skoda enyaq iv 50 60 80 rs plus sportline


© Søren Juul

5 grunde til du skal vælge Skoda Enyaq over VW ID.4

Derfor gør Skoda's elbil det nemmere at skifte fra fossilbil end den roste VW ID.4

15. april 2021 af Redaktionen

Er Skoda Enyaq en konkurrent til VW ID.4?

Først fik vi en kort køretur i en camoufleret prototype. Efterfølgende brugte vi et par dage på at glo på en afklædt demomodel til gallaarrangement i Prag.

Et år senere er vi ENDELIG bag rattet af Skoda’s længe ventede elbil i Danmark, der bliver udlånt nogle timer fra importøren i Brøndby. VW skulle lige nå at lancere et par ID-modeller ud på moderselskabets fælles elbilsplatform, før vejen var ryddet for den nye Enyaq. 

Så har den været værd at vente på? En hurtig testtur på Midtsjælland afslører et rungende JA! Her er fem grunde til, at den nye Enyaq kommer til at drille ID.4 i kampen om kundernes gunst: 

skoda enyaq iv 50 60 80 rs plus sportline

Skoda Enyaq har dansk forhandler-debut i midten af maj. Den ligner en klassisk, sporty SUV og starter på 298.995 kr. 

© Skoda
Volkswagen ID.4

Der er mere futuristisk crossover over VW ID.4, der allerede har haft dansk premiere. Den koster fra 319.995 kr. 

© Mathias Brandt

1 | Enyaq ligner en sportslig SUV, der tilfældigvis kører på el

Enyaq er en stor bamse af en SUV, der fylder cirka på asfalten som en Octavia, men er rummelig indvendigt som Skoda’s største SUV Skoda Kodiaq – bortset fra, at du altså ikke kan få Enyaq med syv sæder.

Tjekken har pakket VAG-koncernens MEB-platform ind i masser af skarpe og sportslige linjer og ligner en traditionel klassisk SUV med kølergrill (selvom den er blændet af), hvor ID.4 med sine blødere former og manglende kølergrill ligner noget helt nyt, der uden tvivl kører på el.

Det taler til tjekkens fordel, hvis du bare gerne vil have en SUV, men ikke behøver skilte med, at den skal lades op. 

Enyaq er syv cm længere end VW ID.4 og træder på asfalten med 2,1 ton uden fører. Den billigste variant kører på 18" fælge, men modellen er modtagelig for helt op til 21" fælge, som her er installeret på testbilen. 

© Søren Juul

2 | Kabinen kan gøre en bitter fossilbilsromantiker i godt humør

Rummeligheden i kabinen er som i ID.4 overdådig. Med batterierne stuvet af vejen under gulvet, nul kardantunnel eller fossilmotor og gearkasse ude foran, er der lounge-agtige pladsforhold indenfor til fem personer, som har 40 liter aflæggerum til rådighed. Layoutet er dog samtidig meget traditionelt, så man får ikke et kulturchok, hvis man er vant til at køre fossil-Skoda.

Skoda har installeret sæder, der minder om noget fra en Superb i stedet for de velstøttende kaptajn-stole beklædt med vegansk læder og alcantara (sådan så vores seneste ID.4 testbil ud - der er selvfølgelig alternativer) – og instrumentpanelets layout kræver ikke samme tilvænning.

De digitale instrumenter sidder i en brønd bag rattet i stedet for at blive vist på en stilren og simpel fristående skærm, gearvælgeren er en knob mellem forsæderne i stedet for en “vrider” bag rattet – og infotainmentsystemet betjenes delvist med analoge knapper, der giver et klik – hvor VW sværger til fancy trykfølsomme knapper, der giver haptiske feedback i stedet for.

Det er nemme at bruge, hvis du er af den gamle skole, men du skal fedte med indstillingen af klimaanlægget oppe på skærmen, hvilket kræver tilvænning.  

Der er bløde materialer på overfladerne, masser af praktiske aflæggerum og kopholdere i en Enyaq. 

© Søren Juul

Du kan bestille Enyaq-kabinen med en række forskellige temaer i kabinen kaldet "Design Selections" - inklusiv et med betræk af ægte læder og et med betræk lavet af uld og gamle plastikflasker...

