skoda enyaq pris test


© Skoda

Skoda Enyaq: Danske priser, test og alt andet, du skal vide

Skoda's elbil gør det nemmere at skifte fra fossilbil end den roste VW ID.4. Læs med her, hvor vi gennemgår og tester Skoda Enyaq!

8. september 2022 af Redaktionen

Skoda Enyaq - alt du skal vide!

Skoda Enyaq er Skoda's store elbil med alle de smarte løsninger, vi allerede kender fra de tjekkiske mestre af snusfornuft. Vi har samlet alt, du skal vide om Skoda Enyaq her. Klik for at hoppe til:

skoda enyaq pris test

Den firehjulstrukne Skoda Enyaq må trække 1.200 kg.

© Skoda
skoda enyaq pris test

Skoda Enyaq ligner en klassisk, sporty SUV og starter på 299.995 kr. 

© Skoda

5 grunde til, at du skal vælge Skoda Enyaq over VW ID.4

Så har den været værd at vente på? En hurtig testtur på Midtsjælland afslører et rungende JA! Her er fem grunde til, at den nye Enyaq kommer til at drille ID.4 i kampen om kundernes gunst.

I Bil Magasinet tester vi biler som Skoda Enyaq og stort set alle andre biler på markedet. Lige nu kan du prøve at få bladet i din postkasse - og det er billigere end du tror! Tjek tilbuddet her!

1 | Enyaq ligner en sportslig SUV, der tilfældigvis kører på el

Enyaq er en stor bamse af en SUV, der fylder cirka på asfalten som en Octavia, men er rummelig indvendigt som Skoda’s største SUV Skoda Kodiaq – bortset fra, at du altså ikke kan få Enyaq med syv sæder.

Tjekken har pakket VAG-koncernens MEB-platform ind i masser af skarpe og sportslige linjer og ligner en traditionel klassisk SUV med kølergrill (selvom den er blændet af), hvor ID.4 med sine blødere former og manglende kølergrill ligner noget helt nyt, der uden tvivl kører på el.

På MEB-platformen finder du også Audi Q4 e-tron med flere.

Det taler til tjekkens fordel, hvis du bare gerne vil have en SUV, men ikke behøver skilte med, at den skal lades op. 

Volkswagen ID.4 skoda enyaq pris test

Der er mere futuristisk crossover over VW ID.4, der koster fra 319.995 kr. 

© Mathias Brandt

2 | Kabinen kan gøre en bitter fossilbilsromantiker i godt humør

Rummeligheden i kabinen er som i ID.4 overdådig. Med batterierne stuvet af vejen under gulvet, nul kardantunnel eller fossilmotor og gearkasse ude foran, er der lounge-agtige pladsforhold indenfor til fem personer, som har 40 liter aflæggerum til rådighed. Layoutet er dog samtidig meget traditionelt, så man får ikke et kulturchok, hvis man er vant til at køre fossil-Skoda.

Skoda har installeret sæder, der minder om noget fra en Superb i stedet for de velstøttende kaptajn-stole beklædt med vegansk læder og alcantara (sådan så vores seneste ID.4 testbil ud - der er selvfølgelig alternativer) – og instrumentpanelets layout kræver ikke samme tilvænning.

De digitale instrumenter sidder i en brønd bag rattet i stedet for at blive vist på en stilren og simpel fristående skærm, gearvælgeren er en knob mellem forsæderne i stedet for en “vrider” bag rattet – og infotainmentsystemet betjenes delvist med analoge knapper, der giver et klik – hvor VW sværger til fancy trykfølsomme knapper, der giver haptiske feedback i stedet for.

Det er nemme at bruge, hvis du er af den gamle skole, men du skal fedte med indstillingen af klimaanlægget oppe på skærmen, hvilket kræver tilvænning.  

skoda enyaq pris test

Der er bløde materialer på overfladerne, masser af praktiske aflæggerum og kopholdere i en Enyaq. 

