Skoda Octavia i sneen - det var bundfrossent, da vi havde Octavia'en til test.

© Steen Bachmann

TEST: Octavia er som skabt til kabel

Vi har testet Skoda Octavia med opladningsteknologi. Læs hele testen herunder - helt gratis!

16. juni 2021 af Steen Bachmann

Er Octavia plugin-hybrid det åbenlyse valg?

Det er noget af et arbejde at gennemskue hvilken variant af Skoda Octavia, der er det bedste køb. For nylig kårede jeg plugin-­hybriden af VW Golf som det muligvis bedste Golf-køb nogensinde på grund af pris i forhold til bil for pengene, men på trods af, at de to modeller deler drivliner, kan man ikke bare overføre samme konklusion til Skoda Octavia. 

Testbilen er en fornemt ­udstyret og kraftigt motoriseret stationcar med den seneste nye i sikkerhed, komfort og infotainment. Her er 1,4-liters turbobenziner og 6-trins DSG-gearkasse (dobbeltkobling) fra Golf plugin-­hybrid, og en samlet ydelse på 204 hk og et moment på 350 Nm. 0-100-tiden er 7,8 sek., hvilket føles kvikt, og den store stationcar kører gerne de første 40-45 km kun på el bortset fra i meget ­lave ­temperaturer som i den frosne testuge, hvor du skal være heldig at komme 30 km hjemmefra, før benzineren starter. Samspillet mellem de to motorer og gearkassen er godt kalibreret, og drivlinen er mindre nervøs og ivrig efter at skifte gear end i for eksempel Kia Ceed plugin.   

Hvor meget plads er der i Skoda Octavia?

Kabinen er rummelig for og bag, og batteriet på 13 kWh placeret under gulvet i bagagerummet ødelægger ikke stationcarens alsidighed: Her er 490 liter plads og 1.555 liter med bagsædet slået ned, mens fossilvarianterne med kælder i stedet for batteri har henholdsvis 640 og 1.700 liter plads. 

Tidligere var Octavia kendt som en halvtræt og kedelig familiebil, men i dag ser den jo ligefrem godt ud.

© Steen Bachmann

Hvad er dommen?

Octavia Combi plugin-hybrid fås fra 320.000 kr., og det er en særdeles attraktiv pris. Testbilen med Plus-­udstyr er 20.000 kr. dyrere, så skal vi sammenligne med en fossildrevet Octavia, ­bliver det en 2,0 TDI diesel med 200 hk og op til 20,0 km/l, 7-trins DSG-gear og RS-­udstyr til intet mindre end 465.065 kr. Det vil sige en merpris på omkring 125.000 kr. for diesel. Du skal godt nok være dieselfan for at tage dén.

Vi synes

Familiebilen Octavia er som skabt til opladningsteknologien. Det fungerer altså godt.

Denne test er fra Bil Magasinet, men der er meget mere at komme efter i bladet. Prøv at få 3 numre i postkassen for bare 99 kr.

Skoda Octavia Combi IV Plus 1,4 TSI Plugin-hybrid DSG

  • Pris: 339.995 kr.
  • Testbil: 389.904 kr.
  • Årlig afgift: 740 kr.
  • Ydelse: 204 hk og 350 Nm
  • Topfart: 220 km/t
  • 0-100 km/t: 7,8 sek.
  • Forbrug (WLTP): 90,9 km/l
  • Rækkevidde på el: 66 km
  • Mål: 469/183/150 cm L/B/H
  • Vægt: 1.620 kg
  • Last: 470 kg
  • Påhæng: 1.500 kg
  • Bagagerum: 490-1.555 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...