© Søren Juul
© Søren Juul

3 | Bagagerummet er endnu større

Skoda Enyaq og VW ID.4 bygger på samme platform og deler akselafstand, men den tjekkiske variant er syv cm længere. Det har ses på udhænget over bagakslen og i bagagerummet, der i Enyaq er vokset 42 liter til 585 i alt – uden at tjekken ser gumpetung ud. Du kan også lægge sæderne og få plads til 1.710 liter bagage – her må ID.4 nøjes med 1.575 liter. 

© Søren Juul

4 | Enyaq vinder i en duel på skærmstørrelse

Tesla er den kronede konge, når det kommer til at installere gigantiske skærme i en elbil – men både Skoda og VW giver den også godt gas, når det kommer til elektronik i kabinen. I ID.4 kan du få en 12” skærm i midten, men Skoda går lige en tomme højere op og installererer en 13” skærm, hvis du undgår basismodellen Enyaq 50, der nøjes med 10”. Den billigste ID.4 må i øvrigt også nøjes med den lille skærm.

© Søren Juul

5 | Enyaq byder på mere snusfornuft

Skal du åbne de bagerste sideruder i en VW ID.4? Så skal du først trykke på en knap, der hedder “rear” efterfulgt af elrudekontakten til den forreste rude. Den slags skal du ikke bøvle med i Enyag, der har fået et kontaktpanel fra Skoda’s sædvanlige reservedelshylde. Her har de også fundet en klassisk Skoda-gadget: En isskraber, der sidder integreret i bagklappen.

Du kan læse meget mere om Volkswagen ID.4 her.

© Søren Juul

Andet du vil vide om Skoda Enyaq?


Skoda Enyaq fås med tre størrelse batteri på 55, 62 eller 82 kWh (nettostørrelse: 51,58 og 77 kWh) og fem effekttrin fra 148 til 299 hk - men i første omgang kun med baghjulstræk og op til 204 hk.

Priserne starte ved 298.995 kr. for en 148 hk-variant med 361 km rækkevidde - mens den mest langbenede variant kan klemme hele 536 km ud af det største batteri.

Enyaq kan som udgangspunkt kun lynlades med 50 kW, men vælg Enyaq med Plus-pakken (Skoda's svar på VW's DK-pakke) til 20.000 kr. ekstra og kapaciteten skrues til 100 eller 125 kW, afhængig af batteristørrelse og du får bl.a. en varmepumpe og en masse behageligt udstyr med. Priserne for VW ID.4 starter ved 319.995 kr.

I Bil Magasinet tester vi biler som Skoda Enyaq og stort set alle andre biler på markedet. Lige nu kan du prøve at få bladet i din postkasse - og det er billigere end du tror! Tjek tilbuddet her!

Herunder kan du læse alt det andet, vi ved om Skoda Enyaq iV

© Søren Juul

Skoda Enyaq i sportstøj

Interessen for Skoda’s store el-SUV Enyaq iV har været stor, allerede inden bilen er på gaden. Nu introducerer Skoda udstyrsniveauet “Sportline” til det allerede fyldige modelprogram.

Sportline kan i øjeblikket tilføjes til Enyaq iV 60 og den foreløbige topmodel Enyaq iV 80. Med Sportline-pakken får du blandt andet 20” alufælge, sportschassis med 15 mm sænkning foran og 10 mm bag, sportskofangere samt kølergrill, tagræling, sidespejle og modelbetegnelse i blanksort. Både for- og baglygter har fuld LED, og de intelligente forlygter med matrix-teknologi fordeler lyset ultrapræcist, så medtrafikanterne ikke bliver blændet.

Instrumentbordet bliver beklædt med kunstlæder med kontrastfarvede syninger, og panelerne får et “kulfiber-look” (men altså ikke rigtig kulfiber).

skoda enyaq iv 50 60 80 rs plus sportline
© Skoda

Priser på Enyaq Sportline

Sportline lægges oveni opgraderingspakken “Plus”, så den også får lynopladning med op til 100 kW DC, varmepumpe, klimaanlæg med tre zoner, sædevarme foran, multifunktionslæderrat, 13” infotainmentskærm, paraply i fordøren med mere.

