Ny Skoda Fabia 2021 forende front orange i byen
Den nye Fabia

Står skarpt - Luftmodstanden er reduceret til 0,28 Cw, hvilket er klasseledende.

© Skoda

4 ting du skal vide om den nye Skoda Fabia

En danskerfavorit er givet nyt liv: Skoda har netop præsenteret fjerde generation af Skoda Fabia. I den anledning er her fire ting, du skal vide om bilen.

5. maj 2021 af Frederik Hauschildt

1 | Det er ikke bare et facelift

Skoda's måske bedste ven i Danmark, Skoda Fabia, er lanceret i en splinterny fjerde generation. Bilen er blevet længere, bredere og mere strømlinet med et helt nyt design, både på yder- og indersiden. Modsat VW's modstykke, så er den nye Fabia ikke bare et facelift: Det er en ny bil.

Fabia fortsætter Skoda's tradition som den rummelige fætter til VW: Bilen er, af hensyn til blandt andet plads, bygget på samme MQB-A0-platform som både Kamiq og Scala. Det tillader en forøgelse af akselafstanden på 94 mm, hvilket giver pote på netop pladsen. Bilen er blevet 11 cm længere, så den nu måler knap 4,11 meter. Den er også blevet knap fem cm bredere, og det har givet pote i bagagerummet: Skoda's pièce de résistance er tiltaget med 50 liter, så bilen nu kan sluge 380 liter i bagagerummet. Folder man bagsædet frem, er der plads til hele 1.190 liter.

Ny Skoda Fabia 2021 hatchback i byen bagfra side profil
Skoda Fabia

lanceres ikke med combi-bagende til at begynde med.

© Skoda

2 | Kommer som både stationcar og hatchback

Da Skoda Fabia's udviklingsmuldyr for første gang figurerede på spionbilleder, lød rygterne skæbnesvangre for os pladsglade danskere. Bilen skulle forblive en hatchback og følge tættere i fodsporene på Polo. I dag er rygterne dog afkræftet: Skoda Fabia vil også lanceres i en Combi-variant - Skoda's navn for en stationcar - der dog lanceres en rum tid efter hatchback-udgaven. 

Det gør Skoda Fabia relevant for de små familier, der også vil kunne drage nytte af de ISOFIX-beslag, der er tilføjet på forsædet i passagersiden. Det siger måske sig selv, men de velfungerende førerassistenter fra VW-gruppen's øvrige modeller lander også i næste generation af Fabia. Vi kan se frem til blandt andet vognbaneassistent, adaptiv fartpilot og skiltegenkendelse, såvel som diverse parkerings- og orienteringsassistenter som muligheder i den lille bil.

Ny Skoda Fabia 2021 bagagerum bagende orange bil
Bagagerummet på Skoda Fabia

rummer en del af Skoda's gakkede nye 'Simply Clever'-løsninger.

© Skoda

3 | Får motor med 150 hk

Med næste generation af Fabia sætter Skoda ikke kun fokus på brugbarheden. Motorkataloget bliver også opdateret med mulighed for en 1,5-liters TSI-motor med cylinderfrakobling og DSG-gearkasse. Den producerer, ligesom i øvrige VW-biler, 150 hk. Altså mere end rigeligt til at trække den hatchback der, på trods af forstørrelse, stadig vejer det samme som forrige generation. 0-100 km/t tager 7,9 sekunder, og topfarten er 225 km/t. Derudover benytter Skoda stadigvæk både MPI- og TSI-motorer, og indstigningsmodellen vil stadigvæk være en 1,0-liters sugemotor.

Skoda har dog formået at hive flere kræfter og mere benzinøkonomi ud af de gamle motorer. Nogle motorer er steget med op til 5 hk, mens benzinøkonomien på motorvejen er forbedret takket være nye løsninger på den aerodynamiske front.

Skoda har ikke nævnt noget om hybridmuligheder i Skoda Fabia. Det gælder også VW's facelift af Polo.

Ny Skoda Fabia 2021 interiør rat skærm bronze trim
© Skoda

4 | Leverer luksusudstyr i miniformat

Interiøret på den nye Skoda Fabia er propfyldt med nyheder. Den centrale infotainment-skærm fås i op til 9,2" og kan komplimenteres af et digitalt instrumentbord på 10,25". 

Blandt nyhederne er mulighed for stemningsbelysning, et 2-zonet klimaanlæg og Skoda's nyeste generation af multifunktionsrat. Interiøret kan, afhængigt af udstyrsniveau, udstyres med forskellige farver og overfladevalg.

'Simply Clever'-løsninger

Skoda's såkaldte 'Simply Clever'-arbejdsmantra har blandt andet bragt os den velkendte paraply i døren. I fjerde generation af Fabia kommer Simply Clever tilbage i stor stil: Blandt andet rummer bagagerumsgardinet nu en skjult lomme, der kan bære op til 3,5 kg til f.eks. jakke, hue eller halstørklæde. Har du behov for at smide beskidte gummistøvler i bagagerummet, skal det altså ikke længere svine på din jakke. Det er én af i alt 43 mere eller mindre væsentlige løsninger, som Skoda har indarbejdet i den nye Fabia.

Ny Skoda Fabia 2021 forlygter

Alt på den nye Skoda Fabia er nyt - Også lygterne.

© Skoda

Levering og pris

Fra den 5. maj er Skoda Fabia officielt præsenteret. Stationcar-udgaven ved navn Combi følger på et ubestemt tidspunkt i fremtiden. Det samme gælder også danske priser, samt standardudstyr og udstyrsniveauer.

Fabia'en, du ser på billederne, har danmarkspremiere i starten af 2022. Combi-varianten følger senere.

Få tilbud på forsikring til din Skoda fra mindst 13 selskaber (reklamelink)

Ny Skoda Fabia 2021
© Skoda

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...