Skoda Enyaq IV

Skal du ha' en elbil? Så overvej Skoda Enyaq, som vi har kørt første tur i

Her er Skoda's alternativ til en VW ID.3. Den hedder Enyaq og er en fuldt elektrisk SUV med op til 306 hk og 510 km rækkevidde – og vi har allerede kørt den!

1. september 2020 af Søren Juul & Jacob Dalby

På et stort anlagt pressemøde i Prag præsenterede Skoda langt om længe deres første elbil på VAG-koncernens elbilsplatform MEB, og Bil Magasinet var selvfølgelig på pletten. Navnet Enyaq har været kendt længe, men indtil nu har vi kun fået lov at se på og køre kort i en camoufleret prototype, hvilket du kan læse mere om længere nede i artiklen. 

Her er vores indtryk efter at have sparket dæk på SUV'en, der er på størrelse med den kommende VW ID.4:  

BMW har ringet og vil have deres gamle nyrer tilbage...

Skoda Enyaq ligner jo en BMW!

Skoda Enyaq er en skarpt tegnet og sporty udseende SUV, men snuden ligner noget BMW kunne have tegnet før tyskerne fandt på at give "nyrerne" i kølergrillen ekstremt vokseværk.
I hvert fald hvis Enyaq er forsynet med den særlige ”Crystal face” front med LED-lys i lamellerne. Standard er den mere afdæmpet og udført i glat kunststof.

Standard-fronten uden "Crystal face" har en mere diskret "kølergrill" i kunststof i stedet for BMW-agtige nyrer med LED-lys. 

Du kan proppe fem personer ind i en Enyaq

Batteripakken ligger nede gulvet, så der er ingen kardantunnel i kabinen, der optager plads. Du får også et stort bagagerum på 585 liter. Enyaq er med sine 465 cm kortere end Golf-klassebilen Octavia, men ifølge Skoda, rummelig som den større fossildrevne SUV Kodiaq.

Fornuftig størrelse bagagerum med plads til ladekabel under gulvet. 

Fin plads til voksne i Skoda Enyaq

Vi satte en 180 cm mand ind på bagsædet og han meldte om yderst fornuftig plads til både ben og hovedet. Eneste anke er en lidt lavt placeret siddehynde i forhold til gulvet, som går lidt udover lårstøtten.

Skoda's snusfornuft finder du i Enyaq

I forhold til søstermodeller fra f.eks. VW, har Skoda’erne altid haft nogle praktiske anordninger, som mærket markedsfører under mottoet ”Simply clever”. Det gælder også i Enyaq, der f.eks. er forsynet med en isskraber i bagklappen og en idiotsikker påfyldningsstuds til sprinklervæske i "motorrummet" foran.

Apropos snusfornuft – så fås Enyaq med jydekrog, som du må hægte op til 1.400 kg på. 

Skoda's party-trick med en indbygget isskraber er flyttet fra brændstofdækslet til bagklappen på en Enyaq

Head-up display og stor skærm i Enyaq

Førerpladsen er høj og SUV-agtig og instrumentpanelet er svøbt i blødt kunststof, der minder om tekstil. I hvert fald i de biler vi oplever til præsentationen.

I midterkonsollen sidder en stor trykfølsom skærm på 10” eller 13” – mens instrumenteringen er en mindre skærm bag rattet. Det er meningen, at du skal få de fleste informationer fra et head-up display på forruden med augumented reality grafik.

Enyaq fra 148 til 306 hk og op til 510 km

Enyaq fås med tre størrelse batteri og fem effekttrin fra 148 hk til 306 hk leveret af en elmotor ved bagakslen – og med assistance af en ekstra motor ved forakslen på de to kraftigste varianter, som så også har firehjulstræk.  

Bilen kan lades med op til 125 kW, så hvis du finder en DC lynlader går den fra 5 til 80 pct. strøm på 38 minutter. Med en wallbox-løsning i privaten tager den samme præstation mellem fem til otte timer. Når du køber en Enyaq i Danmark, følger der en gratis wallbox fra Clever med i købet. 

Modeloversigt Skoda Enyaq

  • Enyaq 50 iV: 55 kWh batteri, 148 hk, 220 Nm, RWD, op til 340 km rækkevidde
  • Enyaq 60 iV: 60 kWh batteri, 179 hk, 310 Nm, RWD, op til 390 km rækkevidde
  • Enyaq 80 iV: 82 kWh batteri, 204 hk, 310 Nm, RWD op til 510 km rækkevidde
  • Enyaq 80x iV: 82 kWh batteri, 265 hk, 425 Nm, 4WD, op til 460 km rækkevidde
  • Enyaq vRS iV: 82 kWh batteri, 306 hk, 460 Nm, 4WD, op til 460 km rækkevidde, hævet topfart fra 160 til 180 km/t  

Enyaq kan lades med op til 125 kW gennem et CCS Combo stik.

Skoda Enyaq får dansk premiere til februar

Bil Magasinet tester den nye Enyaq til december – og forhandlerne forventes at få bilerne i udstillingslokalet til februar. Importøren forhandler stadig priser med fabrikken og melder pas, da vi prøver at presse en pris ud af pressechefen...

Størrelsen taget i betragtning, gætter vi på at Enyaq lanceres til priser lidt dyrere end VW ID.3, der koster fra 325.000 kr...