I Enyaq iV Sportline 60, som koster fra 369.995 kr, får man 179 hk, batterikapaciteten er 62 kWh (netto 58 kWh), og rækkevidden er op til 408 km (WLTP).

Vælger man ENYAQ iV Sportline 80, som koster fra 419.995 kr., får man ydermere lynopladning med op til 125 kW DC, varme i multifunktionslæderrattet, paler til styring af regenering, bakkamera, Drive Mode Selection samt parkeringssensorer både for og bag.

Her yder elmotoren204 hk, batterikapaciteten er 82 kWh (netto 77 kWh), og rækkevidden er op til 523 km (WLTP).

Sidst på året kommer ŠKODA ENYAQ iV Sportline 80x med firehjulstræk, og topmodellen ENYAQ iV RS følger i starten af 2022.

skoda enyaq iv 50 60 80 rs plus sportline

 I Sportline er sportssæderne foran og bagsædet beklædt med Suedia-mikrofiber,

© Skoda

Prisen på Skoda Enyaq

Mere end 1.400 danskere havde forudbestilt den nye elektriske Skoda Enyaq uden at de kendte prisen. Startprisen er landet på 298.995 kr. for den mindste Skoda Enyaq iV 50.  

Til prisen får kunderne en stor og rummelig elbil. Den nye elektriske Enyaq iV er nemlig lige så rummelig som den store SUV, Kodiaq, selvom den ikke er længere end Octavia. Bagagerummet i Enyaq iV sluger 585 liter.

Standardudstyr i Skoda Enyaq

Den billigste version af Enyaq iV kommer med en elmotor på 148 hk og 220 Nm, batteriet har en kapacitet på 55 kWh og rækkevidden på op til 361 km i følge WLTP. Den kan oplades med 7,2 kW AC i en ladeboks hjemme og 50 kW DC på en hurtigladestation, hvor en opladning fra 5 til 80 % tager cirka 53 minutter.

Standardudstyret omfatter bl.a.  digitalt cockpit, 10” infotainmentskærm, 2-zonet klimaanlæg, multifunktionsrat, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, Apple CarPlay, nøglefribetjening, ISOFIX-beslag i både passagersædet foran og i bagsædet samt en drejeassistent, der advarer og ultimativt bremser Enyaq iV, hvis der kommer trafik forfra ved venstresving.

skoda enyaq iv 50 60 80 rs plus sportline
© Skoda

Betal lidt ekstra for Enyaq Plus og få langt mere

Skoda forventer dog ikke, at folk vælger den allerbilligste variant. Det kan nemlig bedre svare sig at går et trin op og vælger Enyaq iV 60 til 319.995 kr. Til den pris får man både en kraftigere elmotor, hurtigere opladning hjemme, længere rækkevidde, mere udstyr og mulighed for anhængertræk. 

Enyaq iV 60 har en elmotor på 179 hk og 310 Nm, et batteri på 62 kWh og en rækkevidde på op til 412 km (WLTP). Den kan oplades med 11 kW AC i en ladeboks hjemme og den maksimale ladekapacitet er fortsat på 50 kW i en  hurtiglader

Vælger man en Enyaq iV 60 opgraderes udstyret med 19” alufælge, tagræling, lys- og regnsensor, 13” infotainmentskærm, el-indfældbare sidespejle med varme, paraply i fordøren og parkeringssensorer bag.

Skoda Enyaq interiør

Topmodel af Enyaq har rækkevidde på op til 536 km

Enyaq iV 80 til 369.995 kr. er topmodellen, indtil ENYAQ iV 80x og ENYAQ iV RS kommer til efteråret. Går man efter længst mulig rækkevidde på en opladning, behøver man ikke vente på de firehjulstrukne modeller, for med en rækkevidde på op til 536 km (WLTP) har Enyaq iV 80 den længste rækkevidde af alle Enyaq iV-modellerne. Skoda Enyaq iV 80 er udstyret med et batteri på 82 kWh og en elmotor på 204 hk og 310 Nm. Ladekapaciteten er uændret i forhold til Enyaq iV 60.

