Skoda Enyaq IV

Danske priser på elektrisk kæmpe-Skoda

Over 1.400 danskere har forudbestilt den nye Skoda Enyaq, men først nu kender de prisen. Få hele overblikket her

17. februar 2021 af Søren Juul & Jacob Dalby

Prisen på Skoda Enyaq

Mere end 1.400 danskere har forudbestilt den nye elektriske Skoda Enyaq uden at de kendte prisen. Men prisen på Enyaq er nu endelig klar, og startprisen lander på 298.995 kr. for den mindste Skoda Enyaq iV 50.  

Til prisen får kunderne en stor og rummelig elbil. Den nye elektriske Enyaq iV er nemlig lige så rummelig som den store SUV, Kodiaq, selvom den ikke er længere end Octavia. Bagagerummet i Enyaq iV sluger 585 liter.

Standardudstyr i Skoda Enyaq

Den billigste version af Enyaq iV kommer med en elmotor på 148 hk og 220 Nm, batteriet har en kapacitet på 55 kWh og rækkevidden på op til 361 km i følge WLTP. Den kan oplades med 7,2 kW AC i en ladeboks hjemme og 50 kW DC på en hurtigladestation, hvor en opladning fra 5 til 80 % tager cirka 53 minutter.

Standardudstyret omfatter bl.a.  digitalt cockpit, 10” infotainmentskærm, 2-zonet klimaanlæg, multifunktionsrat, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, Apple CarPlay, nøglefribetjening, ISOFIX-beslag i både passagersædet foran og i bagsædet samt en drejeassistent, der advarer og ultimativt bremser Enyaq iV, hvis der kommer trafik forfra ved venstresving.

BMW har ringet og vil have deres gamle nyrer tilbage...

Betal lidt ekstra for en Enyaq og få langt mere

Skoda forventer dog ikke, at folk vælger den allerbilligste variant. Det kan nemlig bedre svarer sig, at går et trin op og vælger Enyaq iV 60 til 319.995 kr. Til den pris får man både en kraftigere elmotor, hurtigere opladning hjemme, længere rækkevidde, mere udstyr og mulighed for anhængertræk. 

Enyaq iV 60 har en elmotor på 179 hk og 310 Nm, et batteri på 62 kWh og en rækkevidde på op til 412 km (WLTP). Den kan oplades med 11 kW AC i en ladeboks hjemme og den maksimale ladekapacitet er fortsat på 50 kW i en  hurtiglader

Vælger man en Enyaq iV 60 opgraderes udstyret med 19” alufælge, tagræling, lys- og regnsensor, 13” infotainmentskærm, el-indfældbare sidespejle med varme, paraply i fordøren og parkeringssensorer bag.

Skoda Enyaq interiør

Topmodel af Enyaq har rækkevidde på op til 536 km

Enyaq iV 80 til 369.995 kr. er topmodellen, indtil ENYAQ iV 80x og ENYAQ iV RS kommer til efteråret. Går man efter længst mulig rækkevidde på en opladning, behøver man ikke vente på de firehjulstrukne modeller, for med en rækkevidde på op til 536 km (WLTP) har Enyaq iV 80 den længste rækkevidde af alle Enyaq iV-modellerne. Skoda Enyaq iV 80 er udstyret med et batteri på 82 kWh og en elmotor på 204 hk og 310 Nm. Ladekapaciteten er uændret i forhold til Enyaq iV 60.

Som foreløbig topmodel har Enyaq iV 80 også mest standardudstyr, der udover førnævnte udstyr omfatter bl.a. sølvfarvet tagræling, multifunktionslæderrat med varme og paler til styring af regenering, bakkamera, Drive Mode Selection samt parkeringssensorer både for og bag.

Opgrader din Skoda Enyaq yderligere

I Danmark lanceres en opgraderingspakke, som Skoda kalder "Plus". Den kan købes til "60" og "80" modellen. 

Skoda Enyaq iV 60 Plus til 339.995 kr. 

Enyaq iV 80 Plus til 389.995 kr. 

Udstyr til Enyaq Plus

De har bl.a. varmepumpe, som giver længere rækkevidde ved lave temperaturer, og lynopladning med henholdsvis 100 kW DC og 125 kW DC. Så tager en opladning (5-80 %) kun 35-38 minutter. Derudover har Plus-modellerne bl.a. Climatronic-klimaanlæg med 3 zoner, sædevarme foran, navigation, Infotainment online i 3 år og anhængerforberedelse.

Standard-fronten uden "Crystal face" har en mere diskret "kølergrill" i kunststof i stedet for BMW-agtige nyrer med LED-lys. 

Fin plads til voksne i Skoda Enyaq

Vi satte en 180 cm mand ind på bagsædet og han meldte om yderst fornuftig plads til både ben og hovedet. Eneste anke er en lidt lavt placeret siddehynde i forhold til gulvet, som går lidt udover lårstøtten.

Skoda's snusfornuft finder du i Enyaq

I forhold til søstermodeller fra f.eks. VW, har Skoda’erne altid haft nogle praktiske anordninger, som mærket markedsfører under mottoet ”Simply clever”. Det gælder også i Enyaq, der f.eks. er forsynet med en isskraber i bagklappen og en idiotsikker påfyldningsstuds til sprinklervæske i "motorrummet" foran.

Apropos snusfornuft – så fås Enyaq med jydekrog, som du må hægte op til 1.400 kg på. 

