skoda enyaq iv 50 60 80 rs plus sportline


© Skoda

Skoda Enyaq: Danske priser, test og alt andet, du skal vide

Skoda's elbil gør det nemmere at skifte fra fossilbil end den roste VW ID.4

24. august 2021 af Redaktionen

Priser på Skoda Enyaq med firehjulstræk

Skoda’s store elbil, Enyaq, kan nu fås med firehjulstræk i Danmark. Den firehjulstrukne version får både flere hestekræfter og må trække mere på krogen.

Hidtil har den kraftigste Enyaq haft 204 hk, der blev sendt til bagakslen - men den firehjulstrukne version har endnu en elmotor på forakslen, der bringer den samlede systemydelse op på 265 hk.

Desuden må Enyaq 80x (som den firehjulstrukne version hedder) trække en tungere anhænger end sit baghjulstrukne modstykke. Men er du campingvognsejer, skal du nok stadig gå langt udenom, for Enyaq 80x må stadig kun tage 1.200 kg. på krogen.

Skoda Enyaq 80x bagfra blå

Den firehjulstrukne Skoda Enyaq må trække 1.200 kg.

© Skoda

Skoda Enyaq med lynopladning

Desuden har Skoda Enyaq 80x lynopladning som standard fra det laveste udstyrsniveau, hvor du i den almindelige Enyaq skal op på udstyrsniveauet “Plus” for at få lynopladning som standard. ENYAQ iV 80x koster fra 389.900 kr. For 15.000 kr. mere får man ENYAQ iV 80x Plus. Den har også varmepumpe, klimaanlæg med 3 zoner, sædevarme foran, navigation og mere til.

Enyaq 80x kommer ligesom i den baghjulstrukne version også i udstyrsniveauet Sportline, som du kan læse om herunder. Længere nede i artiklen finder du det fulde prisoverblik på Skoda Enyaq.

Skoda Enyaq i sportstøj

Med Sportline-pakken får du blandt andet 20” alufælge, sportschassis med 15 mm sænkning foran og 10 mm bag, sportskofangere samt kølergrill, tagræling, sidespejle og modelbetegnelse i blanksort. Både for- og baglygter har fuld LED, og de intelligente forlygter med matrix-teknologi fordeler lyset ultrapræcist, så medtrafikanterne ikke bliver blændet.

Instrumentbordet bliver beklædt med kunstlæder med kontrastfarvede syninger, og panelerne får et “kulfiber-look” (men altså ikke rigtig kulfiber).

Sportline lægges oveni opgraderingspakken “Plus”, så den også får lynopladning med op til 100 kW DC, varmepumpe, klimaanlæg med tre zoner, sædevarme foran, multifunktionslæderrat, 13” infotainmentskærm, paraply i fordøren med mere.

skoda enyaq iv 50 60 80 rs plus sportline

Skoda Enyaq med Sportline-udstyr

© Skoda

Se vores store gennemgang af Skoda Enyaq i videoen herunder:

5 grunde til, at du skal vælge Skoda Enyaq over VW ID.4

Så har den været værd at vente på? En hurtig testtur på Midtsjælland afslører et rungende JA! Her er fem grunde til, at den nye Enyaq kommer til at drille ID.4 i kampen om kundernes gunst.

I Bil Magasinet tester vi biler som Skoda Enyaq og stort set alle andre biler på markedet. Lige nu kan du prøve at få bladet i din postkasse - og det er billigere end du tror! Tjek tilbuddet her!

1 | Enyaq ligner en sportslig SUV, der tilfældigvis kører på el

Enyaq er en stor bamse af en SUV, der fylder cirka på asfalten som en Octavia, men er rummelig indvendigt som Skoda’s største SUV Skoda Kodiaq – bortset fra, at du altså ikke kan få Enyaq med syv sæder.

Tjekken har pakket VAG-koncernens MEB-platform ind i masser af skarpe og sportslige linjer og ligner en traditionel klassisk SUV med kølergrill (selvom den er blændet af), hvor ID.4 med sine blødere former og manglende kølergrill ligner noget helt nyt, der uden tvivl kører på el.

På MEB-platformen finder du også Audi Q4 e-tron med flere.

Det taler til tjekkens fordel, hvis du bare gerne vil have en SUV, men ikke behøver skilte med, at den skal lades op. 

skoda enyaq iv 50 60 80 rs plus sportline

Skoda Enyaq ligner en klassisk, sporty SUV og starter på 298.995 kr. 

© Skoda
Volkswagen ID.4

Der er mere futuristisk crossover over VW ID.4, der koster fra 319.995 kr. 

© Mathias Brandt

Enyaq er syv cm længere end VW ID.4 og træder på asfalten med 2,1 ton uden fører. Den billigste variant kører på 18" fælge, men modellen er modtagelig for helt op til 21" fælge, som her er installeret på testbilen. 

© Søren Juul

2 | Kabinen kan gøre en bitter fossilbilsromantiker i godt humør

Rummeligheden i kabinen er som i ID.4 overdådig. Med batterierne stuvet af vejen under gulvet, nul kardantunnel eller fossilmotor og gearkasse ude foran, er der lounge-agtige pladsforhold indenfor til fem personer, som har 40 liter aflæggerum til rådighed. Layoutet er dog samtidig meget traditionelt, så man får ikke et kulturchok, hvis man er vant til at køre fossil-Skoda.