Som foreløbig topmodel har Enyaq iV 80 også mest standardudstyr, der udover førnævnte udstyr omfatter bl.a. sølvfarvet tagræling, multifunktionslæderrat med varme og paler til styring af regenering, bakkamera, Drive Mode Selection samt parkeringssensorer både for og bag.

Opgrader din Skoda Enyaq yderligere

I Danmark lanceres en opgraderingspakke, som Skoda kalder "Plus". Den kan købes til "60" og "80" modellen. 

Skoda Enyaq iV 60 Plus til 339.995 kr. 

Enyaq iV 80 Plus til 389.995 kr. 

Udstyr til Enyaq Plus

De har bl.a. varmepumpe, som giver længere rækkevidde ved lave temperaturer, og lynopladning med henholdsvis 100 kW DC og 125 kW DC. Så tager en opladning (5-80 %) kun 35-38 minutter. Derudover har Plus-modellerne bl.a. Climatronic-klimaanlæg med 3 zoner, sædevarme foran, navigation, Infotainment online i 3 år og anhængerforberedelse.

Modeloversigt Skoda Enyaq

  • Enyaq iV 50: 55 kWh batteri, 148 hk, 220 Nm, RWD, op til 361 km rækkevidde, pris fra 298.995 kr.
  • Enyaq iV 60: 62 kWh batteri, 179 hk, 310 Nm, RWD, op til 412 km rækkevidde, pris fra 319.995 kr.
  • Enyaq iV 60 Plus: 62 kWh batteri, 179 hk, 310 Nm, RWD, op til 410 km rækkevidde, pris fra 339.995 kr.
  • Enyaq iV 60 Sportline: 62 kWh batteri, 179 hk, 310 Nm, RWD, op til 408 km rækkevidde, pris fra 369.995 kr.
  • Enyaq iV 80: 82 kWh batteri, 204 hk, 310 Nm, RWD op til 536 km rækkevidde, pris fra 369.995 kr.
  • Enyaq iV 80 Plus: 82 kWh batteri, 204 hk, 310 Nm, RWD op til 533 km rækkevidde, pris fra 389.995 kr.
  • Enyaq iV 80 Sportline: 82 kWh batteri, 204 hk, 310 Nm, RWD op til 523 km rækkevidde, pris fra 419.995 kr.

Senere modeller (foreløbige data)

  • Enyaq 80x iV: 82 kWh batteri, 265 hk, 425 Nm, 4WD, op til 460 km rækkevidde
  • Enyaq vRS iV: 82 kWh batteri, 306 hk, 460 Nm, 4WD, op til 460 km rækkevidde, hævet topfart fra 160 til 180 km/t

Fin plads til voksne i Skoda Enyaq

Vi satte en 180 cm mand ind på bagsædet og han meldte om yderst fornuftig plads til både ben og hovedet. Eneste anke er en lidt lavt placeret siddehynde i forhold til gulvet, som går lidt udover lårstøtten.

Standard-fronten uden "Crystal face" har en mere diskret "kølergrill" i kunststof i stedet for BMW-agtige nyrer med LED-lys. 

Skoda's snusfornuft finder du i Enyaq

I forhold til søstermodeller fra f.eks. VW, har Skoda’erne altid haft nogle praktiske anordninger, som mærket markedsfører under mottoet ”Simply clever”. Det gælder også i Enyaq, der f.eks. er forsynet med en isskraber i bagklappen og en idiotsikker påfyldningsstuds til sprinklervæske i "motorrummet" foran.

Apropos snusfornuft – så fås Enyaq med jydekrog, som du må hægte op til 1.400 kg på. 

Skoda's party-trick med en indbygget isskraber er flyttet fra brændstofdækslet til bagklappen på en Enyaq

Testkørslen af Skoda Enyaq herunder er fra Bil Magasinet August 2020

Elbilerne kommer – vi ved det godt. Og det er med en fart, hvor det kan være svært at holde trit. Ikke mindst for vores infrastruktur, hvor ladestanderne får sværere og sværere ved at følge med den teknologiske udvikling og salget af elbiler. Nu er der endnu en på vej, fra Skoda, og vi har fået lov at køre de første kilometer i den camouflerede prototype, der i sidste ende lander hos de danske forhandlere som Skoda Enyaq.