Skoda's party-trick med en indbygget isskraber er flyttet fra brændstofdækslet til bagklappen på en Enyaq

Modeloversigt Skoda Enyaq

  • Enyaq 50 iV: 55 kWh batteri, 148 hk, 220 Nm, RWD, op til 361 km rækkevidde
  • Enyaq 60 iV: 60 kWh batteri, 179 hk, 310 Nm, RWD, op til 412 km rækkevidde
  • Enyaq 80 iV: 82 kWh batteri, 204 hk, 310 Nm, RWD op til 536 km rækkevidde
  • Enyaq 80x iV: 82 kWh batteri, 265 hk, 425 Nm, 4WD, op til 460 km rækkevidde
  • Enyaq vRS iV: 82 kWh batteri, 306 hk, 460 Nm, 4WD, op til 460 km rækkevidde, hævet topfart fra 160 til 180 km/t  

Testkørslen af Skoda Enyaq herunder er fra Bil Magasinet August 2020

Elbilerne kommer – vi ved det godt. Og det er med en fart, hvor det kan være svært at holde trit. Ikke mindst for vores infrastruktur, hvor ladestanderne får sværere og sværere ved at følge med den teknologiske udvikling og salget af elbiler. Nu er der endnu en på vej, fra Skoda, og vi har fået lov at køre de første kilometer i den camouflerede prototype, der i sidste ende lander hos de danske forhandlere som Skoda Enyaq.

Præsentationen er omgivet af mystik og masser af stille hvisken. Det viser sig nemlig, at søstermærkets helt store nyhed, den elektriske VW ID.3, er blevet forsinket. Og er der noget, VW ikke bryder sig om, så er det at blive overhalet af søstermærket Skoda. Under præsentationen foregår forhandlingerne mellem Skoda og VW bag kulissen – heldigvis ender det hele med, at vi får lov at køre.

Skoda Enyaq IV

Enyaq deler teknik med VW ID.3

Skoda Enyaq deler både teknik og platform med VW ID.3 – Den elektriske MEB-platform. Enyaq er elbilen til familien pakket ind som SUV og lander størrelsesmæssigt mellem Skoda Karoq og Kodiaq. Konkurrenterne er ikke mange, men om kort tid lander Tesla Y forhåbentlig i Europa. Den har længere opgivet rækkevidde men efter alt at dømme også en højere pris.

Til præsentationen kører vi tre forskellige biler, der skulle være magen til hinanden, men én skiller sig ud. Den ene er markant tungere i styretøjet og nærmest brystsvag ved fuld acceleration sammenlignet med de andre to. Forvirringen breder sig yderligere, da vi spørger ingeniørerne, der kører med i de kostbare prototyper. Der er nemlig ingen enighed om, hvor tæt prototyperne er på det færdige produkt, når de udspørges. Det ændrer ikke på, at Enyaq virker som en helstøbt elbil med høj komfort. Lydniveauet er lavt, og undervognen håndterer fornemt ujævnhederne på testruten. Ser vi bort fra den ene bil, der skiller sig ud, er kraftoverførslen kvik uden nogensinde at blive Tesla-hurtig.

Skoda Enyaq IV

5 forskellige ydelser i Skoda Enyaq

Enyaq kommer med tre forskellige batteristørrelser og fem forskellige ydelser. Lavest i fødekæden, med baghjulstræk og en enkelt elmotor, er Enyaq iV 50. Batteriet på 55 kWh er kombineret med en elmotor med en ydelse på 150 hk og en rækkevidde på 361 km. Samme opsætning findes i Enyaq iV 60 og iV 80, der har henholdsvis 62 og 82 kWh batteri, 180 og 204 hk samt rækkevidde på 412 og 536 km. I Enyaq iV 80X bliver en ekstra elmotor monteret på forakslen. Den ekstra motor gør SUV’en firehjulstrukket og ydelsen stiger til 265 hk. Senere kommer Enyaq iV vRS, der også har firehjulstræk men en ydelse på 306 hk.

Om du er klar til elbil afhænger af flere ting, men først og fremmest dit kørselsmønster og adgang til opladning. Batteriet i Enyaq kan lades med op til 11 kW hjemme i garagen med en ladeboks. En fuld opladning vil tage mellem 6-8 timer alt efter batteristørrelsen .

Skoda Enyaq IV

Enyaq kan lades med op til 125 kW

Enyaq kan naturligvis også hurtiglades på farten med op til 125 kW. Kan du finde en ladestander, der kan klare den mængde strøm, kan batteriet lades op fra 10-80 pct. på omkring 40 minutter.

For ikke at stjæle rampelyset fra VW ID.3 er Enyaq pakket ind i folie og kabinen er dækket til med plastik og sort stof. Men vi har set den færdige bil, vi må desværre bare endnu ikke vise den her i magasinet. Det står heldigvis klart, at I godt kan glæde jer. Både ude og inde råber designet højere end vi er vant til fra Skoda. For eksempel er frontgrillen oplyst med LED. Indenfor er der til gengæld typisk Skoda masser af plads på både bagsæder og i bagagerummet på 525 liter. I midten af instrumentbordet sidder en stor 13” skærm med et helt nyt infotainment-system. De få øjeblikke vi får med systemet afslører et intuitivt system, hvor alle menuer synes nemme af finde. Vi glæder os til at få Enyaq til Danmark til grundig test.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...