Ny Skoda Fabia 2021 forende front orange i byen
Den nye Fabia

Står skarpt - Luftmodstanden er reduceret til 0,28 Cw, hvilket er klasseledende.

© Skoda

Første tur: 5 grunde til, at du skal glæde dig til den nye Skoda Fabia

Bil Magasinet er inviteret til Gdansk i Polen for at prøve kræfter med den fjerde generation af Skoda Fabia. Her er alt, du skal vide.

28. august 2021 af Frederik Hauschildt

1 | Ny Fabia er større, bredere og lavere

Skoda's måske bedste ven i Danmark, Skoda Fabia, er lanceret i en splinterny fjerde generation. Minibilen fra Tjekkiet er blevet 11 cm længere, knap 4 cm bredere og en smule lavere. Den har også taget 9,4 cm på imellem akslerne, og det er takket være et platformskift. Modsat VW's modstykke, så er den nye Fabia ikke bare et facelift: Det er en ny bil.

Fabia fortsætter Skoda's tradition som den rummelige fætter til VW: Bilen er, af hensyn til blandt andet plads og køredynamik, bygget på samme MQB-A0-platform som både Kamiq og Scala. Først og fremmest medfører det førnævnte vokseværk, der giver mere plads på bagsædet OG en forstørrelse i bagagerummet på 50 liter, så rummet nu kan sluge 380 liter. Det er samme størrelse som Citroën C4 og VW Golf, der begge er en klasse større end Fabia.

Den nye platform betyder også, at Fabia kører bedre. Det har Skoda taget til sig, og udviklet to forskellige undervogne, som du kan opgradere Fabia med: En sportsvariant strammer undervognen og sænker den med 15 mm, og en såkaldt 'Rough-Road'-pakke hæver frihøjden med 15 mm.

Ny Skoda Fabia 2021 hatchback i byen bagfra side profil
Skoda Fabia

lanceres ikke med combi-bagende til at begynde med.

© Skoda

2 | Kommer udelukkende med benzinmotor

Skoda har besluttet, at Fabia ikke skal have nogen form for elektrificering. Det betyder altså hverken mild-hybrid eller plug-in muligheder i Fabia, der vurderes at være for lille til at gavne af det. Desuden er alle dieselmotorer også økset. Princippet gælder også VW's facelift af Polo.

Det betyder dog ikke, at der ikke er nye muligheder på motorfronten: En 1,5-liters TSI-motor med 150 hk får debut i Fabia. Det medfører en 0-100-tid på 7,9 sekunder og en topfart på 225 km/t. Derudover har Skoda har formået at hive flere kræfter og mere benzinøkonomi ud af de gamle motorer. Nogle motorer er steget med op til 5 hk, mens benzinøkonomien på motorvejen er forbedret takket være nye løsninger på den aerodynamiske front, heriblandt aktive kølerfinner, der gør bilen mere aerodynamisk.

Ny Skoda Fabia 2021 bagagerum bagende orange bil
Bagagerummet på Skoda Fabia

rummer en del af Skoda's gakkede nye 'Simply Clever'-løsninger.

© Skoda

3 | Fabia stopper som stationcar

Da Skoda Fabia's udviklingsmuldyr for første gang figurerede på spionbilleder, lød rygterne skæbnesvangre for os pladsglade danskere. Bilen er tidligere lanceret i en såkaldt 'Combi'-variant, der med lang bagende var allermest praktisk for familier

Vurderingen fra toppen siger, at det ikke kan betale sig at udvikle så meget på Fabia, som en ny karosserivariant ville kræve - dels fordi bilen udelukkende kører på et brændstof, som Skoda ikke spår en fremtid for, og dels fordi den seneste udsmykning slet ikke har brug for et større bagagerum.

Ny Skoda Fabia 2021 interiør rat skærm bronze trim
© Skoda

4 | Den nye Fabia kan parkere selv

Interiøret på den nye Skoda Fabia er propfyldt med nyheder. Først og fremmest er Fabia den eneste minibil, der har panoramaglastag. En masse automatik tilfalder Skoda Fabia: Adaptiv fartpilot med linjevogter, Park Assist og skiltegenkendelse. Til sidst er der den centralt-monterede touchskærm på 9,2" og det digitale instrumentbræt på 10,25". 

Blandt øvrige nyheder er mulighed for stemningsbelysning, et 2-zonet klimaanlæg og Skoda's nyeste generation af multifunktionsrat. Interiøret kan, afhængigt af udstyrsniveau, udstyres med forskellige farver og overfladevalg.

'Simply Clever'-løsninger

Skoda's såkaldte 'Simply Clever'-arbejdsmantra har blandt andet bragt os den velkendte paraply i døren, der hidtil kun tilfaldt Skoda's større modeller. Nu lander paraplyen også i Fabia, og det sammen med et væld af andre smarte løsninger. Det kan du læse meget mere om i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Ny Skoda Fabia 2021 forlygter

Alt på den nye Skoda Fabia er nyt - Også lygterne.

© Skoda

5 | Fabia bliver billig

Hvordan sammensætningen af udstyr og pris helt præcist vil blive i Danmark, vides endnu ikke. Vi ved dog, at prisen bliver fra omkring 150.000 kr., hvilket gør Fabia yderst kampdygtig i sit segment. Prisen for Skoda's minibil vil være tilgængelig inden den officielle lancering i starten af næste år, formentlig i løbet af foråret.

Blandt standardudstyr er LED-lygter og en sugemotor på 65 hk, men opgraderingsmulighederne er mange i den lille hatchback. Derfor venter vi spændt på, at Skoda kan levere danske priser på Fabia.

Ny Skoda Fabia 2021
© Skoda

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...