© Søren Juul

3 | Bagagerummet er endnu større

Skoda Enyaq og VW ID.4 bygger på samme platform og deler akselafstand, men den tjekkiske variant er syv cm længere. Det har ses på udhænget over bagakslen og i bagagerummet, der i Enyaq er vokset 42 liter til 585 i alt – uden at tjekken ser gumpetung ud. Du kan også lægge sæderne og få plads til 1.710 liter bagage – her må ID.4 nøjes med 1.575 liter. 

skoda enyaq pris test
© Søren Juul

4 | Enyaq vinder i en duel på skærmstørrelse

Tesla er den kronede konge, når det kommer til at installere gigantiske skærme i en elbil – men både Skoda og VW giver den også godt gas, når det kommer til elektronik i kabinen. I ID.4 kan du få en 12” skærm i midten, men Skoda går lige en tomme højere op og installererer en 13” skærm, hvis du undgår basismodellen Enyaq 50, der nøjes med 10”. Den billigste ID.4 må i øvrigt også nøjes med den lille skærm.

skoda enyaq pris test
© Søren Juul

5 | Enyaq byder på mere snusfornuft

Skal du åbne de bagerste sideruder i en VW ID.4? Så skal du først trykke på en knap, der hedder “rear” efterfulgt af elrudekontakten til den forreste rude. Den slags skal du ikke bøvle med i Enyag, der har fået et kontaktpanel fra Skoda’s sædvanlige reservedelshylde. Her har de også fundet en klassisk Skoda-gadget: En isskraber, der sidder integreret i bagklappen.

Du kan læse meget mere om Volkswagen ID.4 her.

skoda enyaq pris test
© Søren Juul

Andet du vil vide om Skoda Enyaq?


Skoda Enyaq fås med tre størrelse batteri på 55, 62 eller 82 kWh (nettostørrelse: 51,58 og 77 kWh) og fem effekttrin fra 148 til 306 hk.

Enyaq kan som udgangspunkt kun lynlades med 50 kW, men vælg Enyaq med Plus-pakken (Skoda's svar på VW's DK-pakke) til 20.000 kr. ekstra og kapaciteten skrues til 100 eller 125 kW, afhængig af batteristørrelse og du får bl.a. en varmepumpe og en masse behageligt udstyr med.


Modellen fås også i en Coupé-variant, som du kan læse om her.

skoda enyaq pris test
© Søren Juul
skoda enyaq pris test

Der fås en Clever-hjemme­lader for bare 2.500 kr. i forbindelse med køb af en ny Enyaq.

© Steen Bachmann

Test af Skoda Enyaq Sportline

Lækker Skoda imponerer.

Enyaq er en større familiebil med fem sæder, et stort bagagerum, priser fra 300.000 kr. og en rækkevidde på op mod 500 km på papiret. Sammenlignet med Skoda’s øvrige familiebiler ligner det en skarp kombattant — og det er det.

Da jeg henter testbilen mellem jul og nytår, er den pakket ind i et panser af is. Batteriet på 77 kWh er ladet op, men hård frost og elbiler er ikke gode venner, så hvad nu? Den nøglefri adgang fungerer på trods af isen, så jeg sætter mig ind, trykker på startknappen og sætter klimaanlægget på fuldt blus. Det varmer hurtigt Skoda’en, og til hverdag taster man afgangstiden i en app, og kommer så ud til en varm bil.

Der fås tre batteristørrelser med rækkevidder fra 362 til 534 km. Sportline er det dyreste trin med fornemt udstyr som 20” alu, matrix LED-­forlygter, sportsstole med mikrofiber og kontrastsyninger, digitale instrumenter, stor skærm i midten, et glimrende musikanlæg, opdateret sikkerhed og meget mere. 

Kindhest til salgsrådgiveren

Jeg mødte første gang testbilen under det indledende arbejde til Årets Bil i Danmark 2022 i efteråret 2021, hvor den gjorde en god figur under pres på FDM Jyllandsringen. Og jeg var ærligt talt imponeret over, hvor lækker den er.

