Skoda Octavia i sneen - det var bundfrossent, da vi havde Octavia'en til test.

© Steen Bachmann

TEST: Skoda Octavia er som skabt til kabel

Vi har testet Skoda Octavia med opladningsteknologi på en bundfrossen vinterdag. Læs testen her

26. januar 2022 af Steen Bachmann

Er Octavia plugin-hybrid det åbenlyse valg?

Det er noget af et arbejde at gennemskue hvilken variant af Skoda Octavia, der er det bedste køb. 

I 2021 kårede jeg plugin-­hybriden af VW Golf som det muligvis bedste Golf-køb nogensinde på grund af pris i forhold til bil for pengene, men på trods af, at de to modeller deler drivliner, kan man ikke bare overføre samme konklusion til Skoda Octavia. 

Siden 2021 er der kommet langt flere plugin-hybrider på markedet og desuden er registreringsafgifterne steget på biltypen.

Hvad er det for en bil? Plugin-hybrid-varianten af Octavia Combi iV er en fornemt ­udstyret og kraftigt motoriseret stationcar med det seneste nye i sikkerhed, komfort og infotainment. 

Her er 1,4-liters turbobenziner og 6-trins DSG-gearkasse (dobbeltkobling) fra Golf plugin-­hybrid, og en samlet ydelse på 204 hk og et moment på 350 Nm. 

0-100-tiden er 7,8 sek., hvilket føles kvikt, og den store stationcar kører gerne de første 40-45 km kun på el bortset fra i meget ­lave ­temperaturer som i den frosne testuge, hvor du skal være heldig at komme 30 km hjemmefra, før benzineren starter. 

Samspillet mellem de to motorer og gearkassen er godt kalibreret, og drivlinen er mindre nervøs og ivrig efter at skifte gear end i for eksempel Kia Ceed plugin.

Hvor meget plads er der i Skoda Octavia?

Kabinen er rummelig for og ekstremt rummelig ved bagsædet, og batteriet på 13 kWh placeret under gulvet i bagagerummet ødelægger ikke stationcarens alsidighed: Her er 490 liter plads og 1.555 liter med bagsædet slået ned, mens fossilvarianterne med kælder i stedet for batteri har henholdsvis 640 og 1.700 liter plads. 

Tidligere var Octavia kendt som en halvtræt og kedelig familiebil, men i dag ser den jo ligefrem godt ud.

© Steen Bachmann

Hvad er dommen?

Octavia Combi plugin-hybrid var et fund til prisen ved debuten i foråret 2021, hvor den kunne fås helt nede fra 320.000 kr. Plus-pakken kostede 20.000 kr. ekstra.

I 2022 er afgifterne på plugin-hybrider steget, og Skoda har sat priserne op. Plus-pakke er nu standard, og der er tre udstyrsversioner: Plus, Sportline og RS. 

Testbilen koster 381.995 kr., hvilket betyder, at den ikke længere er en prisbasker. 

Vi ville gå hjem og sove på det, for det er fristende at tage elbilen Skoda Enyaq i stedet. Med den får du bil i stedet for afgifter for dine penge.

Høj merpris for diesel-Octavia

Skal vi sammenligne testbilen med en fossildrevet Octavia, ­bliver det en 2,0 TDI diesel med 200 hk og op til 20,0 km/l, 7-trins DSG-gear og RS-­udstyr til intet mindre end 496.095 kr. 

Det vil sige en merpris på omkring 115.000 kr. for diesel. Du skal godt nok være dieselfan for at tage dén.

Kører du langt, har diesel dog en stor fordel ved sit serviceinterval på 30.000 km, hvor plugin-hybriden skal til service for hver 12 måneder/15.000 km på grund af muligheden for mange koldstarter af benzinmotoren.

Vi synes

Familiebilen Octavia er som skabt til opladningsteknologien. Det fungerer altså godt.

Denne test er fra Bil Magasinet, men der er meget mere at komme efter i bladet. Prøv at få 3 numre i postkassen for bare 99 kr.

Skoda Octavia Combi IV Plus 1,4 TSI Plugin-hybrid DSG

  • Pris: 381.995 kr.
  • Testbil: 389.904 kr.
  • Årlig afgift: 740 kr.
  • Ydelse: 204 hk og 350 Nm
  • Topfart: 220 km/t
  • 0-100 km/t: 7,8 sek.
  • Forbrug (WLTP): 90,9 km/l
  • Rækkevidde på el: 66 km
  • Mål: 469/183/150 cm L/B/H
  • Vægt: 1.620 kg
  • Last: 470 kg
  • Påhæng: 1.500 kg
  • Bagagerum: 490-1.555 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...