Kamiq og Scala. 

Først og fremmest medfører det førnævnte vokseværk, der giver mere plads på bagsædet OG en forstørrelse i bagagerummet på 50 liter, så rummet nu kan sluge 380 liter. Det er samme størrelse som Citroën C4 og VW Golf, der begge er en klasse større end Fabia.

Den nye platform betyder også, at Fabia kører bedre. Det har Skoda taget til sig, og udviklet to forskellige undervogne, som du kan opgradere Fabia med: En sportsvariant strammer undervognen og sænker den med 15 mm, og en såkaldt 'Rough-Road'-pakke hæver frihøjden med 15 mm.

Ny Skoda Fabia test priser
Skoda Fabia

lanceres ikke med combi-bagende til at begynde med.

© Skoda

3 | Kommer udelukkende med benzinmotor

Skoda har besluttet, at Fabia ikke skal have nogen form for elektrificering. Det betyder altså hverken mild-hybrid eller plug-in muligheder i Fabia, der vurderes at være for lille til at gavne af det. Desuden er alle dieselmotorer også økset. Princippet gælder også VW's facelift af Polo.

Det betyder dog ikke, at der ikke er nye muligheder på motorfronten: En 1,5-liters TSI-motor med 150 hk får debut i Fabia. Det medfører en 0-100-tid på 7,9 sekunder og en topfart på 225 km/t. Derudover har Skoda har formået at hive flere kræfter og mere benzinøkonomi ud af de gamle motorer. 

Nogle motorer er steget med op til 5 hk, mens benzinøkonomien på motorvejen er forbedret takket være nye løsninger på den aerodynamiske front, heriblandt aktive kølerfinner, der gør bilen mere aerodynamisk.

Ny Skoda Fabia test priser
Bagagerummet på Skoda Fabia

rummer en del af Skoda's gakkede nye 'Simply Clever'-løsninger.

© Skoda

4 | Fabia stopper som stationcar

Da Skoda Fabia's udviklingsmuldyr for første gang figurerede på spionbilleder, lød rygterne skæbnesvangre for os pladsglade danskere. Bilen er tidligere lanceret i en såkaldt 'Combi'-variant, der med lang bagende var allermest praktisk for familier

Vurderingen fra toppen siger, at det ikke kan betale sig at udvikle så meget på Fabia, som en ny karosserivariant ville kræve - dels fordi bilen udelukkende kører på et brændstof, som Skoda ikke spår en fremtid for, og dels fordi den seneste udsmykning slet ikke har brug for et større bagagerum.

Ny Skoda Fabia test priser
© Skoda

5 | Den nye Fabia kan parkere selv

Interiøret på den nye Skoda Fabia er propfyldt med nyheder. Først og fremmest er Fabia den eneste minibil, der har panoramaglastag. En masse automatik tilfalder Skoda Fabia: Adaptiv fartpilot med linjevogter, Park Assist og skiltegenkendelse. Til sidst er der den centralt-monterede touchskærm på 9,2" og det digitale instrumentbræt på 10,25". 

Blandt øvrige nyheder er mulighed for stemningsbelysning, et 2-zonet klimaanlæg og Skoda's nyeste generation af multifunktionsrat. Interiøret kan, afhængigt af udstyrsniveau, udstyres med forskellige farver og overfladevalg.

'Simply Clever'-løsninger

Skoda's såkaldte 'Simply Clever'-arbejdsmantra har blandt andet bragt os den velkendte paraply i døren, der hidtil kun tilfaldt Skoda's større modeller. Nu lander paraplyen også i Fabia, og det sammen med et væld af andre smarte løsninger. Det kan du læse meget mere om i Bil Magasinet.

Ny Skoda Fabia test priser

Alt på den nye Skoda Fabia er nyt - Også lygterne.

© Skoda

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...