De gode takter fortsætter på den østjyske motorvej med fin dæmpning af dæk- og vindstøj, mens jeg vil indstille den adaptive fartpilot. Og det er så her, vi kommer til et stort udråbstegn, hvis du er i markedet efter en Enyaq: Her er 117 punkter på listen over standardudstyr, men adaptiv fartpilot er ikke et af dem. Piloten fås i en pakke til 6.499 kr., og der er kindhest til den salgsrådgiver, der har bestilt den flotte, røde Sportline uden det essentielle udstyr.

Det er ærgerligt, for resten af bilen er et ualmindelig behageligt bekendtskab både til hverdag og på langturen.

Vi synes

Den bedste familiebil fra Skoda lige nu kører på el, og Enyaq Sportline ser endda godt ud.

Testbilen: Skoda Enyaq iV 80 Sportline

  • Pris: Fra 429.995 kr.
  • Testbil med ekstraudstyr: 473.995 kr.
  • Årlig afgift: 680 kr.
  • Ydelse: 204 hk og 310 Nm
  • Topfart: 160 km/t
  • 0-100 km/t: 8,6 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 517 km
  • Mål: 465/188/162 cm L/B/H
  • Vægt: 2.107 kg
  • Last: 575 kg
  • Påhæng: 1.000 kg
  • Bagagerum: 585-1.710 liter

Danske priser på Skoda Enyaq

  • Enyaq iV 60: 62 kWh batteri, 179 hk, 310 Nm, RWD, op til 395 km rækkevidde, pris fra 375.995 kr.

  • Enyaq iV 80: 82 kWh batteri, 204 hk, 310 Nm, RWD op til 542 km rækkevidde, pris fra 420.995 kr.

  • Enyaq 80x iV: 82 kWh batteri, 265 hk, 425 Nm, 4WD, op til 519 km rækkevidde, pris fra 438.995 kr.

Kommende model (foreløbig data):

  • Enyaq vRS iV: 82 kWh batteri, 306 hk, 460 Nm, 4WD, op til 460 km rækkevidde, hævet topfart fra 160 til 180 km/t

skoda enyaq pris test

Enyaq er syv cm længere end VW ID.4 og træder på asfalten med 2,1 ton uden fører. Den billigste variant kører på 18" fælge, men modellen er modtagelig for helt op til 21" fælge, som her er installeret på testbilen. 

© Søren Juul

Priser på Skoda Enyaq med firehjulstræk

Skoda’s store elbil, Enyaq, kan nu fås med firehjulstræk i Danmark. Den firehjulstrukne version får både flere hestekræfter og må trække mere på krogen.

Hidtil har den kraftigste Enyaq haft 204 hk, der blev sendt til bagakslen - men den firehjulstrukne version har endnu en elmotor på forakslen, der bringer den samlede systemydelse op på 265 hk.

Desuden må Enyaq 80x (som den firehjulstrukne version hedder) trække en tungere anhænger end sit baghjulstrukne modstykke. Men er du campingvognsejer, skal du nok stadig gå langt udenom, for Enyaq 80x må stadig kun tage 1.200 kg. på krogen.

Skoda Enyaq med lynopladning

Desuden har Skoda Enyaq 80x lynopladning som standard fra det laveste udstyrsniveau, hvor du i den almindelige Enyaq skal op på udstyrsniveauet “Plus” for at få lynopladning som standard. ENYAQ iV 80x koster fra 438.995 kr. For 15.000 kr. mere får man ENYAQ iV 80x Plus. Den har også varmepumpe, klimaanlæg med 3 zoner, sædevarme foran, navigation og mere til.

Enyaq 80x kommer ligesom i den baghjulstrukne version også i udstyrsniveauet Sportline, som du kan læse om herunder.

skoda enyaq pris test
© Søren Juul

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...