Skoda har installeret sæder, der minder om noget fra en Superb i stedet for de velstøttende kaptajn-stole beklædt med vegansk læder og alcantara (sådan så vores seneste ID.4 testbil ud - der er selvfølgelig alternativer) – og instrumentpanelets layout kræver ikke samme tilvænning.

De digitale instrumenter sidder i en brønd bag rattet i stedet for at blive vist på en stilren og simpel fristående skærm, gearvælgeren er en knob mellem forsæderne i stedet for en “vrider” bag rattet – og infotainmentsystemet betjenes delvist med analoge knapper, der giver et klik – hvor VW sværger til fancy trykfølsomme knapper, der giver haptiske feedback i stedet for.

Det er nemme at bruge, hvis du er af den gamle skole, men du skal fedte med indstillingen af klimaanlægget oppe på skærmen, hvilket kræver tilvænning.  

Der er bløde materialer på overfladerne, masser af praktiske aflæggerum og kopholdere i en Enyaq. 

© Søren Juul

3 | Bagagerummet er endnu større

Skoda Enyaq og VW ID.4 bygger på samme platform og deler akselafstand, men den tjekkiske variant er syv cm længere. Det har ses på udhænget over bagakslen og i bagagerummet, der i Enyaq er vokset 42 liter til 585 i alt – uden at tjekken ser gumpetung ud. Du kan også lægge sæderne og få plads til 1.710 liter bagage – her må ID.4 nøjes med 1.575 liter. 

Du kan bestille Enyaq-kabinen med en række forskellige temaer i kabinen kaldet "Design Selections" - inklusiv et med betræk af ægte læder og et med betræk lavet af uld og gamle plastikflasker...

© Søren Juul
© Søren Juul
© Søren Juul

4 | Enyaq vinder i en duel på skærmstørrelse

Tesla er den kronede konge, når det kommer til at installere gigantiske skærme i en elbil – men både Skoda og VW giver den også godt gas, når det kommer til elektronik i kabinen. I ID.4 kan du få en 12” skærm i midten, men Skoda går lige en tomme højere op og installererer en 13” skærm, hvis du undgår basismodellen Enyaq 50, der nøjes med 10”. Den billigste ID.4 må i øvrigt også nøjes med den lille skærm.

© Søren Juul

5 | Enyaq byder på mere snusfornuft

Skal du åbne de bagerste sideruder i en VW ID.4? Så skal du først trykke på en knap, der hedder “rear” efterfulgt af elrudekontakten til den forreste rude. Den slags skal du ikke bøvle med i Enyag, der har fået et kontaktpanel fra Skoda’s sædvanlige reservedelshylde. Her har de også fundet en klassisk Skoda-gadget: En isskraber, der sidder integreret i bagklappen.

Du kan læse meget mere om Volkswagen ID.4 her.

© Søren Juul

Andet du vil vide om Skoda Enyaq?


Skoda Enyaq fås med tre størrelse batteri på 55, 62 eller 82 kWh (nettostørrelse: 51,58 og 77 kWh) og fem effekttrin fra 148 til 306 hk.

Enyaq kan som udgangspunkt kun lynlades med 50 kW, men vælg Enyaq med Plus-pakken (Skoda's svar på VW's DK-pakke) til 20.000 kr. ekstra og kapaciteten skrues til 100 eller 125 kW, afhængig af batteristørrelse og du får bl.a. en varmepumpe og en masse behageligt udstyr med.

Danske priser på Skoda Enyaq

  • Enyaq iV 50: 55 kWh batteri, 148 hk, 220 Nm, RWD, op til 361 km rækkevidde, pris fra 298.995 kr.
  • Enyaq iV 60: 62 kWh batteri, 179 hk, 310 Nm, RWD, op til 412 km rækkevidde, pris fra 319.995 kr.
  • Enyaq iV 60 Plus: 62 kWh batteri, 179 hk, 310 Nm, RWD, op til 410 km rækkevidde, pris fra 339.995 kr.
  • Enyaq iV 60 Sportline: 62 kWh batteri, 179 hk, 310 Nm, RWD, op til 408 km rækkevidde, pris fra 369.995 kr.
  • Enyaq iV 80: 82 kWh batteri, 204 hk, 310 Nm, RWD op til 536 km rækkevidde, pris fra 369.995 kr.
  • Enyaq iV 80 Plus: 82 kWh batteri, 204 hk, 310 Nm, RWD op til 533 km rækkevidde, pris fra 389.995 kr.
  • Enyaq iV 80 Sportline: 82 kWh batteri, 204 hk, 310 Nm, RWD op til 523 km rækkevidde, pris fra 419.995 kr.
  • Enyaq 80x iV: 82 kWh batteri, 265 hk, 425 Nm, 4WD, op til 496 km rækkevidde, pris fra 389.995 kr.
  • Enyaq 80x iV Plus: 82 kWh batteri, 265 hk, 425 Nm, 4WD, op til 493 km rækkevidde, pris fra 404.995 kr.
  • Enyaq 80x iV Sportline: 82 kWh batteri, 265 hk, 425 Nm, 4WD, op til 485 km rækkevidde, pris fra 434.995 kr.

Kommende model (foreløbig data):

  • Enyaq vRS iV: 82 kWh batteri, 306 hk, 460 Nm, 4WD, op til 460 km rækkevidde, hævet topfart fra 160 til 180 km/t

© Søren Juul
skoda enyaq iv 50 60 80 rs plus sportline

 I Sportline er sportssæderne foran og bagsædet beklædt med Suedia-mikrofiber,

© Skoda

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...