Præsentationen er omgivet af mystik og masser af stille hvisken. Det viser sig nemlig, at søstermærkets helt store nyhed, den elektriske VW ID.3, er blevet forsinket. Og er der noget, VW ikke bryder sig om, så er det at blive overhalet af søstermærket Skoda. Under præsentationen foregår forhandlingerne mellem Skoda og VW bag kulissen – heldigvis ender det hele med, at vi får lov at køre.

Skoda Enyaq IV

Enyaq deler teknik med VW ID.3

Skoda Enyaq deler både teknik og platform med VW ID.3 – Den elektriske MEB-platform. Enyaq er elbilen til familien pakket ind som SUV og lander størrelsesmæssigt mellem Skoda Karoq og Kodiaq. Konkurrenterne er ikke mange, men om kort tid lander Tesla Y forhåbentlig i Europa. Den har længere opgivet rækkevidde men efter alt at dømme også en højere pris.

Til præsentationen kører vi tre forskellige biler, der skulle være magen til hinanden, men én skiller sig ud. Den ene er markant tungere i styretøjet og nærmest brystsvag ved fuld acceleration sammenlignet med de andre to. Forvirringen breder sig yderligere, da vi spørger ingeniørerne, der kører med i de kostbare prototyper. Der er nemlig ingen enighed om, hvor tæt prototyperne er på det færdige produkt, når de udspørges. Det ændrer ikke på, at Enyaq virker som en helstøbt elbil med høj komfort. Lydniveauet er lavt, og undervognen håndterer fornemt ujævnhederne på testruten. Ser vi bort fra den ene bil, der skiller sig ud, er kraftoverførslen kvik uden nogensinde at blive Tesla-hurtig.

Skoda Enyaq IV

5 forskellige ydelser i Skoda Enyaq

Enyaq kommer med tre forskellige batteristørrelser og fem forskellige ydelser. Lavest i fødekæden, med baghjulstræk og en enkelt elmotor, er Enyaq iV 50. Batteriet på 55 kWh er kombineret med en elmotor med en ydelse på 150 hk og en rækkevidde på 361 km. Samme opsætning findes i Enyaq iV 60 og iV 80, der har henholdsvis 62 og 82 kWh batteri, 180 og 204 hk samt rækkevidde på 412 og 536 km. I Enyaq iV 80X bliver en ekstra elmotor monteret på forakslen. Den ekstra motor gør SUV’en firehjulstrukket og ydelsen stiger til 265 hk. Senere kommer Enyaq iV vRS, der også har firehjulstræk men en ydelse på 306 hk.

Om du er klar til elbil afhænger af flere ting, men først og fremmest dit kørselsmønster og adgang til opladning. Batteriet i Enyaq kan lades med op til 11 kW hjemme i garagen med en ladeboks. En fuld opladning vil tage mellem 6-8 timer alt efter batteristørrelsen .

Skoda Enyaq IV

Enyaq kan lades med op til 125 kW

Enyaq kan naturligvis også hurtiglades på farten med op til 125 kW. Kan du finde en ladestander, der kan klare den mængde strøm, kan batteriet lades op fra 10-80 pct. på omkring 40 minutter.

For ikke at stjæle rampelyset fra VW ID.3 er Enyaq pakket ind i folie og kabinen er dækket til med plastik og sort stof. Men vi har set den færdige bil, vi må desværre bare endnu ikke vise den her i magasinet. Det står heldigvis klart, at I godt kan glæde jer. Både ude og inde råber designet højere end vi er vant til fra Skoda. For eksempel er frontgrillen oplyst med LED. Indenfor er der til gengæld typisk Skoda masser af plads på både bagsæder og i bagagerummet på 525 liter. I midten af instrumentbordet sidder en stor 13” skærm med et helt nyt infotainment-system. De få øjeblikke vi får med systemet afslører et intuitivt system, hvor alle menuer synes nemme af finde. Vi glæder os til at få Enyaq til Danmark til grundig test.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...