Skoda Enyaq som coupé

PS: Er du mere til coupé-former, så får Enyaq en mere sporty lillebror til foråret, der eftersigende kommer til at ligne prototypen nedenfor temmelig meget.  

Testkørslen af Skoda Enyaq herunder er fra Bil Magasinet August 2020

Elbilerne kommer – vi ved det godt. Og det er med en fart, hvor det kan være svært at holde trit. Ikke mindst for vores infrastruktur, hvor ladestanderne får sværere og sværere ved at følge med den teknologiske udvikling og salget af elbiler. Nu er der endnu en på vej, fra Skoda, og vi har fået lov at køre de første kilometer i den camouflerede prototype, der i sidste ende lander hos de danske forhandlere som Skoda Enyaq.

Præsentationen er omgivet af mystik og masser af stille hvisken. Det viser sig nemlig, at søstermærkets helt store nyhed, den elektriske VW ID.3, er blevet forsinket. Og er der noget, VW ikke bryder sig om, så er det at blive overhalet af søstermærket Skoda. Under præsentationen foregår forhandlingerne mellem Skoda og VW bag kulissen – heldigvis ender det hele med, at vi får lov at køre.

Skoda Enyaq IV

Enyaq deler teknik med VW ID.3

Skoda Enyaq deler både teknik og platform med VW ID.3 – Den elektriske MEB-platform. Enyaq er elbilen til familien pakket ind som SUV og lander størrelsesmæssigt mellem Skoda Karoq og Kodiaq. Konkurrenterne er ikke mange, men om kort tid lander Tesla Y forhåbentlig i Europa. Den har længere opgivet rækkevidde men efter alt at dømme også en højere pris.

Til præsentationen kører vi tre forskellige biler, der skulle være magen til hinanden, men én skiller sig ud. Den ene er markant tungere i styretøjet og nærmest brystsvag ved fuld acceleration sammenlignet med de andre to. Forvirringen breder sig yderligere, da vi spørger ingeniørerne, der kører med i de kostbare prototyper. Der er nemlig ingen enighed om, hvor tæt prototyperne er på det færdige produkt, når de udspørges. Det ændrer ikke på, at Enyaq virker som en helstøbt elbil med høj komfort. Lydniveauet er lavt, og undervognen håndterer fornemt ujævnhederne på testruten. Ser vi bort fra den ene bil, der skiller sig ud, er kraftoverførslen kvik uden nogensinde at blive Tesla-hurtig.

Skoda Enyaq IV

5 forskellige ydelser i Skoda Enyaq

Enyaq kommer med tre forskellige batteristørrelser og fem forskellige ydelser. Lavest i fødekæden, med baghjulstræk og en enkelt elmotor, er Enyaq iV 50. Batteriet på 55 kWh er kombineret med en elmotor med en ydelse på 150 hk og en rækkevidde på 340 km. Samme opsætning findes i Enyaq iV 60 og iV 80, der har henholdsvis 62 og 82 kWh batteri, 180 og 204 hk samt rækkevidde på 390 og 500 km. I Enyaq iV 80X bliver en ekstra elmotor monteret på forakslen. Den ekstra motor gør SUV’en firehjulstrukket og ydelsen stiger til 265 hk. Senere kommer Enyaq iV vRS, der også har firehjulstræk men en ydelse på 306 hk. De mange tal er dog foreløbige, da der stadig sker finjusteringer frem til produktionsstart sidst i 2020.

Om du er klar til elbil afhænger af flere ting, men først og fremmest dit kørselsmønster og adgang til opladning. Batteriet i Enyaq kan lades med op til 11 kW hjemme i garagen med en ladeboks. En fuld opladning vil tage mellem 6-8 timer alt efter batteristørrelsen .

Skoda Enyaq IV

Enyaq kan lades med op til 125 kW

Enyaq kan naturligvis også hurtiglades på farten med op til 125 kW. Kan du finde en ladestander, der kan klare den mængde strøm, kan batteriet lades op fra 10-80 pct. på omkring 40 minutter.

For ikke at stjæle rampelyset fra VW ID.3 er Enyaq pakket ind i folie og kabinen er dækket til med plastik og sort stof. Men vi har set den færdige bil, vi må desværre bare endnu ikke vise den her i magasinet. Det står heldigvis klart, at I godt kan glæde jer. Både ude og inde råber designet højere end vi er vant til fra Skoda. For eksempel er frontgrillen oplyst med LED. Indenfor er der til gengæld typisk Skoda masser af plads på både bagsæder og i bagagerummet på 525 liter. I midten af instrumentbordet sidder en stor 13” skærm med et helt nyt infotainment-system. De få øjeblikke vi får med systemet afslører et intuitivt system, hvor alle menuer synes nemme af finde. Vi glæder os til at få Enyaq til Danmark til grundig test.

Skoda Enyaq IV 60

  • Pris Ukendt  
  • Batteri 62 kWh  
  • Ydelse 180 hk   
  • Topfart Ukendt
  • 0-100 km/t Ukendt
  • Rækkevidde (WLTP) 390 km  
  • Årlig afgift 660 kr.
  • Mål (L/B/H) 460/188/162 cm  
  • vægt/last/påhæng Ukendt/ukendt/ukendt
  • Bagagerum 585 liter  
  • Dæk Ukendt

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...